آیا معضل سالمندان مجرد نسل آینده ایران را تهدید می‌کند

۱۳۹۷/۰۱/۱۴ - ۰۰:۲۸:۲۸
کد خبر: ۱۱۹۱۴۲
آیا معضل سالمندان مجرد نسل آینده ایران را تهدید می‌کند

سبک زندگی بخشی از جامعه نسبت به گذشته تغییر کرده و حتی با شرایط 10 سال پیش فرق کرده است. سن ازدواج بالا رفته و از طرفی، افرادی هم در این سال‌ها ترجیح داده‌اند به زندگی مجردی ادامه بدهند و ازدواج را از اولویت برنامه‌های‌شان خارج کنند. این افراد که حالا در سنین جوانی یا در آستانه خروج از سن جوانی هستند، در سال‌های آینده سالمندانی مجرد خواهند بود که به‌عقیده سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس، این مساله، معضلی مهم برای نسل آینده خواهد بود. سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس، با بیان اینکه پدیده جدید سالمندان مجرد به یکی از معضلات مهم نسل آینده تبدیل می‌شود، از قرار گرفتن بررسی این موضوع در دستور کار سال ۹۷ فراکسیون خانواده مجلس خبر داد.

زهرا ساعی در مورد سالمندان مجرد به عنوان معضل جدید نسل آینده گفت: متاسفانه کشور به سمت سالمندی پیش می‌رود، کما اینکه جمعیت‌شناسان آمارهایی را ارائه کرده و پیش‌بینی می‌کنند که در چند سال آتی در بازه‌های زمانی مشخص به علت تک‌فرزندی بودن اکثر خانواده‌ها یا انتخاب زندگی تجردی برای دختران و پسران جوان شاهد کاهش جمعیت خواهیم بود. نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: بی‌تردید خانواده‌هایی که یک فرزند دارند در دوران سالمندی از شرایط نگهداری خاصی نیز برخوردار می‌شوند یا افراد خود سرپرست به دلیل اینکه فرزندی ندارند در دوران سالمندی با مشکلات عدیده‌یی مواجه خواهند شد.

او یادآور شد: هم‌اکنون موضوع افزایش خانه‌های سالمندی مطرح بوده کما اینکه در بسیاری از کشورهای دنیا این مهم تحقق یافته است به‌ویژه در کشورهای اروپایی که سال‌هاست وارد این پروسه شده‌اند.

ساعی افزود: این کشورها خانه‌ها و مجموعه‌هایی برای گذران ایام سالمندی تعریف کرده‌اند که بخشی از هزینه‌های آن توسط دولت و بخشی نیز از طریق مشارکت بخش خصوصی پرداخت می‌شود، ضمن اینکه افراد قبل از ورود به دوره سالمندی بخشی از درآمد خود را برای بهره‌مندی از امکانات این خانه‌ها در کهنسالی ذخیره کرده‌ و با عضویت در این مجموعه‌ها برای آینده برنامه‌ریزی می‌کنند.

او اظهار کرد: هم‌اکنون در ایران نیز سالمندان مجرد یا سالمندانی که فاقد سرپرست هستند یکی از معضلات مهم است، بنابراین باید هم دولت و هم بخش خصوصی برای رفع آن تدابیری بیندیشند، چراکه در نسل آینده با جمعیتی از زنان و مردان سالمند مواجه خواهیم شد که سرپرستی برای نگهداری نخواهند داشت.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با اشاره به برنامه‌ریزی سازمان‌های مربوطه برای مقابله با این پدیده جدید، به خانه ملت گفت: سازمان بهزیستی در حد بیان مساله به این موضوع پرداخته است، اما اینکه برای رفع این معضل خروجی خاصی داشته باشد تاکنون اقدامی صورت نگرفته است، و این در حالی است که رسیدگی به این بخش نیازمند تامین اعتبارات خاص و برنامه‌ریزی دقیق است. سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس، با اعلام این خبر که بررسی این پدیده جدید در دستورکار سال 97 فراکسیون خانواده که به تازگی راه‌اندازی شده، قرار دارد یادآور شد: بی‌تردید این موضوع را به‌عنوان یک پدیده مهم در دستورکار فراکسیون خانواده قرار خواهیم داد، همچنین توجه به این مهم را از طریق کمیسیون اجتماعی نیز پیگیری خواهیم کرد.

 

ارسال نظر