ایجاد سالیانه ۵۰ هزار هکتار بیابان در کشور

۱۳۹۷/۰۱/۲۲ - ۰۰:۱۵:۴۱
کد خبر: ۱۱۹۷۳۰

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس با انتقاد از اینکه در سال ۹۶ تغییری در شاخص‌های زیست محیطی ایجاد نشد، گفت: متاسفانه هنوز محیط زیست با بهزیستی اشتباه گرفته می‌شود.

علی‌محمد شاعری با انتقاد از اینکه در سال 96 تغییری در شاخص‌های زیست محیطی ایجاد نشد، گفت: محیط زیست تبدیل به محیط ایست شده و درک و فهم درستی نسبت به حفظ محیط زیست، درخت، جنگل و حیات وحش در کشور وجود ندارد و متاسفانه حقوق حیوانات، جنگل، مراتع و پوشش گیاهی در کشور به درستی رعایت نمی‌شود. نماینده مردم نکاء، بهشهر و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: تا مادامی که ارزش نعمت‌های خدادادی مانند آب، خاک، جنگل و هوا به اندازه کافی برای مردم و مسوولان روشن و ملموس نباشد و ارزش اقتصادی و حیاتی لازم را برای محیط زیست قائل نباشیم محیط زیست به راحتی در معرض تهدید و تخریب قرار خواهد گرفت.

شاعری با بیان اینکه باید در سیاست‌های گذشته محیط زیست تجدید نظر کرد، گفت: به صورت جدی می‌طلبد نسبت به تشکیل وزارت محیط زیست اقدام کرد و باید وزیری مقتدر در راس آن قرار گیرد.

علی محمد شاعری در مورد عملکرد سازمان حفاظت محیط زیست در بخش‌های مختلف با انتقاد از اینکه در سال 96 تغییرات خاصی در شاخص‌های محیط زیست ایجاد نشد، گفت: در سال گذشته آلودگی هوا همچنان معضل بزرگ کلان‌شهرهای کشور بود، ریزگردها و بحران آب افزایش یافت و هیچ برنامه روشنی برای مقابله با خشکسالی، پیشگیری و جبران خسارت‌های ناشی از آن در کشور وجود نداشت.

نماینده مردم نکاء، بهشهر و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی، با یادآوری اینکه در برخی از بخش‌ها مانند اجرای طرح تنفس جنگل که از سوی مجلس پیشنهاد شد قدم‌های خوبی برداشته شد، افزود: بر این اساس بهره‌برداری از جنگل کاهش یافت و همچنین بهره‌برداری از درختان سرپا نیز متوقف شد و این گامی بسیار مناسب بود اما در بسیاری از شاخص‌های دیگر مانند بیابان زدایی، مقابله با پدیده خشکسالی، توسعه کشاورزی دانش بنیان جهت مقابله با پدیده کم آبی، افزایش بهره وری منابع آب و مقابله با آلودگی هوا و احیای تالاب‌ها مانند هامون، هورالعظیم، میقان وسایر تالاب‌های کشور اقدامات خاصی انجام نشد البته سطح آبگیری دریاچه ارومیه نسبت به سال 95 به دلیل افزایش بارندگی‌ها در استان افزایش یافت اما این افزایش به دلیل عملکرد مدیریتی نبود. او ادامه داد: در برخی موارد نیز مانند محصولات تراریخته مجلس ورود کرد و انتظار داشتیم سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت جهاد کشاورزی اقدامات جدی‌تری همگام با مجلس انجام دهد اما متاسفانه حساسیت لازم از سوی این دستگاه‌ها دیده نشد.

 در اجرای قوانین زیست محیطی تعلل می‌شود

این نماینده مردم در مجلس دهم یادآور شد: مجلس در برنامه ششم و قانون آلودگی هوا و سایر قوانین مانند حفاظت از تالاب‌ها و حفاظت از خاک که در دستور کار مجلس قرار داشته و به زودی در صحن علنی مطرح می‌شود و همچنین قانون حفاظت از ذخایر ژنتیکی گام‌های موثری برداشت اما متاسفانه در بخش اجرا ضعف وجود دارد و در اجرای قوانین تعلل می‌شود؛ امیدواریم که توجه به شاخص‌های زیست محیطی مانند افزایش سرانه جنگل و فضای سبز، کاهش شاخص‌های آلودگی، روند بیابان زدایی، روند تخریب مراتع، تنش آبی و فرسایش خاک احیای تالاب‌ها، اقدامات مناسب برای مقابله با ریزگردها، افزایش بهره وری آب و مساحت جنگل کاری، توسعه شیوه‌های نوین آبیاری در سال جاری در دستور کار قرار گرفته و با همکاری دستگاه‌ها سال جاری سالی پربار برای محیط زیست کشور باشد.

 هنوز واحدهای صنعتی آلاینده

در حال فعالیت هستند

شاعری با انتقاد از اینکه هنوز واحدهای صنعتی آلاینده در حال فعالیت هستند و اقدامی برای انتقال آنها در سال گذشته انجام نشد، گفت: در سال96 دستاورد مهمی در حوزه محیط زیست نداشتیم البته طرح تنفس جنگل با تلاش مجلس تحقق یافت و همچنین حساسیت‌هایی در بحث محصولات تراریخته از سوی مجلس انجام شد و از سویی مجلس با توجه به افزایش دوبرابری میزان آبیاری تحت فشار اعتبارات این مهم را به دو برابر افزایش داد.

او با بیان اینکه نمره محیط زیست در سال گذشته مردود است، به خانه ملت گفت: حال محیط زیست، منابع آب کشور، هوای کشور، تالاب‌ها و حیات وحش به هیچ‌وجه مطلوب و مناسب نیست البته این وضعیت طی پروسه زمانی طولانی اتفاق افتاده و تنها محیط زیست در این رابطه مقصر نیست هر چند محیط زیست باید مقتدر و قوی باشد تا بتواند بر سایر دستگاه‌ها اعمال ضابطه و مقررات کند.

 حق وتوی سازمان محیط زیست

در بیشتر کشورها

شاعری با بیان اینکه سازمان محیط زیست در اغلب کشورها حق وتو دارد، اظهار کرد: قدرت فرماندهی توسعه دست محیط زیست کشورها است و بدون اجازه محیط زیست در دنیا اقدامات توسعه‌یی اتفاق نمی‌افتد و محیط زیست در دنیا همواره حامی و همراه توسعه بوده و به توسعه کمک می‌کند. نماینده مردم نکاء، بهشهر و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از زمان شکل‌گیری شکاربانی در ایران هنوز مانند گذشته تفکرات کوچک در مورد محیط زیست ادامه دارد و محیط زیست در قالب شکارگاه سلطنتی مناطق حفاظت شده و چهارگانه تلقی می‌شود این در حالی است که محیط زیست در تمامی ابعاد زندگی شهروندان از سفره تا پروژه‌های عمرانی و بزرگ اقتصادی، مناطق حفاظت شده، حیات وحش، هوا، آب و خاک و تنوع زیستی جریان دارد.

او با تاکید بر اینکه محیط زیست موضوعی فرابخشی، فراوزارت خانه‌یی و حاکمیتی است، افزود: اگر در مسیر توسعه و رشد محیط زیست مورد توجه قرار نگیرد جامعه با مرگ خاموش روبرو خواهد شد.

 تخریب شش میلیون هکتاری

از جنگل‌های کشور

شاعری با تاکید بر اینکه باید چاره و فکری اساسی برای نجات محیط زیست کشور کرد، گفت: متاسفانه فرسایش خاک و تغییر اقلیم در کشور در حال افزایش بوده و یکی از علل تغییر اقلیم از بین رفتن پوشش گیاهی است به گونه‌یی که مساحت جنگل‌ها طی شش دهه گذشته از حدود ۱۸ میلیون هکتار به ۱۴میلیون هکتار کاهش یافت یعنی حداقل ۴میلیون هکتار جنگل طی ۶ دهه گذشته در ایران تخریب شد البته باور دارم که میزان تخریب جنگل‌های کشور ۶ میلیون هکتار است و بطور تقریبی سالی۱۰۰هزار هکتار از جنگل‌ها به دلیل تغییر کاربری، بهره‌برداری بی‌رویه، قاچاق چوب، توسعه شهرها، آتش سوزی، خشکسالی و تغییر اقلیم در ایران تخریب شده است در حالی که آمارهای سازمان جنگل‌ها حکایت از تخریب ۴ میلیون هکتار جنگل دارد.

او علت اصلی تخریب جنگل را عوامل انسانی دانست و افزود: اگر امروزه شاهد خشکسالی در کشور، کاهش سفره‌های آب زیر زمینی و پیشی گرفتن بیابان زایی بر بیابان زدایی هستیم علت اصلی آن کاهش پوشش جنگلی و گیاهی است و همچنین افزایش درجه حرارت به علت کاهش بارندگی‌ها و به تبع آن تشدید ریزگردها است و همچنین آلودگی هوا و سیل‌ها در حال افزایش است.

 سفره‌های آب زیرزمینی در حال کاهش

شاعری با انتقاد از اینکه دریاچه ارومیه و سایر تالاب‌های بین‌المللی در معرض خطر قرار دارند، اظهار کرد: علت اصلی این معضل از بین رفتن پوشش گیاهی در حوزه‌های بالا دست است در واقع پوشش گیاهی بارندگی‌های موسمی، رگباری، فصلی را در خود نفوذ می‌دهد و سفره‌های آب زیرزمینی را تغذیه می‌کند اما زمانی که زمین لخت می‌شود بارندگی‌ها تبدیل به سیلاب و از دسترس خارج می‌شوند بنابراین سالانه سفره‌های آب زیرزمینی در حال کاهش بوده و به حجم دشت‌های ممنوعه افزوده می‌شود.

 

ارسال نظر