فروردین زمان مناسب کاشت درخت در تهران نیست

۱۳۹۶/۱۲/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۱۹۶

مدیرکل سابق دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست ضمن انتقاد از پویش درخت به جای سبزه گفت: ۱۳ فروردین زمان مناسبی برای کاشت درخت نیست، ضمن اینکه درخت کاشته شده نیاز به مراقبت و آبیاری دارد.

محمد درویش مدیرکل سابق دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست، به تشریح نکات مثبت و منفی پویش درخت به جای سبزه پرداخت و گفت: جنبه مثبت پویشی که شهرداری تهران آغاز کرده آن است که به جای ترویج کاشت پوشش گیاهی آب‌بر مثل چمن و گل‌های زینتی که عمر کمی هم دارند، به سمت ترویج کاشت درخت حرکت کنیم. چون درختان به مراتب اثربخشی بیشتر و نیاز آبی کمتری نسبت به گل‌های زینتی دارند و در عوض پایداری آنها بیشتر است.

او با اشاره به سایه‌اندازی درختان به عنوان یک ویژگی مثبت، اظهارکرد: درختان می‌توانند به آشیانه پرندگان نیز تبدیل شوند همچنین بر کاهش آلودگی صوتی نیز اثر مثبت دارند اما پویش درخت به جای سبزه اشکالاتی دارد. این فعال حوزه محیط‌زیست افزود: فرض کنید امسال همه خانواده‌های تهرانی نهالی را سر سفره‌های عید بگذارند سپس در روز سیزده‌بدر آن را به باغچه خود منتقل کنند. سوال اصلی این است که چند درصد خانواده‌های تهرانی باغچه دارند؟ یا چند درصد این باغچه‌ها فضای خالی برای کاشت نهال جدید دارد؟ ضمن اینکه اصولا فصل کاشت درخت در تهران ۱۳ فروردین نیست و روشن است که احتمال سالم ماندن این نهال‌ها پایین است چون در تهران نهایتا باید تا نیمه اسفندماه نهال‌ها کاشته شوند. درویش درباره غرس نهال در مکان‌های درنظر گرفته شده از سوی شهرداری تهران به ایسنا گفت: قطعا ایده کاشت درخت در طبیعت به مراتب خطرناک‌تر است چون تنها کاشت درخت کار مهم و دشواری نیست بلکه آبیاری، نگهداری از آن کار پراهمیت‌تری است و چطور می‌توانیم یک درخت را در طبیعت به‌کاریم وقتی امکان آبیاری و رسیدگی به آن وجود ندارد. او تاکید کرد: میلیون‌ها درخت در هر سال کاشته می‌شود اگر همه آنها به ثمر می‌رسید. الان باید کل ایران پر از جنگل می‌شد و درختان ایران را فرامی‌گرفتند اما این اتفاق نیفتاده چون درختان بدون توجه به نیازهایشان صرفا کاشته می‌شوند و سرنوشتی جز خشک شدن ندارند. ضمن اینکه باید توجه کنیم که اگر یک منطقه استعداد کاشت درخت داشته باشد، درخت در آنجا رشد می‌کند اما اگر یک منطقه از این استعداد محروم باشد طبیعی است که برای رشد درخت در این منطقه باید به آن آب بدهیم و این آبیاری به معنای تغییر اکوسیستم است که هزینه‌بردار است و مشکلاتی را ایجاد می‌کند. این فعال حوزه محیط‌زیست با تاکید بر اینکه موضوع مهم دیگر نوع نهال‌هایی است که برای تهران انتخاب می‌شوند، تصریح کرد: نهال‌های تهران باید مطابق با مختصات اقلیمی منطقه باشد و ناآگاهی در مورد درخت مناسب برای هر اقلیم مشکلات را بیشتر می‌کند.

 

ارسال نظر