اخبار

۱۳۹۷/۰۱/۱۹ - ۰۰:۲۱:۲۸
کد خبر: ۱۱۹۴۸۰

صنعت دارو نیازمند حمایت دولت

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، با تاکید بر حمایت از صنایع دارویی کشور، گفت: صنعت دارو درصورت حمایت امکان رقابت با تولیدات خارجی را دارد. رسول خضری درباره اظهارات سخنگوی وزارت بهداشت مبنی بر اینکه تا موقعی که داروی ایرانی وجود دارد، هیچ بیمارستانی مجاز نیست داروی خارجی استفاده کند، گفت: صنایع داروسازی کشور به دلیل فرسوده بودن نیازمند تکنولوژی، فناروی و دانش روز است، بطور حتم باید طبق تاکیدات مقام معظم رهبری ازمصرف کالای داخلی حمایت شود؛ ضمن اینکه وزارت بهداشت و دولت باید از صنایع داروسازی داخل حمایت جدی کنند. نماینده مردم سردشت و پیرانشهر درمجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه بودجه‌ها و اعتبارات جهشی برای استفاده از تکنولوژی روز دنیا به بخش داروسازی باید تزریق شود، به خانه ملت گفت: باید در راستای تولیدات داخلی گام‌های اساسی درجهت رقابت جدی با مشابه خارجی آن برداشته شود، بطورحتم داروسازی نیازمند تکنولوژی و فناوری روز دنیا بوده و دولت باید از این صنایع حمایت جدی کند. او اظهار کرد: اگر شرکت‌های دارویی به دلیل مشکلات مالی و عدم دریافت مطالباتشان نتوانند مواد اولیه تولیدات را تهیه کنند، قطعا ورشکسته شده و مشکلات افزایش پیدا می‌کند؛ اگر به دنبال حمایت از تولیدات داخلی به ویژه صنایع دارویی هستیم، باید برای نگهداری از آن حمایت‌های جدی به عمل آید؛ بطورحتم صنعت دارویی کشور درکنار حمایت‌ها از توانایی لازم برای رقابت با داروهای مشابه خارجی برخوردار است. خضری با تاکید براینکه درصورت حمایت از تولیدات داخلی می‌توان امیدوار به افزایش صادرات دارویی بود، گفت: البته تکنولوژی ساخت برخی داروها در کشور وجود نداشته و بطورحتم باید به کشور وارد شود، اما اگر از صنایع داروسازی و دانشمندان این حوزه حمایت شود؛ حتی می‌توان برخی داروهای با فناوری بالا را نیز در داخل کشور تولید کرد؛ متاسفانه درطی سالیان گذشته به دلیل وجود تحریم‌ها تکنولوژی دارویی دچار تحریم شده و باید دانش و فناوری را دراین حوزه ارتقاء داد.

علت مسمومیت ۴۸۹ نفر در سپیدان در ابهام

نماینده مردم سپیدان در مجلس با بیان اینکه تاکنون برای مراجعه ۴۸۹ سپیدانی با علائم مسمومیت مشابه به مراکز درمانی دلیلی مشخص نشده است از بررسی این موضوع در فرمانداری این منطقه با حضور مسوولان مربوطه در استان فارس خبر داد. علاء الدین خادم درگفت‌وگو در مورد آمار دقیق افرادی که در سپیدان به علل نامعلومی مسموم شده‌اند به خانه ملت گفت: از میان آماری که ارائه شده تعداد 489 نفر که توسط معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز اعلام شده مورد تایید است. نماینده مردم سپیدان در مجلس شورای اسلامی در بیان علل بررسی این موضوع ادامه داد: از دو روز گذشته تعدادی از ساکنان این منطقه با علائم مسمومیت مشابه اعم از تهوع، اسهال و استفراغ به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند و تمام آنها نیز به صورت سرپایی درمان شده و مرخص شده‌اند، اما تاکنون دلیل خاصی برای آن اعلام نشده است، ضمن اینکه امروز مراجعه‌یی با این علائم به بخش‌های درمانی وجود نداشته است. او با تاکید بر اینکه این موضوع به دلیل مراجعات پی در پی افراد با علائم مشابه از سوی مسوولان استان فارس مورد بررسی قرار گرفته است تصریح کرد: امروز جلسه‌یی در محل فرمانداری سپیدان با حضور رییس دانشگاه علوم پزشکی استان فارس و معاونانش، مسوولان امور آب این استان و معاون سیاسی استاندار برای بررسی علل وقوع این اتفاق برگزار شده تا ضمن دستیابی به دلایل ایجاد این آسیب برای رفع آن نیز چاره‌اندیشی شود. این نماینده مردم در مجلس دهم، یادآورشد: البته تاکنون آزمایشات مختلفی نیز روی آب این منطقه صورت گرفته، اما هنوز دلیلی که مرتبط با این مشکل باشد، مشاهده نشده است. نماینده مردم سپیدان در مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به این پرسش که آیا این موضوع برای بررسی‌های بیشتر به وزارت بهداشت نیز گزارش شده است خاطرنشان کرد: اگر مسوولان استان ضروری بدانند که برای بررسی‌های بیشتر این مشکل از وزارت بهداشت کمک بگیرند قطعا این اقدام انجام خواهد شد، در غیر این صورت در همان سطح استان در این مورد تصمیم‌گیری می‌شود.

آغاز طرح حذف دفترچه بیمه سلامت در بیمارستان‌ها

معاون بیمه خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران از اجرایی شدن طرح استحقاق درمان تا سه ماهه‌ دوم سال جاری در کل کشور خبر داد. مرتضی ادیانی، با اشاره به آغاز طرح حذف دفترچه‌ها و الکترونیکی شدن خدمات بیمه سلامت در چهار استان کشور، گفت: الکترونیک شدن خدمات یکی از ۹ گام عملیاتی بیمه سلامت در سال ۹۷ است که اجرای کامل و تداوم این طرح در فازهای بعد به استانداردسازی، کاهش هزینه‌ها، تسریع امور و رضایت‌مندی بیماران و بیمه‌شدگان کمک شایانی خواهد کرد. او ادامه داد: در گام نخست اجرای طرح، هنگام پذیرش بیمار در بخش‌های بستری موقت یا دایم، الزام به ارائه‌ دفترچه بیمه سلامت حذف شده و پذیرش بیمار صرفا با اعلام کد ملی وی انجام می‌شود. بر این اساس، با استفاده از اپلیکیشن‌ها و سیستم‌های الکترونیکی، اطلاعات پزشکی بیمار شناسایی می‌شود و کارشناسان بیمه اطلاعات بیمه‌گری را بررسی و استحقاق بیمار را برای دریافت خدمات درمانی به صورت آنلاین و الکترونیکی بررسی و تایید می‌کنند. در ادامه نیز یک کد ۱۶ رقمی در اسناد مربوط به بستری بیمار درج می‌شود که برای پیگیری‌های مالی بعدی قابل ارائه به بیمه خواهد بود.

ادیانی افزود: اگرچه در فاز نخست این طرح در مراحل بعد از پذیرش اولیه (از جمله در هنگام ترخیص و همچنین در بخش‌هایی غیر از بستری)، همچنان ارائه‌ دفترچه کاغذی ضروری است، اما این طرح در فازهای بعد به بخش‌های دیگر و همچنین تمامی مراحل درمان تا ترخیص بیمار خواهد رسید و در نهایت چاپ دفترچه‌ها نیز بطور کامل منتفی می‌شود و پرونده‌های پزشکی و بیمه‌یی بیماران نیز در قالب یک بسته کاملا الکترونیکی ارائه خواهد شد.

 

ارسال نظر