تعطیلی مراکز ماده 16 ترک اعتیاد در مرز هشدار

۱۳۹۶/۰۹/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۰۹۳

اداره مراکز ماده 16 ترک اعتیاد به بهزیستی واگذار شده اما بودجه‌یی برای اداره این مراکز به بهزیستی ارائه نشده است. از طرفی بهزیستی بودجه‌یی برای بازتوانی معتادانی که در این مراکز ترک می‌کنند ندارد و بیشتر آنها دوباره به چرخه اعتیاد برمی‌گردند.

آنگونه که رییس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفته، اگر اعتبارات لازم برای مراکز ماده 16 تامین نشود، باید منتظر تعطیلی این مراکز باشیم.

فرید براتی‌سده با اشاره به معضل اعتیاد در جامعه افزود: کارگاه امروز یکی از نخستین کارگاه‌هایی است که بعد از مدت ‌زمان طولانی تشکیل شده است. بدون شک تعلل بیش از پنج ساله در مورد موضوعی با این اهمیت و در خصوص کارکنان بخش (TC) قابل‌قبول نیست.

براتی سده با تاکید بر اینکه (TC) اقدامی است که توسط بهزیستی آغاز و ادامه پیداکرده است، ادامه داد: ناتوانی دستگاه و سیستم مدیریت در ساماندهی مراکز ماده ۱۶ و اعلام مواردی مبنی بر اینکه تنها پنج درصد از این افراد درمان می‌شوند به معتادان و جامعه سرایت پیدا می‌کند. او افزود: بدون شک این امر سبب خواهد شد معتادان رغبت و علاقه چندانی به درمان نداشته باشند.

رییس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور بابیان اینکه درمان‌های طولانی‌مدتی چون TC اثرگذاری خوبی خواهد داشت، افزود: ۲۹ مرکز در ۳۰ استان کشور فعال است، امیدواریم این روند درمانی در قالب بیمه برده شود. او افزود: امیدوارم با پیگیری و تخصیص اعتبار مناسب تعداد این مراکز در کشور افزایش یابد. مراکز TC می‌تواند به عنوان قلب اقدامات بهزیستی برای بهبودیافتگان باشد. به زودی شاهد راه‌اندازی دو مرکز آموزش TC در کشور خواهیم بود. رییس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در ادامه با اشاره به وضعیت نامناسب مراکز ماده 16 توضیح داد: در بحث ماده ۱۶ تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم اما متاسفانه تنها هستیم و همچنان وعده‌های مالی محقق نشده است. در این راستا تنها ۵۰ درصد اعتبارات توسط ستاد پرداخت‌شده و اگر اعتبار لازم تخصیص پیدا نکند این مراکز به تعطیلی کشانده می‌شود.

رییس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در حاشیه مراسم آشنایی با مولفه‌های اجتماع درمان‌مدار اعتیاد از فعالیت 29 مرکز TC در کشور خبر داد. فرید براتی سده اظهار کرد: اجتماع درمان‌مدار یکی از انواع درمان‌های اعتیاد است که طی آن افراد بعد از سم‌زدایی به مراکز TC ارجاع داده می‌شوند. او ادامه داد: در این مراکز تغییر رفتار، شخصیت و آموزش مهارت زندگی توسط تیم متخصص روان‌پزشک و پزشک به مددجویان ارائه می‌شود.

براتی افزود: در کنار این موارد، در این مراکز شاهد آموزش‌های حرفه‌یی و مهارت زندگی به بهبودیافتگان هستیم.

رییس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی ابراز کرد: امروزه مراکز مذکور در کشور توسط بخش مردم‌نهاد فعالیت می‌کند، در حال حاضر ۲۹ مرکز فعال در این حوزه وجود دارد که دو مرکز از آن استان البرز است. براتی سده با تاکید بر اینکه معتقد هستیم در مورد درمان اعتیاد و کاهش آسیب اعتیاد باید پکیج کاملی از درمان‌ها را در اختیار داشته باشیم، تصریح کرد: اگر دسترسی‌های لازم نظیر تامین منابع مالی به شکل یارانه و بیمه برای افراد و خانواده‌ها فراهم شود می‌توان امیدوار بود تا مددجویان از این خدمات بهتر بهره‌مند شوند.

 

ارسال نظر