اخبار

۱۳۹۷/۰۱/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۲۲۲

استفاده 15 درصد کودکان از خدمات مهد کودک

مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور میزان بهره‌مندی کل کودکان ما قبل سن دبستان کشور از خدمات ارائه شده در مهدهای کودک و پیش دبستانی‌ها را نزدیک به ١۵ درصد اعلام کرد.

محمد نفریه با بیان اینکه در برخی کشورهای توسعه یافته گاهی تا ٧٠ درصد از کودکان از خدمات آموزش‌های ارائه شده قبل از سن مدرسه بهره‌مند هستند، گفت: ارائه این خدمات در کشورهای مختلف مجراهای متفاوتی دارد. در ایران قبل از انقلاب این خدمات در مهدهای کودک و کودکستان‌ها ارائه می‌شدند اما مدتی بعد از پیروزی انقلاب فعالیت کودکستان‌ها متوقف شد تا اینکه مهدهای کودک و پیش دبستانی‌ها بار دیگر فعالیتشان را آغاز کردند. او با اشاره به اینکه درصد بهره‌مندی از خدمات ما قبل دبستان در گروه‌های سنی مختلف و در استان‌ها متفاوت است، به ایسنا گفت: تنها در سنین پیش دبستانی و یکسال قبل از آغاز مدرسه، نزدیک به ٧٠ درصد از کودکان از این خدمات استفاده می‌کنند، این رقم برای کودکان محدوده دو سال قبل از آغاز دبستان نیز، به ۵٠ درصد می‌رسد. مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر اینکه درصد پوشش کودکان زیر ۶ سال برای بهره مندی از خدمات و آموزش‌های پیش از دبستان در کشور ما پایین است، اظهار کرد: در برخی از کشورها این آموزش‌ها بین یک تا ٣ سال به شکل اجباری انجام می‌شود. همچنین استفاده خانواده‌ها از خدمات با پوشش یارانه‌های ویژه مورد تشویق قرار می‌گیرد.

نفریه با اشاره به اینکه در سنین قبل از دبستان هدف اصلی آموزش، سوادآموزی و آموختن ریاضیات، علوم و... نیست، اظهار کرد: با پیشرفت کشورها از سطوح سنتی به سمت سطوح مدرن، اغلب خانواده‌ها از شکل گسترده به شکل هسته‌یی تغییر شکل یافته‌اند و بین یک تا دو فرزند دارند. این خانواده‌ها همچنین اغلب در محیط‌های بسته هستند؛ بنابراین کودکان باید پرورش اجتماعی پیدا کنند و مهارت‌های زندگی را بیاموزند. آنچه در مهدهای کودک مدنظر قرار دارد نیز آموزش‌های غیررسمی و غیر از مواد درسی است.

پرداخت تسهیلات کمیته امداد با اولویت زنان

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد بخشی از برنامه‌های این نهاد را در سال ۹۷ تشریح کرد.  فاطمه رهبر، معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد از تدوین بسته مکمل ویژه بیماران زمین‌گیر و صعب‌العلاج و پرداخت هزینه‌های بیماری این دسته از مددجویان خبر داد و گفت: برای نخستین‌بار در سال ۹۶، ۲۰ میلیارد تومان اعتباری ویژه برای بیماران خاص و صعب‌العلاج اختصاص یافت.

او با اعلام اینکه امسال پرداخت تسهیلات با اولویت زنان سرپرست خانوار خواهد بود خاطرنشان کرد: تسهیل تضمین تسهیلات پرداختی یکی دیگر از سیاست‌های کمیته امداد در سال ۹۷ است. رهبر بر استمرار مدیریتِ ورود و خروج مددجویان در سال ۹۷ تاکید کرد و گفت: اجرای برنامه توازن بخشی جمعیت مددجویان به تفکیک هر استان، استقرار نظام نیازسنجی و توان سنجی مددجویان و تدوین و اجرای نقشه جامع توانمندسازی مددجویان ازجمله برنامه‌های سال آینده است. معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد از سطح‌بندی مددکاران خبر داد و افزود: امسال با اجرای برنامه برون‌سپاری امور مددکاری تعداد پرونده‌های مددکاران کمتیه امداد به ۱۰۰ پرونده کاهش می‌یابد.

او با اعلام اینکه از این پس پرونده‌ زنان سرپرست خانوار زیر ۵۰ سال و خانواده‌های آسیب‌پذیر به بانوان مددکار و مشاور واگذار خواهد شد گفت: همچنین اولویت خدمات مشاوره با زنان سرپرست خانوارِ ساکن در حاشیه‌های شهر و مناطق پرآسیب است. رهبر از صدور مجوز راه‌اندازی طرح فوریت‌های اجتماعی در کمیته امداد خبر داد افزود: دبیرخانه پیشگیری و کنترل آسیب‌های اجتماعی طبق فرمایشات مقام معظم رهبری تشکیل‌شده است.

عقد قرارداد بیمه‌‌ای با صنوف تولیدی در روستاها

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر عقد قرارداد با صنوف تولیدی در روستاها را راهکار جدید گسترش چتر بیمه‌یی و افزایش جمعیت تحت پوشش این صندوق دانست و گفت: برنامه ما این است که بیشتر روی کف و حداقل سطوح درآمدی متمرکز شویم و بتوانیم این طبقه‌ها را رشد دهیم.  محمدرضا واعظ مهدوی درباره راهکارهای افزایش جامعه تحت پوشش این صندوق اظهار کرد: در درجه اول همه روستاییان و عشایر مخاطب صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان هستند. در کنار جذب جامعه هدف، تلاش می‌کنیم صنوف تولیدی در روستاها را متشکل کنیم و به‌صورت صنف تحت پوشش قرار دهیم. مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان با بیان اینکه درصدد هستیم در سال جدید موافقتنامه‌یی را با اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف منعقد کنیم، به ایسنا گفت: قرارداد با تولیدکنندگان صنایع دستی نیز آماده شده است که به زودی با مسوولان این حوزه منعقد می‌شود. واعظ مهدوی با بیان اینکه در سال گذشته نیز تفاهمنامه‌یی با تولیدکنندگان عسل در روستاها منعقد شد، اظهارکرد: در مجموع هماهنگی‌هایی با امور تعاون روستایی صورت گرفته است تا فعالیت‌های اقتصادی کشاورزی با بیمه کنار یکدیگر قرار بگیرند و چتر پوشش بیمه گسترش یابد. او ادامه داد: در حال حاضر استقبال مردم از بیمه اجتماعی بسیار خوب است و تعداد بیمه‌شدگان جدید سال گذشته نسبت به سال‌های قبل روند رو به رشدی را نشان می‌دهد البته هنوز اطلاع‌رسانی ما کافی نیست و باید در روستاها بیشتر اطلاع‌رسانی کنیم.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در پایان اظهارکرد: سیاست‌های توانمندساز و فعالیت بیشتر را در کارگزاری‌ها دنبال می‌کنیم و برنامه ما این است که بیشتر روی کف و حداقل سطوح درآمدی متمرکز شویم و بتوانیم این طبقه‌ها را رشد دهیم تا در مراحل بعدی تامین بیمه همگانی را برای همگان تحقق ببخشیم.

 

 

ارسال نظر