اخبار

۱۳۹۶/۱۱/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۳۲۶

۹۰ درصد تالاب‌های اطراف تهران خشک شده‌اند

 مدیر دفتر اکوسیستم‌های تالابی سازمان محیط زیست با اعلام اینکه ۹۰درصد تالاب‌های صالحیه و‌ الله‌آباد در جنوب تهران خشک شده‌اند، گفت: خشک شدن این تالاب‌ها منشا گرد و غبار برای شهر تهران شده‌اند و می‌توانند تهدید بزرگی برای شهر تهران باشد و مشکل هوای تهران را تشدید کند.

مسعود باقرزاده‌کریمی درباره وضعیت دریاچه هامون گفت: تالاب‌های هامون تالاب‌هایی هستند که دوسوم آن در ایران و یک‌سوم آن در افغانستان است، بیش از ۹۰درصد حوزه آبریز آن در افغانستان است و منابع آبی اصلی آن رودخانه هیرمند است، البته رودخانه‌های فرعی مانند خاش‌رود نیز به آن وارد می‌شود. او با بیان اینکه حقابه‌یی که برای تالاب هامون در نظر گرفته شده حدود یک تا دو میلیارد مترمکعب است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر این حقابه به لحاظ کمبودهای بارش و توسعه‌یی که در کشور افغانستان وجود دارد، همچنان تامین نمی‌شود. ما باید تعامل و همفکری با کشور افغانستان داشته باشیم که خوشبختانه فرآیند همگرایی اتفاق افتاده و کارگروه‌هایی در بخش‌های مختلف از جمله محیط‌زیست با افغانستان داریم. مدیر دفتر اکوسیستم‌های تالابی سازمان محیط زیست با بیان اینکه قرار است در این کارگروه‌ها نیاز آبی تالاب‌ها را مطرح کنیم، به ایلنا گفت: وضعیت تالاب‌های هامون اصلا خوب نیست بارش‌ها هم در افغانستان و ایران بسیار کم بوده البته باید بگویم که از چاه نیمه‌ها، حقابه مختصری را برای هامون صرفا در اطراف کوه خواجه در نظر گرفتیم تا هوا در زابل تلطیف شود و گرد و غبار کاهش پیدا کند. رهاسازی آب در هامون از چند روز پیش آغاز شده و ۶۰ میلیون متر مکعب آب وارد شده، البته عدد بزرگی نیست، اما برای محدوده محلی آن منطقه بسیار کمک‌کننده است برای جلوگیری از گرد وغبار کمک‌کننده خواهد بود. باقرزاده کریمی همچنین درباره تالاب‌های اطراف تهران نیز گفت: متاسفانه بیش از ۹۰ درصد تالاب‌های صالحیه و‌الله‌‌آباد در غرب تهران و در جنوب دشت قزوین بعلت زهکشی که وزارت جهاد کشاورزی چندین سال پیش ایجاد کرده در حال خشک شدن است و این تالاب‌ها به یکی از کانون‌های اصلی گرد و غبار شهر تهران تبدیل شده‌اند.

مهلت جدید برای تکمیل ثبت‌نام کارت ملی هوشمند

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور با اشاره به آخرین مهلت ثبت‌نام کارت ملی هوشمند گفت: کسانی که تا پایان اسفندماه سال جاری موفق به تکمیل ثبت‌نام کارت ملی هوشمند نشوند، می‌توانند با انجام ثبت‌نام اولیه در سامانه مراحل تکمیل ثبت‌نام کارت ملی هوشمندشان را در زمان تعیین شده در ابتدای سال ۹۷ انجام دهند.

سیف‌الله ابوترابی با بیان اینکه تاکنون برای بیش از ۳۳ میلیون نفر کارت ملی هوشمند صادر شده است، اظهار کرد: به دلیل اینکه ممکن است در مهلت پایانی ثبت‌نام کارت ملی هوشمند، مراجعات برای ثبت‌نام زیاد شود و برخی موفق به ثبت‌نام نشوند، این شرایط فراهم شده است که افراد با انجام پیش ثبت‌نام و ورود اطلاعات اولیه در سامانه، مراحل تکمیل ثبت‌نامشان را در ابتدای سال ۹۷ انجام دهند.  وی ادامه داد: یعنی در صورتی که نام این افراد در سامانه ثبت‌نام اولیه قرار گیرد و موفق به تکمیل ثبت‌نام تا پایان اسفندماه نشوند، این شرایط فراهم شده است که در زمان تعیین شده، در ابتدای سال ۹۷ برای ثبت‌نام تکمیلی مراجعه کنند. همچنین این افراد در این مدت مشکلی برای انجام فعالیت‌هایی که نیازمند کارت ملی است، نخواهند داشت. ابوترابی با اشاره به اینکه کارت ملی سابق حدود ۶ میلیون نفر، در سال ۹۷ اعتبار دارد و این افراد کسانی هستند که کارت‌هایشان را از سال ۸۹ به بعد دریافت کرده‌اند، به ایسنا گفت: اما کسانی که کارت‌هایشان را از سال ۸۹ به قبل دریافت کردند باید هرچه سریع‌تر برای دریافت کارت ملی جدید اقدام کنند، زیرا پایان اسفندماه سال جاری کارت‌هایشان از اعتبار ساقط است.

سخنگوی سازمان ثبت احوال اضافه کرد: زمان دریافت کارت ملی هوشمند یک‌ماه بعد از تکمیل ثبت‌نام است که سعی کرده‌ایم این زمان را به ۱۵ روز برسانیم.  او همچنین به امضای تفاهمنامه با ثبت اسناد و املاک کشور نیز اشاره کرد و افزود: قرار است سازمان ثبت احوال تفاهمنامه‌یی را در دهه فجر با سازمان ثبت‌ اسناد و املاک کشور امضا کند که براساس آن احراز هویت با کارت ملی هوشمند برای انجام معاملات ملکی امکان‌پذیر خواهد شد.

 

 

ارسال نظر