اخبار

۱۳۹۶/۱۲/۱۳ - ۰۵:۵۵:۳۷
کد خبر: ۱۱۸۰۳۸

مرگ ۱۳ هزار و ۸۷۴ نفر در تصادفات ۱۰ ماه

در 10 ماهه سال جاری ۱۳ هزار و ۸۷۴ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند، این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که آمار تلفات ۱۳هزار و ۸۲۵ نفر بود، چهار دهم درصد افزایش یافته است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پزشکی قانونی کشور، در ده ماهه سال جاری از کل تلفات حوادث رانندگی ۱۰ هزار و ۸۸۹ نفر مرد و دو هزار ۹۸۵ نفر زن بودند. در این مدت از کل متوفیات حوادث رانندگی ۹ هزار و ۲۴۱ نفر در محورهای برون شهری، سه هزار و ۶۹۹ نفر در مسیرهای درون شهری، ۹۰۸ نفر در مسیرهای روستایی و ۲۶ نفر در مسیرهایی نامعلوم جان خود را از دست دادند. در ۱۰ ماهه سال جاری استان‌های فارس با یک‌هزار و ۲۷۱، تهران با یکهزار و ۴۳ و خراسان‌رضوی با یک‌هزار و سه فوتی بیشترین و استان‌های ایلام با ۱۲۳، اردبیل با ۱۳۶ و کهگیلویه‌وبویراحمد با ۱۵۷ کمترین آمار تلفات را داشته‌اند. در ۱۰ ماهه سال جاری ۲۸۷ هزار و ۲۸ مصدوم حوادث رانندگی به مراکز پزشکی قانونی کشور مراجعه کردند که از این تعداد ۲۰۵ هزار و ۸۵۹ نفر مرد و ۸۱ هزار و ۲۶۹ نفر زن بودند. آمار مصدومان حوادث رانندگی در این مدت در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با کاهش سه دهم درصدی مواجه بوده است. در دی ماه امسال نیز هزار و ۷۷ نفر در حوادث رانندگی جان باختند که از این تعداد ۸۶۹ نفر مرد و ۲۰۸ نفر زن بودند. آمار تلفات تصادفات در دی ماه امسال در مقایسه با دی ماه سال قبل تغییری نداشته است. آمار مصدومان حوادث رانندگی نیز با هفت دهم درصد کاهش در دی ماه امسال به ۲۳ هزار و ۸۱۳ نفر رسیده است.

نمایشگاه توانمندی روستاییان و عشایر

نمایشگاه توانمندی‌های روستاییان و عشایر که فعالیت خود را از ۱۵ اسفند آغاز می‌کند، در ۱۴ بخش نمایشگاهی تقسیم شده است. نخستین بخش از نمایشگاه روستاییان به معرفی توانمندی‌ها و ارائه محصولات روستایی و عشایری اختصاص دارد که در غرفه‌ها بین ۳۱ استان تقسیم شده است و با هدف معرفی عملکرد شهرستان، روستای نمونه شهرستان، مناطق گردشگری روستایی و نخبگان مناطق مربوطه برگزار می‌شود. بخش دوم از این نمایشگاه به نوآوری‌ها و ایده‌های نو اختصاص دارد که با در نظر گرفتن یک غرفه برای هر استان، ایده‌های جدید و خلاقیت‌هایی که در روستاها در جهت توسعه پایدار روستایی انجام گرفته است، به نمایش گذاشته می‌شود. روستای نمادین و ایل نمادین بخش‌های دیگری از این نمایشگاه است که با استفاده از المان‌های خاص ازجمله خانه روستایی، رودخانه، فضای سبز، درخت، گل، تپه، تنور، چاه آب، چوپان، اهالی روستا، بوی دود، لباس محلی و انواع چادرهای عشایری اقوام و اقلیم‌های مختلف ایران و نحوه زندگی عشایر و... علاوه بر انتقال مفهوم مورد نظر به بازدیدکنندگان، جذابیت بصری چشمگیری را نیز در خود جای داده است. معرفی عملکرد و فعالیت‌های دستگاه‌های اجرایی مرتبط با حوزه روستا از آغاز انقلاب اسلامی تاکنون، از دیگر نقاط مثبت این نمایشگاه است که در قالب عملکرد دستگاه‌های ملی و سازمان‌های مردم نهاد به‌صورت غرفه‌بندی در این نمایشگاه فعالیت می‌کند. بر اساس این گزارش، یکی دیگر از بخش‌های چشمگیر این نمایشگاه مربوط به بخش «سرزمین ما» است چرا که شرکت‌های بومی‌گردی به معرفی مناطق روستایی و عشایری دیدنی در سطح کشور پرداخته و صنایع مرتبط نیز تولیدات و محصولات خود را در معرض دید عموم قرار می‌دهند. معرفی روستاهای هدف گردشگری نیز در این بخش صورت می‌پذیرد.

کاهش تراز سطح آب دریاچه ارومیه

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه آذربایجان شرقی درخصوص آخرین وضعیت تراز سطح آب دریاچه ارومیه، گفت: تراز سطح آب در نهم اسفند سال جاری به میزان 1270.55 متر بوده که سال گذشته در چنین روزی این میزان 1270.62 متر محاسبه شده بود که نشانگر کاهش 0.07 متر تراز سطح آب است.  خلیل ساعی با اشاره به افزایش درجه حرارت دما، به ایسنا گفت: به دلیل افزایش دمای محیط و بالابودن میزان تبخیر، تراز سطح آب دریاچه کاهش داشته که بارش‌های اخیر تا حدودی این کاهش را جبران کرده است که با این حال این مقدار رقم قابل‌توجهی نیست.  او ادامه داد: بارش‌های پیش روی فصل بهار نیز می‌تواند در جبران این مقدار موثر باشد که به دنبال افزایش دما و بالارفتن میزان تبخیر، امکان دارد که در میزان تراز سطح آب اثر گذار باشد. او ادامه داد: وسعت دریاچه در نهم اسفند سال جاری به میزان 2058.96 کیلومتر مربع بوده که سال گذشته در چنین روزی این میزان 2139.42کیلومتر مربع محاسبه شده بود که نشانگر کاهش 80.28 کیلومتر مربعی است. ساعی، حجم آب موجود دریاچه را در نهم اسفند سال جاری، 1.58 میلیارد متر مکعب اعلام کرد که نسبت به زمان مشابه در سال گذشته 0.15 میلیارد مترمکعب کاهش داشته است.

به‌جای سبزه، نهال نکارید

چند وقتی است که پیام‌هایی در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر کاشت نهال به جای سبزه مطرح شده است. در این پیام از شهروندان خواسته می‌شود که به جای کاشت سبزه و دور ریختن آن نهالی کوچک به‌کارند و در روز ۱۳ فروردین آن را در طبیعت کشت کنند تا به غنای فضای سبز شهر افزوده شود اما به عقیده کارشناسان، این کار نه تنها زیست‌محیطی نیست بلکه می‌تواند تعادل طبیعت را به هم بزند.

امید نوری ‌متخصص فضای سبز شهری، با اشاره به اینکه کاشت نهال توسط شهروندان کار علمی و درستی نیست، به ایسنا گفت: هر منطقه از تهران شرایط اکولوژیک خاص خود را دارد که نمی‌تواند میزبان هر گونه گیاهی باشد. از این رو باید در کاشت گیاهان دقت بسیاری کرد. او ادامه داد: کاشت نهال بدون نظر کارشناسی شده، هدر دادن منابع است و بعدها می‌تواند هزینه‌های زیست‌محیطی برای شهر تهران داشته باشد. این متخصص فضای سبز شهری افزود: اگر اصرار داریم که شهروندان در روز طبیعت نهال به‌کارند بهتر است که شهرداری تهران در مناطق مختلف چند گونه‌یی را که متناسب با شرایط اکولوژیک همان منطقه است تهیه کند و در اختیار شهروندان قرار دهد.

 

ارسال نظر