تشکیل سازمان رفاه اجتماعی، موازی‌کاری است

۱۳۹۷/۰۱/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۳۰۹
تشکیل سازمان رفاه اجتماعی، موازی‌کاری است

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در واکنش به طرح تشکیل سازمان رفاه اجتماعی به نقل از یکی از مسوولان گفت: تشکیل سازمان رفاه اجتماعی موازی‌کاری با این سازمان است و طرح چنین مسائلی موجب اتلاف منابع، تشتت، دلسردی و ناامیدی جهادگران حوزه رفاه اجتماعی می‌شود.

حسین نحوی نژاد با تاکید براینکه انتقاد او از نظر کارشناسی با سابقه بیش از 20 سال در حوزه رفاه اجتماعی است، افزود: سازمان بهزیستی کشور براساس وظایف قانونی و برنامه ششم توسعه متولی سلامت اجتماعی است و از سوی دیگر مقوله آسیب‌های اجتماعی تا آن اندازه اهمیت پیدا کرده است که رهبر معظم انقلاب در چند جلسه مربوط به این حوزه، هدایت جلسات را برعهده گرفته‌اند.

وی اضافه کرد: سازمان بهزیستی، تنها دستگاهی است که در این جلسات، رضایت نسبی معظم له را کسب کرده است. شبکه اورژانس اجتماعی 123 این سازمان امروز در بیش از 300 شهرستان، گسترش پیدا کرده است. او ادامه داد: خدمات مشاوره‌یی بهزیستی، گسترش زیادی پیدا کرده است و از سوی دیگر بیش از یک‌میلیون و 400هزار معلول از خدمات این سازمان بهره مند هستند و اینکه برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، کاری انجام نشده است، دادن آدرس غلط است. معاون توانبخشی سازمان بهزیستی به ایرنا گفت: امروز 450هزار معلول روستایی از خدمات مبتنی بر جامعه بهره مند هستند؛ 22هزار نفر نیز در اثر عملکرد بد شرکت‌های خودرو‌سازی دچار ضایعه نخاعی شده‌اند که این جمعیت همراه با 100هزار بیمار روانی مزمن از خدمات بهزیستی استفاده می‌کنند. نحوی نژاد اظهار کرد: هرچند تعدد و حجم خدمات با توجه به بودجه‌های درنظرگرفته شده است، رضایت خاطر را جلب نمی‌کند اما کیفیت آن مطلوب است.

او افزود: همچنین گفته شده است که بخش خصوصی در حوزه توانبخشی ورود کند؛ درحالی که هم‌اکنون دو هزار مرکز توانبخشی تحت نظارت بهزیستی توسط بخش خصوصی مدیریت می‌شوند که به 120هزار معلول، بیمار روانی مزمن و سالمند خدمات ارائه می‌کنند.

وی ادامه داد: همچنین مطرح شده است که «از هلال احمر و بنیاد شهید انتظار داشتیم تا در بحث توانبخشی وارد میدان شوند اما اقدامی نکردند»، درحالی که بنیاد شهید و هلال احمر سابقه علمی، اجرایی و قانونی برای انجام امور توانبخشی را ندارند و هلال احمر، نهاد غیردولتی است که ما نمی‌توانیم برای آن شرح وظایف تعریف کنیم و این سازمان، ماموریت‌های خود را در مواقع بحرانی مانند زلزله انجام می‌دهد. معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: توانبخشی، فرآیند زمان بری است که ربطی به وظیفه هلال احمر ندارد؛ در مورد بنیاد شهید نیز جمعیت مخاطب جانبازان و ایثارگران در حال کم شدن است. نحوی نژاد تاکید کرد: سازمان بهزیستی کشور، نهاد حمایتی است و با تجمیع امکانات باید شرایطی فراهم شود که این سازمان بتواند خدمات بهتر و بیشتری به جمعیت ایثارگران ارائه کند؛ بطورمثال بخشی از خانواده شهدا به سالمندی رسیده‌اند و سازمان بهزیستی کشور برای آن طرح دارد و باید حمایت شود.

 

ارسال نظر