اخبار

۱۳۹۶/۰۹/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۷۸۲

وضعیت بودجه‌ ۹۷ انتقال خون

مدیرعامل سازمان انتقال خون وضعیت بودجه‌یی این سازمان در لایحه بودجه ۹۷ را تشریح کرد. علی‌اکبر پورفتح‌الله با بیان اینکه یکی از تلاش‌های سازمان انتقال خون برای ورود به فعالیت‌های نوین و حرکت در مرزهای دانش در زمینه طب انتقال خون است، گفت: بر این اساس برنامه‌های متعددی را در سازمان انتقال خون اجرا کردیم تا همتراز انتقال خون‌های پیشرفته دنیا باشیم؛ چراکه لیاقت و استعداد آن را در کشور داریم.

او با بیان اینکه براین اساس برنامه‌هایی مانند مدیریت خون بیمار، فرهنگ‌سازی اهدای پلاسما و پلاکت و اقتصاد انتقال خون را اجرا کرده و آنها را ادامه می‌دهیم، افزود: البته باید توجه کرد که اجرای این برنامه‌ها طبیعتا به میزان منابع‌مان گره می‌خورد و ما باید بدانیم که منابع سازمان چقدر است تا روی آن سرمایه‌گذاری کنیم. بر این اساس یکی از بحث‌هایی که با سازمان مدیریت برنامه و بودجه داشتیم این بود که درآمد سازمان انتقال خون، درآمد اختصاصی شده و درآمد سازمان را به چشم درآمد عمومی دولت نگاه نکنند. پورفتح‌الله در ادامه به ایسنا گفت: مفهومی ندارد بخشی که کار خدمات سلامت را انجام می‌دهد، برای دولت درآمدزا باشد. باید توجه کرد که اگر درآمد اختصاصی‌مان در اختیار خودمان باشد، می‌توانیم برنامه‌ریزی‌های لازم برای پیشرفت اقدامات‌مان را انجام دهیم. بنابراین تقاضایی که ظرف چند سال اخیر از سازمان مدیریت داشتیم و متاسفانه عملیاتی نشده است، اختصاص درآمد سازمان انتقال خون به این سازمان و هزینه شدن این درآمدها در فعالیت‌های سازمان انتقال خون بوده است که متاسفانه با وجود اینکه بدنه کارشناسی سازمان مدیریت و مدیران آن کاملا با این مساله موافق بودند، اما در لایحه بودجه این مساله عملیاتی نشد و درآمد سازمان همچنان درآمد عمومی است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون با بیان اینکه امیدواریم با نگاه مجلس بتوانیم درآمد سازمان را اختصاصی کنیم تا هم بتوانیم فعالیت‌های نوین‌مان را انجام داده و در عین حال به تدریج بتوانیم چرخه انتقال خون را بر مبنای اقتصاد انتقال خون اداره کنیم، گفت: در حال حاضر ۱۰۰ درصد درآمد اختصاصی سازمان انتقال خون، عمومی است که ۶۰ درصد آن به ما بازمی‌گردد. البته همین میزان هم بطور کامل عملیاتی نمی‌شود و نوشته‌های روی کاغذ با آنچه که عملیاتی می‌شود، متفاوت است. پورفتح‌الله با بیان اینکه درآمد مصوبی که باید به خزانه واریز کنیم، در سال ۹۶، ۱۳۰ میلیارد تومان بوده است، گفت: قرار بود ۸۱ میلیارد از این میزان را به ما بدهند. بر این اساس تاکنون ۸۴ میلیارد تومان به حساب خزانه واریز کرده‌ایم و 12.5میلیارد را گرفته‌ایم. البته ۴۲ درصد این ۸۱ میلیارد را به ما تخصیص داده‌اند. آنچه درباره درآمد اختصاصی سازمان در لایحه بودجه سال ۹۷ هم آمده، مشابه سال ۹۶ است.

73هزار دانشجو تحت پوشش کمیته‌ امداد

مدیرکل حمایت‌های اجتماعی کمیته امداد امام خمینی(ره) کشور از پوشش 73‌هزار و 500 دانشجو توسط این نهاد خبر داد و همچنین نحوه کمک‌های کمیته امداد به آنها در قالب شهریه و کمک هزینه تحصیلی را تشریح کرد.

مجید زارع فرد با بیان اینکه ۷۳‌هزار و ۵۰۰ نفر دانشجو تحت پوشش این نهاد قرار دارند، گفت: ۳۴‌هزار و ۱۵۰ نفر از این دانشجویان دختر، ۲۳‌هزار و ۸۵۰ نفر از آنان پسر و 15‌هزار نفر نیز طلاب دانشگاهی هستند. از این تعداد ۳۱۵۰ نفر متاهل بوده و باقی آنان نیز مجرد هستند.

او در ادامه با بیان اینکه ۵۷‌هزار و ۵۰۰ نفر از دانشجویان در مراکز دانشگاهی مشغول به تحصیل هستند که شهریه پرداخت می‌کنند، به ایسنا گفت: ۱۶‌هزار دانشجو نیز در دانشگاه‌های دولتی روزانه و در حوزه‌های علمیه، مشغول به تحصیل هستند و بابت تحصیل هزینه‌یی پرداخت نمی‌کنند. او با بیان اینکه این کمک‌ها در دو سرفصل در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد، اظهار کرد: تامین شهریه مراکز دانشگاهی بسته به رشته تحصیلی و مقطع و همچنین پرداخت کمک هزینه تحصیلی بابت هزینه خوابگاه، ایاب ذهاب و خرید سایر ملزومات از جمله این سرفصل‌هاست. این در حالی است که تنها 35 درصد کل شهریه دانشجویان توسط کمیته امداد پرداخت می‌شود.

زارع‌فرد در ادامه با اشاره اینکه بخشی از دانشجویان تحت پوشش مشغول تحصیل در حوزه‌های علمیه هستند، اضافه کرد: به دانشجویان تحت پوشش مراکز حوزوی در سه مقطع کاردانی، کارشناسی و ارشد نیز مبالغی تحت عنوان کمک هزینه پرداخت می‌شود. مدیرکل حمایت‌های اجتماعی کمیته امداد امام خمینی(ره) کشور با اشاره به نخبگان تحت پوشش این کمیته نیز گفت: تعداد دانشجویان نخبه تحت حمایت مورد تایید بنیاد نخبگان ۳۲۹ نفر هستند که شناسایی شدند و کمک‌هایی را دریافت می‌کنند. از میان دانشجویان زیر رتبه ۱۵۰ کنکور سراسری، ۲۰ نفر تحت حمایت کمیته امداد قرار دارند.

مخدرهای جدید در داخل تولید می‌شود

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا با اشاره به مواد مخدر جدید گفت: متاسفانه بسیاری از این مواد در آشپزخانه‌های داخلی تولید می‌شوند.

محمدمسعود زاهدیان با اشاره به ورود مواد مخدر جدید در کشور که عمدتا صنعتی هستند، به مهر گفت: مواد مخدر درآمدزاست و افراد زیادی از این محل منتفع می‌شوند، لذا متاسفانه شاهدیم که بازار تولید و ارائه آن هم رونق دارد و خیلی‌ها به دنبال مشتری برای این مواد هستند. او افزود: پلیس قطعا با هر موضوع جدید و پدیده نوظهور در عرصه مواد مخدر برخورد جدی می‌کند و برنامه‌ریزی‌های مختلفی نیز در این زمینه صورت گرفته و جلسات متعددی نیز برقرار شده است. رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا ادامه داد: یکی از نکاتی که به‌شدت مورد توجه پلیس است، فضاهای مجازی است. متاسفانه بسیاری از سوداگران مواد مخدر جدید، از این فضا به عنوان بستری برای تبلیغ استفاده می‌کنند و دنبال شکار جوانان هستند.

زاهدیان با بیان این مطلب که امروز مواد مخدر صرفا از مرزها وارد نمی‌شود، گفت: امروز اگر افغانستان تولید مواد مخدر نداشته باشد یا همه مرزها را هم ببندیم، باز هم نمی‌توان گفت جلوی تولید و توزیع مواد مخدر گرفته شده است، زیرا امروزه بسیاری از مواد مخدر صنعتی در آشپزخانه‌های داخلی تولید می‌شود. رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا در پاسخ به این سوال که چرا سن آشنایی و مصرف مواد مخدر کاهش یافته است، گفت: ما نیاز به آموزش‌های درست، برنامه‌ریزی‌های آموزشی و ورود جدی‌تر خانواده‌ها و آموزش و پرورش به این موضوع داریم.

 

ارسال نظر