اخبار

۱۳۹۶/۰۹/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۰۹۵

طرح‌های جنگلداری به نابودی جنگل‌ها منجر شد

رییس انجمن جنگلبانی ایران گفت: طرح‌های جنگلداری به نابودی جنگل‌ها منجر شده است.

هادی کیادلیری در دومین همایش حمایت از جنگل‌های هیرکانی در شهرستان قائم‌شهر با بیان اینکه سرزمین مجموعه‌یی از قصه‌ها و فرهنگ‌ها است که در حال از دست دادن آن هستیم و در آینده حسرت زیادی خواهیم دید، گفت: هر جامعه‌یی که به محیط زیست خود احترام بگذارد آن جامعه از نظر فرهنگی رشد بیشتری دارد بنابراین کشورهای پیشرفته محیط زیست زیباتری دارند و به حیوانات خود احترام می‌گذارند. رییس انجمن جنگلبانی ایران افزود: دو میلیون هکتار از جنگل‌های زاگرس در طی چهار سال خشک شد و خشک شدن ۴۰ میلیون درخت نیز هشدار‌دهنده است.

کیادلیری افزود: در جنگل‌های شمال ایران از سال ۱۳۳۴ تاکنون سالانه با حدود 3هزار هکتار کاهش جنگل مواجه بوده‌ایم. جنگل‌ها در حال حاضر به یک‌میلیون و ۶۵۰ هکتار رسیده است و این موارد را می‌توان به شکل بصری با ویلاسازی‌ها نیز مشاهده کرد. وی اظهار کرد: برخی‌ها تعطیلی کارخانجات صنایع چوب را به دلیل طرح تنفس ‌می‌دانند اما باید عنوان کرد که این کارخانجات خود ادعا داشتند که ۱۰‌درصد منابع چوب خود را از جنگل تامین می‌کردند و حال چرا با قطع شدن این ۱۰‌درصد کارخانجات ورشکست شد. این کارخانجات بر اساس واردات چوب تاسیس شده است اما آنان اساسنامه خود را هم اجرا نکردند. کیادلیری در پایان گفت: ۴۲‌درصد جنگل‌های شمال کشور رو به قهقرا است و از سال ۱۳۷۵ تاکنون در حدود ۳۰۰ تا ۳۵۰ هکتار تولید آفات و بیماری گزارش شده است. بطور مثال گونه شمشاد که گونه بومی ایران و به نام بوکسوس هیرکانا معروف است در حال حاضر داروی ایدز و ضد سرطان را از آن می‌گیرند و ۴۰ میلیون پایه آن از میان رفته، بدون آنکه مسوولان سخنی بگویند و وزرا پاسخی دهند.

مرگ روزانه 47 نفر در تصادفات

پزشکی قانونی اعلام کرد که در 7ماهه امسال 10هزار و 155 نفر در تصادفات رانندگی جان باخته‌اند، به عبارتی روزانه بطور متوسط 47 نفر قربانی تصادفات شده‌اند.

در 7ماهه امسال 10هزار و 155 نفر در تصادفات رانندگی جان خود را از دست داده‌اند، آماری که گرچه تعداد آن قابل توجه است اما در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که آمار تلفات حوادث رانندگی 10هزار و 263 نفر بودند، کاهش 1.1 درصدی را نشان می‌دهد. از کل تلفات حوادث رانندگی در 7ماهه امسال 7944 نفر را مردان و 2هزار و 211 نفر را زنان شامل می‌شوند. همچنین در این مدت استان‌های فارس با 933، تهران با 756، خراسان رضوی با 732 مورد بیشترین جانباختگان حوادث رانندگی را به خود اختصاص دادند و در انتهای این فهرست نیز استان‌های ایلام با 76، اردبیل با 110 و کهگیلویه و بویراحمد با 113 فوتی کمترین آمار را دارا هستند. در 7ماهه امسال 210 هزار و 657 نفر نیز در حوادث رانندگی مصدوم شده‌ و به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کرده‌اند که شمار آنان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایشی نیم درصدی داشته است. همچنین از این تعداد 150 هزار و 852 نفر را مردان و 59 هزار و 805 نفر را زنان شامل می‌شوند. در مهر ماه امسال نیز آمار تلفات حوادث رانندگی با کاهش مواجه بود. این آمار از یک‌هزار و 467 فوتی در 7ماهه سال گذشته به یک‌هزار و 464 فوتی در 7ماهه امسال کاهش داشته است، همچنین در این ماه 30 هزار و 862 مصدوم حوادث رانندگی به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کردند که از این تعداد هشت هزار و 555 نفر زن و 22 هزار و 307 نفر مرد بودند.

فعال شدن کمیته‌های نظارت بر مصرف دارو در بیمارستان‌ها

رییس سازمان غذا و دارو و معاون وزیر بهداشت با اشاره به سیاست‌های سازمان متبوع درباره داروهای وارداتی که مشابه داخلی دارند، گفت: اکنون در حال پیگیری مساله مصرف منطقی دارو هستیم و تلاش می‌کنیم کمیته‌های نظارت در بیمارستان‌ها فعال شوند.

غلامرضا اصغری درباره سرنوشت پوشش بیمه‌یی داروهای وارداتی که مشابه تولید داخل آنها در کشور موجود است نیز، گفت: طی تفاهم‌نامه‌یی که با سازمان‌های بیمه‌گر بسته‌ایم برخی داروهایی که وارداتی هستند، اما مشابه تولید داخلی آنها هم وجود دارد و بیماران از آنها استفاده می‌کنند و پزشکان هم آنها را نسخه می‌کنند، تا پایان سال همچنان تحت پوشش بیمه‌ هستند.

او با تاکید بر اینکه داروهای تولید داخل هم به شرطی مجوز تولید و ورود به بازار را دریافت می‌کنند که کیفیت‌ و استانداردهای مورد نظر سازمان غذا و دارو را داشته باشند، به ایسنا گفت: ما برای حمایت از تولیدکنندگان داروی داخلی، سیاست‌هایی را پیش می‌بریم. به عنوان مثال برای داروهای وارداتی که مشابه داخلی آنها در کشور وجود دارد، سقف قرار داده‌ایم و بیش از 10‌درصد از حجم بازار دارو را به آنها نمی‌دهیم. بر این اساس 90‌درصد این بازار در اختیار تولیدکننده داخلی است و با این روش قدرت صنایع دارویی در کشور را تقویت می‌شود. البته باید توجه کرد که این کار تنها به شرطی برای داروهای تولید داخل انجام می‌شود که کیفیت لازم را داشته باشند. بر این اساس اگر دارویی استانداردهای مورد نظر ما را نداشته باشد، مجوز ورود به بازار نمی‌گیرد. بنابراین مردم مطمئن باشند که داروی بی‌کیفیت وارد بازار نخواهد شد.

تولید محتوا برای آموزش زبان‌های آلمانی و فرانسوی

رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی از تولید محتوا برای آموزش زبان‌های آلمانی و فرانسوی به دانش‌آموزان متقاضی خبر داد.

محی‌الدین بهرام محمدیان افزود: برای این منظور ابتدا دانشگاه‌ها باید معلمِ رشته آموزش زبان فرانسوی یا آموزش زبان آلمانی را تربیت کنند؛ همان‌گونه که رشته آموزش زبان انگلیسی در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه اظهار کرد: ان‌شاءلله دانشگاه‌ها این کار را انجام بدهند و رشته‌های آموزش زبان‌های مختلف را ایجاد کند، خانواده‌ها ابراز علاقه کنند و سپس در این زمینه باید یک آمایش سرزمینی انجام شود. او افزود: در ادامه، وزارت امور خارجه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت صنایع و سایر دستگاه‌هایی که نیازمند متخصص زبان آلمانی و فرانسه هستند، باید اعلام نیاز کنند تا دانش‌آموزان نیز با این امید که با فراگیری زبان آلمانی و فرانسوی، در آینده صاحب شغلی مناسب در بازار کار خواهند شد، مشتاق یادگیری این زبان‌ها شوند.

 

ارسال نظر