اخبار

۱۳۹۷/۰۱/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۶۵۴

متقاضیان وام ازدواج به بانک‌ها مراجعه نکنند

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان از وجود حدود ۱۵۰ هزار متقاضی دریافت وام ازدواج که تا سال گذشته درخواست‌شان را در سامانه ثبت کرده اما هنوز وام خود را دریافت نکرده‌اند، خبر داد.

محمدمهدی تندگویان با اشاره به آغاز فرآیند پرداخت وام ازدواج در سال ۹۷ همزمان با ابلاغ بانک مرکزی به ایسنا گفت: متقاضیان دریافت وام ازدواج لازم نیست به بانک مراجعه کنند بلکه می‌بایست ابتدا درخواست‌شان را در سامانه‌ https: //ve.cbi.ir که به این منظور طراحی شده است، ثبت کرده و پس از دریافت کد پیگیری برای تشکیل پرونده به بانک مراجعه کنند.

به گفته او، سامانه ثبت درخواست وام ازدواج، از طریق ارسال این پیامک نزدیک‌ترین شعبه بانکی که امکان پرداخت وام به متقاضیان را دارد، برای مراجعه حضوری آنها مشخص خواهد کرد. بنابر گفته معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان افرادی که در سال گذشته درخواست وام ازدواج خود را در سامانه ثبت کرده‌اند اما تاکنون آن را دریافت نکرده‌اند، مشمول دریافت وام ۱۵ میلیون تومانی می‌شوند.

درحالی که بانک مرکزی، بند «الف» تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور را که براساس آن مبلغ تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج‌ها در سال ۱۳۹۷، ۱۵ میلیون تومان تعیین شده است را به شبکه بانکی ابلاغ کرد، رحیم‌زارع سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفته که پرداخت وام ازدواج نیازمند طی پروسه‌های اداری است که یک ماه زمان می‌برد، چراکه به نظر می‌رسد هنوز بندهای قانون بودجه سال ۹۷ و آیین‌نامه‌های موردنیاز آن آماده و ابلاغ نشده است، اما به هر ترتیبی باید قانون بودجه و بند مرتبط به وام ازدواج اجرایی شود. نماینده آباده در مجلس دهم شورای اسلامی با تاکید براینکه پرداخت وام ازدواج ۱۵میلیونی حتما اجرایی می‌شود، گفت: کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات و کمیسیون اقتصادی، نظارت ۱۰۰درصدی و کامل بر نحوه اجرای قانون بودجه دارند و هر نهادی از این امر تخطی کند باید پاسخگو باشد.

او با اشاره به روند اجرای وام ازدواج توضیح داد: بعد از ابلاغ قانون توسط رییس مجلس، باید آیین‌نامه‌های بودجه تنظیم، به بانک مرکزی ابلاغ و دستورالعمل اجرایی وام به شعب بانکی اعلام شود. سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه تا پایان فروردین کار اداری وام ازدواج به طول می‌انجامد، گفت: کار اداری اجرای این قانون زمان می‌برد، اما هر نهادی به سهم خود طبق قانون مکلف به اجرای آن است.

6 کودک مفقودی پیدا شدند

6 کودک مفقود شده در تهران با پیگیری‌های پلیس پیدا شدند. ظهر دیروز 6 کودک تبعه افغانستان که از روز دوازدهم فروردین ماه امسال از خانه خود در گرمسار به مقصد تهران خارج شده بودند، پیدا شده و به پلیس آگاهی تهران منتقل شدند.

پیش از این نیروی انتظامی با اعلام دستور سراسری برای یافتن این کودکان اعلام کرده بود: دو پسر و چهار دختر، سه تا ۱۲ ساله از دو خانواده تبعه افغانستان روز ۱۲ فروردین ساعت ۸ شب در حالی که والدین در منزل حضور نداشتند با یک دستگاه خودرو سواری به سمت تهران حرکت کرده و در یکی از میادین تهران پیاده شدند.

والدین این کودکان ساعت 20:30، سیزدهم فروردین با حضور در کلانتری ۱۱ گرمسار فقدان فرزندان خود را اعلام کرده و بلافاصله با توجه به خردسال بودن کودکان و حساسیت خبر، این موضوع در دستور کار پلیس گرمسار قرار گرفت و با تشکیل کارگروهی متشکل از پلیس اطلاعات و آگاهی استان و فرماندهی شهرستان گرمسار تشکیل و این مساله به‌صورت جدی در دست پیگیری قرار گرفت. محمد ۱۲ ساله که برادر بزرگ‌تر است چند ماه قبل نیز به تهران فرار کرده و مشغول تکدی‌گری بوده که توسط شهروندان به اورژانس اجتماعی تحویل و پس از آن تحویل خانواده خود در گرمسار شده بود.

درختان بلوط زاگرس غریبانه جان می‌دهند

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با انتقاد از اینکه حفظ جنگل‌های بلوط زاگرس در اولویت برنامه‌های جهاد کشاورزی قرار ندارد، گفت: حیات جنگل‌های بلوط زاگرس به دلیل بیماری، آفات و پدیده‌های نوظهور مانند ریزگردها در معرض خطر قرار دارد.

عباس پاپی‌زاده کمبود بودجه و ریزگردها را علت بیماری نیمی از درختان بلوط زاگرس دانست و به خانه ملت گفت: جنگل‌های بلوط زاگرس یکی از منابع ژنتیک منحصر به فرد جهانی است که قدمت تاریخی بسیار زیادی داشته و در طول میلیون‌ها سال این جنگل‌ها حفظ و به دست نسل امروز رسیده است.

نماینده دزفول در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه حیات جنگل‌های بلوط زاگرس به‌دلیل بیماری، آفات و پدیده‌های نوظهور مانند ریزگردها درمعرض خطر قرار دارد، اظهار کرد: پوشش جنگلی بلوط به‌شدت در حال کاهش و سرعت نابودی آنها در حال افزایش است. نماینده دزفول در مجلس شورای اسلامی وضعیت درختان بلوط روستاهای شمالی شهرستان دزفول را بسیار نگران‌کننده خواند و گفت: هر قدر زمان را از دست بدهیم جبران این خسارات و احیای درختان غیرقابل جبران است و درختان زیادی را از دست خواهیم داد.

او با انتقاد از اینکه دولت و وزارت جهاد کشاورزی توجه چندانی به وضعیت بحرانی جنگل‌های بلوط زاگرس ندارد، افزود: برای مقابله با بیماری زغال بلوط با کمبود بودجه و اعتبار مواجه هستیم این در حالی است که این بیماری می‌تواند درختان بلوط را از بین ببرد و از سویی بررسی و تحقیقات مناسبی برای بررسی این بیماری انجام نشده است هر چند در برخی موارد با سم پاشی موضعی می‌توان با آفات و بیماری‌ها مقابله کرد اما متاسفانه به این مهم نیز بی‌توجهی نشده است. نماینده دزفول در مجلس دهم، با انتقاد از اینکه حفظ جنگل‌های بلوط زاگرس در اولویت برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی قرار ندارد، تصریح کرد: مدیران و مسوولان این وزارت خانه دغدغه‌یی نسبت به این مهم ندارند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: بودجه‌یی در لایحه سال 95 برای صیانت از درختان بلوط زاگرس پیش‌بینی شد اما متاسفانه این بودجه تحقق پیدا نکرد.

 

ارسال نظر