هزینه سفر تا پایان نوروز گران نمی‌شود

۱۳۹۶/۱۲/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۵۹۱
هزینه سفر تا پایان نوروز گران نمی‌شود

ریحانه جاویدی  

اگرچه گردشگری در تمام دنیا به عنوان صنعتی درآمدزا و پیشرو در امر اشتغال شناخته می‌شود اما در ایران این صنعت با کمبود بودجه و اعتبار دست به گریبان است. عواقب به‌موقع تخصیص نشدن اعتبارات استانی در بخش گردشگری، در تعطیلات نوروز که حجم سفرها بیشتر از سایر روزهای سال است، خودش را نشان می‌دهد، کمبود زیرساخت‌های گردشگری در این تعطیلات دو هفته‌یی بیشتر از هر وقت دیگری رخ‌نمایی می‌کند و در بیشتر موارد فشار کمبود اعتبار بر مردمی وارد می‌شود که باید برای چند روز سفر نوروزی، هزینه چند برابری برای خدمات پرداخت کنند. با این حال علی‌اصغر مونسان، معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، ‌صنایع دستی و گردشگری، روز گذشته در سی‌و‌یکمین نشست اعضای اصلی ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر، برای چندمین بار قول داد قیمت خدمات سفر در نوروز افزایش پیدا نکند. از طرف دیگر آن‌طور که مونسان می‌گوید در راستای ایجاد 170 هزار شغل مرتبط با حوزه گردشگری در سال آینده، تاکنون جلسات متعددی با سازمان برنامه و بودجه برگزار شده که در نتیجه آن قرار است، در بخش اشتغال روستایی 20درصد از 12هزارمیلیارد تومان اعتباری که این سازمان در نظر گرفته است به حوزه صنایع‌دستی و گردشگری اختصاص پیدا کند. مونسان در سی و یکمین نشست اعضای اصلی ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر که با حضور استانداران و جمعی از مسوولان کشور برگزار شد، گفت: «سرعت ایجاد شغل در صنعت گردشگری 2.5برابر سایر بخش‌هاست. صنعت گردشگری علاوه بر موضوعات اقتصادی، ابعاد اجتماعی نیز دارد، بحث اشتغال یکی از مهم‌ترین موضوعات بودجه‌یی سال آینده دولت است و در این حوزه به دو بخش اهمیت و توجه بیشتری شده است، نخست بخش مسکن و پس از آن بخش گردشگری، ما باید سال آینده در بخش گردشگری 170هزار شغل ایجاد کنیم که همین موضوع اهمیت این صنعت را نشان می‌دهد.»

او با اشاره به اینکه فعالیت ستاد هماهنگی خدمات سفر براساس مصوبه قانونی باید دایمی باشد، گفت: پیگیری تعطیلات زمستانی برای بهره‌مندی از ظرفیت گردشگری تمام استان‌ها در دستور کار قرار دارد، همچنین با توافق صورت گرفته با صندوق توسعه ملی هزارمیلیارد تومان تسهیلات با نرخ سود 4درصد به حوزه گردشگری اختصاص خواهد یافت.

معاون رییس‌جمهوری ادامه داد: امسال با وجود کمبود اعتبارات برای نخستین بار بدهی سازمان در بخش یارانه تسهیلات پرداخت می‌شود و این بدهی صفر می‌شود، این موضوع کمک می‌کند تا زمینه لازم برای سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری بیش از پیش فراهم شود.

رییس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با اعلام این خبر که توزیع عادلانه سفر در دستور کار سازمان میراث‌فرهنگی است، یادآور شد: تمام نقاط کشور ما دارای جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی، طبیعی، گردشگری و مذهبی است و باید با معرفی این داشته‌ها، گردشگری را در همه کشور رونق بخشید. مونسان اضافه کرد: راه‌اندازی پورتال جامع گردشگری کشور برای معرفی داشته‌ها و ظرفیت‌های گردشگری کشور خوشبختانه به انجام رسیده است، چراکه عدم معرفی این ظرفیت‌ها به گردشگران داخلی و خارجی یکی از مهم‌ترین معضلات گردشگری کشور بود.

وی افزود: سامانه 09629 که تا پیش از این فقط به‌صورت یک‌سویه اقداماتی را انجام می‌داد به اپلیکیشنی تبدیل شده است تا گردشگران و هموطنان امکان پیگیری پیشنهادها، انتقادات و شکایات خود را داشته باشند.

 تاکید بر سفرهای مفرح، شاد و ایمن

اگرچه استان‌های مختلف کشور، ‌با مشکلات اساسی در زیرساخت‌های گردشگری مواجه هستند، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، ‌صنایع دستی و گردشگری بر ایجاد سفرهایی مفرح و شاد در تعطیلات نوروز تاکید دارد و سفرهای نوروز را تمرینی برای گردشگری کل سال می‌داند. محمد محب خدایی، در بخش دیگری از این نشست، به ارائه توضیحاتی درباره برنامه‌های نوروزی پرداخت و گفت: «هدف ما این است که امسال تعطیلات مفرح و شاد باشد و با تاکید بر سفرهای ایمن، معرفی مناطق کمتر شناخته‌شده و سوغات شهرها انجام شود. همچنین مناطق گردشگری ثبت نشده یا غیرمعروف با برگزاری مسابقه عکس کشف شود. مراکز اقامتی و پذیرایی نیز در قالب جشنواره «عیدانه گردشگری» تخفیف ویژه خواهند داد. در نوروزگاه‌ها نیز برنامه‌های فرهنگی، هنری و سنتی اجرا می‌شود. ما برنامه مسابقه «استیکرها» را نیز داریم که روی خودروهایی که در جشنواره «رالی تور نوروز ۹۷» برگزار می‌شود، پیام‌هایی اخلاقی نصب خواهد شد.

معاون گردشگری کشور افزود: در مسابقه «هفت‌سین سکه‌های نوروزی» یک جایزه بزرگ ۱۰۰میلیون تومانی برای یک نفر در نظر گرفته‌ایم. همچنین برای سه نفر ۵۰میلیون تومان، برای دو نفر ۲۰میلیون تومان و برای یک نفر جایزه ۱۰میلیون تومانی در نظر گرفته شده است.

از دیگر برنامه‌های نوروزی که محب خدایی اعلام کرد می‌توان به جشنواره خرید، کودک، تقدیر به امضای مردم، مسابقه بهترین سفره هفت‌سین، جشنواره غذا، مسابقه عکس نقاط ناشناخته، اجرای موسیقی‌های محلی، ورزش‌های باستانی و بومی، برپایی چادرهای عشایری، جشنواره پوشاک سنتی و اقوام و نوروزخوانی اشاره کرد.

 تردد قطار نخجوان-مشهد در نوروز

در بخش دیگری از این نشست خبری، معاون مسافری شرکت راه‌آهن از راه‌اندازی قطار مسافری نخجوان _‌ مشهد در نوروز ۹۷ خبر داد و درباره این خبر گفت: برنامه سیر این قطار امسال آغاز می‌شود و در نوروز هفته‌یی دور روز حرکت خواهد داشت. حسن موسوی افزود: «پیش‌فروش بلیت قطارهای نوروزی از بهمن‌ماه همزمان به صورت اینترنتی و در آژانس‌ها انجام شد که برای نوروز ۴۸۴۰ قطار مسافری در مسیرهای ریلی قرار داده شده که نسبت به ایام عادی سال و نوروز گذشته، 15.7درصد رشد داشته است. همچنین یک میلیون و ۸۷۳هزار نفرصندلی ایجاد شده که رشد آن نسبت به سال گذشته 18.3درصد بوده است.»

وی اضافه کرد: برای بهبود کیفیت خدمات ریلی قبلا ۳۵۰ واگن بالای ۴۰سال از رده خارج شده بود که امسال نیز ۲۰۰ واگن بالای ۳۰سال از رده خارج شد. همچنین برای راه‌اندازی قطارهای پنج ستاره در مسیر زنجان، قزوین و اهواز اقدام شده است.

موسوی با اشاره به دستوراتی که به ناوگان حمل و نقل ریلی برای به‌روزرسانی و تجهیز خدمات مسافری داخل واگن‌ها در نوروز داده شده است، اظهار کرد: برای رسیدن به موقع قطارها در سال ۹۶ تدابیری در نظر گرفته شد که این روش برای بهبود بیشتر شرایط ادامه داده می‌شود. متوسط تاخیر در مبدأ و مقصد قطار به زیر ۲۰ دقیقه و حرکت از مبدأ به زیر ۲۰ ثانیه رسیده است.

 راهیان نور با اتوبوس‌های زیر 5 سال سفر کنند

داریوش امانی، معاون حمل و نقل و نماینده سازمان راهداری، هم از آماده‌سازی ۶۵۷ راهدارخانه و ۲۱۰۰ اکیپ در جاده‌های کشور خبر داد. او همچنین اعلام کرد طبق هماهنگی‌های انجام شده، قرار است دست کم در کاروان‌های راهیان نور از اتوبوس‌های زیر پنج سال استفاده شود تا نوروز کم حادثه‌تر برگزار شود. او از استانداران درخواست کرد؛ به مجتمع‌های بین راهی توجه و کمک ویژه داشته باشند چرا که این سازمان تا مرحله تاسیس مجتمع‌ها را پیگیری می‌کند، اما بعد از آن با خلأ قانونی مواجه است و ابزاری برای نظارت و پیگیری ندارد. برای همین لازم است کمیته‌یی ویژه متشکل از اعضای درگیر با مجتمع‌های بین‌راهی تشکیل شود تا مشکلات آنها را رسیدگی و حل کنند.

 نوروز 97 کم بارش است

احمد وظیفه، مدیر پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی، نیز ضمن ارائه نحوه فعالیت این سازمان با فرودگاه‌ها، جاده‌ها و دریابانی گفت: وضعیت پیش‌بینی هوا دست کم تا ۷۲ ساعت بعد، در اختیار تمام مراکز قرار می‌گیرد. همچنین سعی می‌شود حداقل تا ۲۴ یا ۴۸ ساعت قبل هشدارهای هواشناسی داده شود.

او همچنین به ارائه گزارشی از وضعیت آب و هوا در تعطیلات نوروزی، پرداخت و گفت: شاخص‌ها نشان می‌دهد وضعیت بارش‌ها امسال و در سال پیش رو چندان مطلوب نبوده است به ویژه در استان‌های جنوبی مثل فارس، اصفهان، چهارمحال‌و‌بختیاری و سیستان و بلوچستان که امسال با کمبود شدید بارش‌ها با خشکسالی روبه‌رو هستند.

وظیفه افزود: «شاخص‌های هواشناسی برای ۱۰‌روز آینده بارش شدیدی را پیش‌بینی نمی‌کند، ولی با اطمینان نمی‌توان در این باره سخن گفت، هر چند که برای تعطیلات نوروزی جز نوار شمالی کشور باقی استان‌ها فعلا آسمانی صاف و آفتابی دارند.»

 اسکان در مدارس؛ آری یا خیر؟

یکی از مواردی که در هفته‌های گذشته مورد بحث و اختلاف نظر بود، اسکان نوروزی در مدارس بود. در حالی که معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، اعلام کرده بود مدارس از چرخه اسکان نوروز برای غیرفرهنگیان خارج شد اما آموزش و پرورش از تجهیز این اقامتگاه‌ها خبر داد که روز گذشته در جریان سی و یکمین نشست اعصای اصلی ستاد هماهنگی خدمات سفر، معاون وزارت آموزش و پرورش درباره آن توضیحاتی ارائه کرد. کریمی فر با ارائه گزارشی از وضعیت ۱۲هزار مدرسه‌یی که برای اسکان نوروزی آماده شده تاکید کرد این امکانات صرفا برای فرهنگی‌هاست اما این اظهارنظر مخالفت‌هایی هم در پی داشت. زند وکیلی، معاون عمرانی استاندار مرکزی درخواست کرد با توجه به محدودیت امکانات اقامتی در استان‌ها ستاد هماهنگی خدمات سفر از تصمیم خود برای انحصاری کردن اقامت در مدارس کوتاه بیاید و این اختیار را به استان‌ها تفویض کند. چرا که با وجود تخفیف ۳۵ درصدی هتل‌ها در استان مرکزی، اما بررسی شده تمام خانواده‌ها توان پرداخت همین هزینه را هم نداشته باشند. ضمن آنکه گزارش‌ها نشان می‌دهد بیشتر اقامت‌ها در مدارس مختص خانواده‌های غیرفرهنگی است.

او همچنین درخواست کرد نقدینگی ویژه‌یی را به استان‌ها تخصیص دهند تا صرف اقدامات نوروزی کنند.

 طرح گردشگری چهارمحال و بختیاری درانتظار

اقبال عباسی، استاندار چهارمحال و بختیاری، از استاندارانی بود که فرصت را مغتنم داشت و به شکایت از وضعیت گردشگری این استان پرداخت. او گفت: «رییس‌جمهور تاکید داشت که چهارمحال‌و‌بختیاری به بام ایران تبدیل می‌شود اما نه تنها این اتفاق نیفتاده است، بلکه طرح گردشگری آن یک سال است در هیات دولت معطل مانده در حالی که این استان یکی از بیکارترین استان‌ها بوده وآمار بیکاری بالاست.»

 

ارسال نظر