تهران اصلی‌ترین بازار قاچاق حیات‌‌وحش

۱۳۹۷/۰۱/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۲۲۱
تهران اصلی‌ترین بازار قاچاق حیات‌‌وحش

رییس اداره محیط زیست شهر تهران با اشاره به معضلات زیست‌محیطی شهر تهران گفت: یکی از مهم‌ترین معضلات ما گرایش مردم به نگهداری از حیواناتی مانند ایگوانا و آفتاب‌پرست در تهران است.

محمدحسین بازگیر درباره اصلی‌ترین معضلات زیست محیطی شهر تهران، گفت: آلودگی هوای تهران، آلودگی‌های آب و خاک ناشی از فاضلاب، نبود مدیریت پسماند و آلودگی صوتی از مهم‌ترین معضلات زیست محیطی شهر تهران هستند که باید همه این مسائل را بااهمیت دانسته و در اولویت قرار دهیم.

او با بیان اینکه این سازمان رصد مشکلات و پیدا کردن منابع آلودگی‌ها، پایش و بررسی وضعیت آنها و همچنین پیگیری جهت اصلاح آن موارد را در دستور کار قرار داده است، گفت: واحدهای صنعتی تکالیفی برعهده دارند که ما این تکالیف را که شامل اقدامات لازم برای کاهش آلودگی‌های زیست محیطی است از جمله عدم تخلیه فاضلاب تصفیه نشده به محیط را بررسی می‌کنیم و اگر ایراداتی در انجام وظایف‌شان مشاهده کنیم ورود پیدا کرده و اخطار و تذکر می‌دهیم، اگر برطرف نشود و اهتمامی به رفع مشکل نداشتند برخورد قانونی می‌کنیم و واحد صنعتی را پلمب می‌کنیم یا در صورت نیاز به مراجع قضایی معرفی خواهند شد. رییس اداره محیط زیست شهر تهران درباره مراکز زباله‌سوزی در این شهر به ایلنا گفت: دو کانون عمده مراکز ضایعات سوزی و تفکیک غیرمجاز ضایعات در مناطق خلازیر در منطقه ۱۹ و تقی آباد در منطقه ۱۸ شناسایی شده‌اند و از طرق مختلف با برگزاری جلسات با دستگاه‌های متولی و از طریق شورای تامین این مساله را دنبال کردیم در حال حاضر برای این دو منطقه در مراجع قضایی پرونده تشکیل شده است و از دستگاه‌های مسوول یعنی شهرداری، سازمان مدیریت پسماند و اوقاف پیگیر و جویا هستیم.  بازگیر با بیان اینکه این زمین‌ها متعلق به اوقاف است، خاطرنشان کرد: در تقی‌آباد در محدوده‌یی حدود ۴۰ هکتار اقدام به زباله‌سوزی شده و شبانه‌روز حدود ۲۰۰ الی ۳۰۰ تن ضایعات وارد این منطقه می‌شود. منطقه خلازیر نیز حدود 4.5برابر این منطقه و حدود 3برابر تقی‌آباد ضایعات در این منطقه وارد می‌شود. بازگیر همچنین درباره حاشیه رودخانه کن نیز گفت: در تهران یک محدوده ۴۰۰ هکتاری آسیب دیده در منطقه ۱۸ حاشیه رودخانه کن وجود دارد که سالیان سال به عنوان معدن برداشت شن و ماسه مورد استفاده قرار می‌گرفت. فعالیت‌های آلاینده این مجموعه از چند سال پیش با کمک فرمانداری، شورای تامین و... متوقف شد و برداشت از معادن آن نیز بطور کامل ممنوع شد، اما فضای دست خورده و آسیب دیده آن همچنان باقی مانده که می‌تواند با وزش باد و توفان آلودگی برای شهر تهران ایجاد کند.

او ادامه داد: کمیسیون ماده ۵ طرحی را جایگزین کاربری‌های قبلی برای این منطقه ارائه داده و قرار است این منطقه به یک بافت شهری تبدیل شود ما نیز در حال پیگیری این موضوع هستیم تا آنجا به محیط مناسبی برای شهر تبدیل شده و دیگر شاهد آلودگی‌های زیست محیطی به واسطه این منطقه در شهر تهران نباشیم. رییس اداره محیط زیست شهر تهران همچنین درباره نگهداری حیوانات وحشی توسط تهرانی‌ها ادامه داد: خرید و فروش، قاچاق و نگهداری غیرمجاز گونه‌های مختلف جانوری نیز از دیگر معضلات ماست و متاسفانه روز به روز نیز مردم تمایل بیشتری به نگهداری گونه‌های جانوری مختلف دارند و تمایل دارند حیوانانی مانند انواع پرندگان و برخی از خزندگان مانند مار و ایگوانا و... را نگهداری کنند. رییس اداره محیط زیست شهر تهران خاطرنشان کرد: مهم‌ترین و اصلی‌ترین بازار باندهای سودجویی که به قاچاق حیات وحش مشغولند چه آنهایی که از زیستگاه‌های داخلی به صید غیرمجاز می‌پردازند و چه آنهایی که به صورت قاچاق این حیوانات را وارد کشور می‌کنند، تهران است. خوشبختانه هنوز این فرهنگ غلط در سایر شهرها رواج پیدا نکرده و در سایر شهرها و شهرستان‌ها هنوز سبک زندگی سنتی است.

بازگیر با بیان اینکه نگهداری آفتاب‌پرست و ایگوانا در فرهنگ اقوام و خانواده‌های کشور ما نیست، تصریح کرد: متاسفانه مدتی است نگهداری از این حیوانات در بین عده‌یی از خانواده‌های تهرانی شیوع پیدا کرده از همین‌رو بیشترین بازار قاچاق حیات وحش در تهران است. او ادامه داد: گشت‌های یگان حفاظت محیط زیست تهران در مکان‌هایی مانند بازارهای میوه و تره‌بار، بازارچه‌های سنتی، فصلی، نمایشگاه‌ها، آکواریوم‌فروشی‌های نواب و بازار ۱۵ خرداد که امکان خرید و فروش این نوع حیوانات وجود دارد بطور مداوم حضور دارند، اما مردم هم در امر اطلاع‌رسانی به ما بسیار کمک می‌کنند و به خصوص گروه‌هایی که به مسائل حیات وحش کشور اهمیت می‌دهند اطلاع‌رسانی می‌کنند و یگان حفاظت محیط زیست نیز پس از بررسی اقدام به ضبط گونه‌ها و برخورد با متخلفان می‌کند.

 

ارسال نظر