افزایش صعودی سهم سوابق تحصیلی در کنکور

۱۳۹۷/۰۱/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۰۵۹
افزایش صعودی سهم سوابق تحصیلی در کنکور

سال‌ها تلاش برای حذف کنکور تا به حال به نتیجه‌یی نرسیده است. گرچه برخی نمایندگان مجلس و کارشناسان آموزشی پیش از این ‌بارها درباره تبعات روانی کنکور در جوانان همچنین کم اثر بودن این نوع آزمون در تعیین درست صلاحیت برای ورود به دانشگاه‌های معتبر گفته‌اند اما این آزمون همچنان تنها راه ورود به دانشگاه‌ها به ‌ویژه دانشگاه‌های معتبر است. مسوولان آموزش و پرورش سعی می‌کنند، شیوه‌های دیگری را جایگزین کنکور کنند اما مافیای کتاب‌های آموزشی و کلاس‌های کنکور تا به حال موفق‌تر بوده است. البته وزارت آموزش و پرورش در گامی مهم آزمون ورود به مدارس تیزهوشان و برگزاری کلاس‌های آزمون تیزهوشان برای دانش‌آموزان ابتدایی را حذف کرد که می‌تواند قدم مهمی در حذف تدریجی کنکور در گام‌های بعدی باشد.  البته سهم سوابق تحصیلی در کنکور امسال نسبت به سال قبل تغییری نکرد و همان 30درصد ماند اما معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش درباره احتساب سهمیه سوابق تحصیلی در کنکور سراسری گفت: باید سهم سوابق به صورت صعودی در هر سال رشد یابد، پیشنهاد ما همچنان در شورای پذیرش دانشجو افزایش این سهم به ۴۰درصد یا تاثیر قطعی در سال ۹۸ است.

علی زرافشان با بیان اینکه ارتقای مدیریت آموزشگاهی نخستین محور برنامه‌های ما در سال جدید است، اظهار کرد: چندین برنامه در این حوزه اجرا خواهد شد که تعالی مدیریت مدرسه ازجمله آنهاست.  او افزود: این برنامه به همه مدارس متوسطه اول و دوم تعمیم می‌یابد. تفویض اختیارات و برنامه محوری از اهداف طرح تعالی است و این طرح نمادی از استقرار نظام مدیریت محور است.

 انتخاب و انتصاب مدیران شایسته مدارس

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش همچنین با بیان اینکه فرآیند انتخاب و انتصاب مدیران مدارس برنامه دوم ما در سال جاری است، گفت: این فرآیند با به‌ کارگیری ظرفیت‌های فناوری اطلاعات و با رویکرد داوطلبانه برای انتخاب مدیران اجرا خواهد شد و مدیران مدارسی که قرار است بازنشسته شوند، مشخص شده و آنها که داوطلب پذیرش این مسوولیت بودند در سامانه‌یی ثبت نام کرده‌اند. 3هزار و ۶۰ مدرسه در لیست فراخوان قرار گرفته‌اند که بیش از ۱۱هزار همکار ما برای مدیریت این مدارس داوطلب شده‌اند که ۲۴خرداد ماه آزمون هماهنگی برای انتخاب مدیران شایسته انجام خواهد شد.  او افزود: سنجش صلاحیت حرفه‌یی مدیران نیز از دیگر برنامه‌های ماست. اقدامات خوبی انجام شده ا تا با به‌ کارگیری روش‌های متنوع، مدیران شایسته‌یی را برای مدیریت مدارس انتخاب کنیم. زرافشان به ارتقای آموزش‌های مهارتی اشاره کرد و گفت: سال گذشته فضای خوبی به وجود آمد و کار گسترده‌یی در سطح کشور در نهادهای مختلف صورت گرفت که نیروهای مسلح، آموزش و پرورش و سازمان فنی و حرفه‌یی از این جمله هستند. رییس‌جمهور سال گذشته بر ارتقای آموزش‌های مهارتی تاکید داشتند.

 تخصیص بودجه برای تجهیز هنرستان‌ها

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: یکی از سیاست‌های ما توسعه کیفی آموزش‌های فنی و کاردانش است. تخصیص بودجه برای تجهیز هنرستان‌ها در همین راستا انجام شده است. با وجود تنگناهای اقتصادی دولت، بودجه ۵۲۰ میلیارد ریالی به‌ طور کامل تخصیص و برای تجهیز هنرستان‌ها به استان‌ها ابلاغ شد. او افزود: بیش از ۷۰هزار دانش‌آموز ما در شاخه کاردانش به شکل برون‌سپاری و در بیرون از مجموعه آموزش می‌بینند. ۶۰ میلیارد تومان برای این امر در نظر گرفته شده بود که تاکنون ۵۰ درصد آن محقق شده است.  معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه برنامه «ایران مهارت» در دوره اول متوسطه سال گذشته رونمایی شد و به اجرا درآمد و در سال جاری ادامه می‌یابد، عنوان کرد: تاکنون در ۱۰درصد یا ۲۵۰مدرسه 8 استان این طرح به صورت آزمایشی اجرا شده و امیدواریم از مهر ۹۷ این برنامه را به دیگر استان‌ها تعمیم دهیم.

زرافشان ادامه داد: برای تحقق اشتغال و اقتصاد مقاومتی و کارآفرین‌پروری، ایجاد بازارچه‌های کسب و کار دانش‌آموزی را با مشارکت دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران در دست داریم. آموزش‌های کارگاهی به مربیان و دانش‌آموزان ارائه می‌شود. تلاش می‌کنیم کار تیمی را در این کارگاه‌ها به دانش‌آموزان بیاموزیم.

او افزود: علاوه بر این اتاق‌های کارآفرینی در هنرستان‌ها دایرند و دستورالعمل‌هایی برای ارائه و عرضه تولیدات دانش‌آموزان ابلاغ کرده‌ایم. مراکز رشد کارآفرینی نیز در چند استان راه‌اندازی شده است.

زرافشان با بیان اینکه به دنبال تنوع‌بخشی به استعدادها و روش‌ها برای هدایت استعدادها هستیم، گفت: ارتقای کمی و کیفی پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی و توسعه جشنواره‌های علمی و فرهنگی از دیگر سیاست‌ها و برنامه‌های ما در سال ۹۷ در راستای شناسایی استعدادهاست و به دنبال به رسمیت شناختن هوش‌های مختلف هستیم.

 تدابیری برای تامین نیروی انسانی

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش به تکمیل استقرار ساختار ۳-۳-۶ گفت: با تکمیل این فرآیند توجه به کیفی‌بخشی برنامه‌ها و آموزش‌ها بیشتر خواهد شد و با عزم بیشتری ادامه می‌یابد. تولید کتب درسی پایه دوازدهم از سوی سازمان پژوهش درحال انجام است. برآورد نیروی انسانی برای پایه دوازدهم را نیز انجام داده‌ایم. تراز نیروی انسانی را بر مبنای جنسیت، رشته تدریس و منطقه فعالیت در سال گذشته تهیه کرده‌ایم.

زرافشان ادامه داد: برای تامین نیروی انسانی، گزارشاتی را به مرکز منابع انسانی ارائه کرده‌ایم. اضافه تدریس همکاران فرهنگی، جذب از طریق آزمون استخدامی جدید و... ازجمله راهکارهای جذب نیرو هستند. هماهنگی‌هایی میان معاونت‌ها وجود دارد و امیدواریم مشکلی برای استقرار پایه دوازدهم نداشته باشیم.  معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه نرخ پوشش تحصیلی برای گروه سنی ۱۲تا ۱۴ساله ۹۷درصد است، افزود: 3درصد بیرون از مدارس‌اند. یکی از برنامه‌های جدی ما جذب بازماندگان از تحصیل است. فهرست بیرون ماندگان از مدرسه را برای مناطق ارسال می‌کنیم و از مناطق می‌خواهیم به صورت موردی بررسی کنند.

 کمبود مشاور در مدارس

زرافشان درباره جایگاه مشاوره در مدارس با توجه به وجود رخدادهای تلخی چون خودکشی در جامعه دانش‌آموزی گفت: با استقرار پایه نهم و انتقال هدایت تحصیلی به دوره اول متوسطه، مشاوران دوره دوم به دوره اول منتقل شدند اما یکی از کاستی‌های جدی ما در حوزه منابع انسانی، مشاوران هستند و امیدواریم سند جامع مشاوره در معاونت پرورشی نهایی شده و جذب مشاور از این طریق انجام شود، این تعداد مشاوران درحال حاضر نمی‌تواند پاسخگوی همه دانش‌آموزان باشد. معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در ادامه با بیان اینکه فرآیند هدایت تحصیلی از ابتدای سال آغاز شده است، گفت: دو درس در کتاب کار و فناوری داریم و علاوه بر جلسات مشاوره برای خانواده‌ها که در طول سال انجام شده، دانش‌آموزان در آزمون‌های رغبت شرکت کرده‌اند. در سند تحول، هدایت تحصیلی به شکل فرآیندی دیده شده است و از پایه هفتم آغاز می‌شود و بچه‌ها باید به تدریج با مشاغل آشنا می‌شوند.

او ادامه داد: امسال دستورالعمل هدایت تحصیلی مشابه سال گذشته است. سال گذشته تجربه نسبتا موفقی داشتیم و زمینه انتخاب حداکثری فراهم و توزیع دانش‌آموزان مطلوب بود و طبق هدف‌گذاری انجام شد. بر این اساس ثبت نام در شاخه فنی و کاردانش با هدف رشد ۳۸درصدی محقق شد. ثبت نام در رشته تجربی کنترل شد و در رشته ریاضی ۱۱درصد حفظ شد و در رشته انسانی در وضع مطلوبی قرار داشتیم.

 

ارسال نظر