آتش‌سوزی‌‌ بی‌سابقه جنگل‌ها در نوروز

۱۳۹۷/۰۱/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۳۰۷
آتش‌سوزی‌‌ بی‌سابقه جنگل‌ها در نوروز

فرمانده یگان حفاظت از منابع طبیعی با بیان اینکه آتش‌سوزی جنگل‌ها در ابتدای سال در ده سال گذشته بی‌سابقه بوده است، گفت: متاسفانه این روزها بسیاری از مردم باغات و اراضی کشاورزی را به ویلا و خانه‌های شخصی تغییر کاربری می‌دهند.

قاسم سبزعلی درباره آتش‌سوزی جنگل‌های شمال کشور در ایام تعطیلات نوروز گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۵۰ هکتار از اراضی جنگلی در شمال کشور دچار حریق شده و متاسفانه به ۱۰ درصد از این اراضی خسارت‌های جدی وارد شده، اما ۹۰ درصد آتش‌سوزی‌ها خسارت جدی به جنگل‌ها وارد نکرده و لاش‌برگ‌ها در سطح جنگل مانع از آسیب جدی به آنها شده است.

او با اشاره به بازدید کارشناسان از جنگل‌ها گفت: گزارش کارشناسان از مناطق جنگلی که دچار حریق شدند؛ نشان‌دهنده این است که خوشبختانه در روزهای اخیر جنگل‌ها در حال بازگشت به حالت طبیعی هستند. فرمانده یگان حفاظت از منابع طبیعی به افزایش دما در روزهای ابتدایی سال جاری اشاره کرد و گفت: افزایش دما و وزش بادهای گرم در ابتدای سال باعث شد تا در استان‌های شمالی از گیلان تا گلستان در مناطق مختلف در جنگل‌ها و مراتع آتش‌سوزی‌هایی اتفاق بیفتد. متاسفانه بخشی از آتش‌سوزی‌ها در مناطق صعب‌العبور اتفاق می‌افتد و امکان حضور آتش‌نشان در آن مناطق وجود ندارد، بالگردها نیز در بخش‌های صعب‌العبور جنگل نمی‌توانند فرود آیند و فقط می‌تواند آب‌پاشی کنند. سبزعلی با تاکید براینکه مهم‌ترین چالش ما در سطح کشور فرهنگ‌سازی است، به ایلنا گفت: معتقدم اگر در کنار هر درخت یک مامور هم باشد، اما تا فرهنگ‌سازی مناسب در این زمینه صورت نگیرد باز هم جنگل‌ها آتش‌خواهند گرفت و هیچ تاثیری ندارد. حریق‌های صورت گرفته در ابتدای سال جاری در شمال کشور در طول ده سال گذشته در کشور بی‌سابقه بوده است.

او با بیان اینکه عمل اصلی آتش‌سوزی‌های اخیر صددرصد انسانی بوده، ادامه داد: متاسفانه زمانی سفرهای بین‌ استانی آغاز می‌شود حریق در جنگل‌ها هم شروع می‌شود کم‌توجهی و سهل‌انگاری مردم با وجود تذکراتی که در این زمینه داده می‌شود باعث بروز آتش‌سوزی می‌شود. البته اقدامات مناسبی در این زمینه صورت گرفته و با کمک دولت و مجلس درصدد وضع قوانینی در زمینه ممنوعیت روشن کردن آتش در مناطق جنگلی و مرتعی هستیم. امیدواریم قانون‌گذار جریمه و پرداخت خسارت‌های سنگین برای آنها در نظر بگیرد تا مانع آتش‌سوزی در جنگل‌ها شود. فرمانده یگان حفاظت از منابع طبیعی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره تصرفات در اراضی ملی گفت: خوشبختانه تصرفات در اراضی ملی با توجه به تعاملات گسترده با دستگاه‌های قضایی و پیگیری‌هایی که در این زمینه می‌شود نسبت به سال‌های گذشته به حداقل رسیده است و دستگاه‌های مختلف مانند نیروی انتظامی، قوه قضاییه، سازمان ملی مسکن و زمین و امور اراضی و سازمان جنگل‌ها در این زمینه به جد کار می‌کنند از همین رو این موضوع به‌شدت در حال کاهش است.

او ادامه داد: اما موضوعی که در حال حاضر وجود دارد تغییر کاربری مستثنیات مردم است. متاسفانه این روزها بسیاری از مردم باغات و اراضی کشاورزی را به ویلا و خانه‌های شخصی تغییر کاربری می‌دهند، البته ما تا جایی که بتوانیم جلوی اقدامات را می‌گیریم.

سبزعلی همچنین درباره افرادی که اراضی جنگلی را به اراضی کشاورزی تبدیل می‌کنند، گفت: این اقدامات منع قانونی دارد و با این افراد به‌شدت برخورد می‌شود و ضمن جبران خسارت نیز جریمه‌های سنگین برای آنها وضع می‌شود اگرچه از این دست اتفاقات کمتر صورت می‌گیرد، اما قطعا این موضوعات وجود دارد و امیدوارم با اقدامات پیشگیرانه‌یی که انجام می‌دهیم بتوانیم جلوی این اقدامات را نیز بگیریم. او اظهار کرد: تصرفات در اراضی جنگل‌ها کمتر است، گفت: بیشتر مشکلات و اتفاقات ما در مراتع است و بیشتر تصرفات و تغییر کاربری‌ها در این بخش‌ها انجام می‌شود، اما اینکه اراضی جنگلی را به تصرف درآورده و تغییر کاربری دهند بسیار کمتر اتفاق می‌افتد. 

 

ارسال نظر