تاثیر نرخ ارز بر قیمت دارو و تجهیزات پزشکی

۱۳۹۷/۰۱/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۶۵۱
تاثیر نرخ ارز بر قیمت دارو و تجهیزات پزشکی

نوسان نرخ ارز، وضعیت دارو و تجهیزات پزشکی وارداتی را در شرایط مبهمی قرار داده است. افزایش نرخ دارو هم شرکت‌های دارویی، هم بیماران و هم وزارت بهداشت را با بحران مواجه کرده است و وزارت بهداشت تخصیص ردیف بودجه جدید برای داروهای وارداتی را راهکاری می‌داند که برای این راهکار نیز باید منتظر ثبات قیمت دلار بود.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به تاثیر نرخ ارز بر قیمت‌ دارو و همچنین تجهیزات پزشکی گفت: زمانی که دلار از ۱۰۰۰ تومان به ۳هزار تومان رسید، مجلس وقت ردیف جدیدی را به عنوان مابه‌التفاوت ارز داروهای وارداتی ایجاد کرد و در سال اول، ۱۹۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای آن در نظر گرفت؛ حال باید دید بازار ارز به چه صورت پیش می‌رود تا براساس آن تصمیم‌گیری شود.

ایریج حریرچی در نشستی خبری در پاسخ به سوالی درباره قمیت‌گذاری تجهیزات پزشکی گفت: باید توجه کرد که قیمت‌گذاری تجهیزات پزشکی مربوط به سال ۹۳ نیست، بلکه در مقاطع مختلف تعدیل‌های لازم در این رابطه انجام شده است. در قمیت‌گذاری‌ تجهیزات پزشکی میزان ارزبری تاثیر دارد. البته قاعدتا افزایش قیمت دلار در قیمت‌گذاری تجهیزات پزشکی موثر خواهد بود و ما منتظریم بحران فعلی در مورد دلار رفع و سپس اقدامات لازم انجام شود.

او همچنین با بیان اینکه یکی از معیارهای مهم ارزیابی حوزه سلامت، دسترسی به خدمات است، گفت: دسترسی موضوع بسیار مهمی است و در کشور ما کسانی که نیاز به خدمات سرپایی دارند، 98.3 درصدشان این خدمات را دریافت می‌کنند. همچنین درحوزه بستری 95.5 درصد افرادی که به این خدمت نیاز دارند به آن دسترسی دارند.

 چند ایرانی با هزینه‌های سلامت فقیر می‌شوند؟

او با بیان اینکه پنجک‌های درآمدی مختلف از نظر دریافت خدمات تفاوت چندانی ندارند، افزود: درصد اختلاف بین زنان و مردان در این مورد 0.4 درصد و در بین شهری و روستایی حدود یک درصد است. همچنین بنابر آمار اعلام شده، دسترسی به خدمات سلامت در کشور مناسب است. موضوع مهم این است که هر جا در اصل دریافت خدمات بهداشت عدالت وجود دارد، این موضوع به این معنی نیست که در سایر موارد مشکلی وجود ندارد. به عنوان مثال ممکن است در نحوه دسترسی به خدمات مشکلاتی وجود داشته باشد. در حال حاضر یکی از مشکلات ما هزینه حمل و نقل برای دریافت خدمات بهداشتی و درمانی است. مشکل دیگر ساعت ارائه خدمات است که اکثرا در ساعات صبح انجام می‌شود و افراد در این ساعت‌ها سرکار هستند. مشکلات مربوط به هزینه خدمات و کیفیت نیز وجود دارد. او با بیان اینکه هزینه‌های فقرزا هزینه‌هایی است که فرد با انجام آن زیر خط فقر می‌رود، افزود: همچنین هزینه کمرشکن زمانی ایجاد می‌شود که خانواری ۴۰ درصد هزینه‌های غیرخوراکی را خرج سلامت کنند. در تعریفی دیگر هزینه کمرشکن به این معنی است که اگر کسی در یک سال ۲۵ درصد کل هزینه‌هایش را به سلامت اختصاص دهد، در آن سال دچار هزینه کمرشکن شده است؛ اما این به آن معنا نیست که فقیر شده است. بنابراین هزینه فقرزا فرد را فقیر می‌کند، اما هزینه کمرشکن فرد را دچار سختی می‌کند.

حریرچی با بیان اینکه طبق آمار 91.8 درصد کل افرادی که دچار هزینه‌های کمرشکن می‌شوند جزو ۲۰ درصد درآمدی پایین جامعه هستند، گفت: شش درصد از آنها در ۲۰ درصد پایین‌تر از متوسط قرار دارند و جمعا ۶۰ درصد بقیه جامعه، 2.2 درصد نیز دچار هزینه‌های فقرزا می‌شوند. همچنین باید توجه کرد که ۳۹ درصد پنجک با درآمد بالا نیز دچار هزینه‌های کمرشکن می‌شوند؛ چرا که این افراد برای دریافت خدمات بستری به بیمارستان خصوصی می‌روند و یکی از مشکلات ما در زایمان طبیعی و سزارین این است که افراد به مراکزی مراجعه می‌کنند که از نظر مالی در وسع‌شان نیست. باید توجه کرد که جلوگیری از هزینه‌های فقرزا وظیفه دولت، بیمه‌ها و وزارت بهداشت است، اما برای جلوگیری از هزینه‌های کمرشکن در اقشار بالا، بیشتر نیاز به تغییر رفتار وجود دارد.

 مشکل اصلی در پرداخت مطالبات

مراکز درمانی

حریرچی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به تاخیر در پرداخت مطالبات بیمارستان‌ها، گفت: به دلیل تاخیر در پرداخت مطالبات رسما عذرخواهی می‌کنیم. واقعیت این است که تراز مجموعه بیمارستانی و سایر مراکز درمان وزارت بهداشت مثبت است؛ یعنی اگر ما همه مطالبات را دریافت کنیم و همه بدهی‌ها را بپردازیم یک رقمی ولو اندک باقی می‌ماند. بنابراین در حال حاضر تراز ما مثبت است و مشکل اصلی ما عدم پرداخت منابع و وفا نکردن به عهد است.

او افزود: به عنوان مثال از سال ۹۶ تاکنون به میزان ۱۴‌هزار و ۲۹۹ میلیارد تومان سند به چهار سازمان بیمه‌یی اصلی ارسال کرده‌ایم که از این میزان ۳‌هزار و ۱۰ میلیاردش را پرداخت کرده‌اند و ۱۱‌هزار و ۲۸۹ میلیاردش باقی مانده است. همچنین ۲‌هزار و ۶۰۰ میلیارد هم سند بین راهی داریم. در عین حال در برخی منابع‌مان مانند یک درصد ارزش افزوده، دچار مشکل هستیم که امیدواریم با کمک مسوولان حل شود. حریرچی در پاسخ به سوالی دیگری درباره تحت پوشش قرارگرفتن خدمات روان‌پزشکی گفت: از نظر ما دسترسی بیماران روان‌پزشکی به خدمات مورد نیازشان بسیار مهم است و تخت‌های روان‌پزشکی باید گسترش یافته و تعرفه‌های بستری روان‌پزشکی به میزان قابل توجه افزایش یابد. البته در گذشته بیمارستان‌ها انگیزه‌یی برای ارائه این خدمات نداشتند و برایشان مقرون به صرفه نبود، اما حالا در حال افزایش ظرفیت این حوزه هستیم.

حریرچی در پاسخ به سوالی درباره داروهای تولید داخل گفت: ‌صنعت داروی ما به خوبی توسعه پیدا کرده است؛ بطوری که ۷۰ درصد ارزش ریالی دارو به داروهای تولید داخل اختصاص دارد. همچینن در کشور با استفاد از توان ژنریک داروهای دنیا را تولید می‌کنیم، البته در حال حاضر بحث تاخیر بیمه‌ها در پرداخت مطالبات داروخانه‌ها بحث مهمی است.

او افزود: ‌باید توجه کرد صنعت دارویی ما بیش از ظرفیت کشور توسعه پیدا کرده و راه نجاتش این است که ظرفیت مازاد این صنعت را در حوزه صادرات استفاده کنیم. بنابراین صنعت دارویی باید در خارج از مرزهای کشور بازار پیدا کند و از نظر جی‌ام پی هم سطح خود را بالا ببرد که بتوانیم بازار ۴۰۰ میلیونی مجاورمان را در بر بگیرم؛ چراکه همه این کشورها مشتاق داروی ایرانی هستند؛ البته به شرطی که بتوانیم جی‌ام پی را دریافت کنیم. در سال گذشته میزان صادرات دارویی ما ۱۰۸ میلیون دلار بوده است در حالی که میزان صادرات در دنیا بالای ۱۰۰۰ میلیارد دلار است.

 

ارسال نظر