پیشنهاد اخذ عوارض سوخت به‌ جای عوارض بزرگراه‌ها

۱۳۹۶/۰۸/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۳۸۱

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی با اشاره به روند ورود فاینانس به کشور برای پروژه‌های عمرانی گفت: بعد از امضای فاینانس باید ۱۵درصد به شرکت پرداخت شود که ریالی از آن در بودجه پیش‌بینی نشده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، جلسه فراکسیون مستقلین ولایی مجلس شورای اسلامی با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، کاظم جلالی، غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی رییس و نایب‌رییس این فراکسیون و سایر اعضای آن در مجلس برگزار شد.

آخوندی در این دیدار با اشاره به خواسته‌های نمایندگان که اغلب در حوزه سرمایه‌گذاری و اتمام پروژه‌های عمرانی بود، گفت: حوزه سرمایه‌گذاری اعم از آزاد و فاینانس خارجی است که به دولت بازمی‌گردد و پروژه‌های نیمه‌تمام عمرانی نیز از مهم‌ترین خواسته‌هاست که مردم از نمایندگان پیگیری می‌کنند البته از فاینانس نمی‌توان برای این پروژه‌ها و تملک اراضی بین شهری استفاده کرد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به وضعیت نامساعد وزارتخانه در حوزه طرح‌های عمرانی عنوان کرد: پروژه‌های راه‌سازی تا رسیدن به تملک‌ها انجام می‌شود اما خرید املاک مردم نیاز به اعتبار دارد که به علت عدم وجود این اعتبار، پروژه‌ها روی زمین می‌ماند البته قوانینی در زمینه‌های مختلف راه‌سازی تصویب شد اما اجرایی نمی‌شود.

وی بر همین اساس یادآور شد: در قانون مقرر شده بود ۲۰درصد درآمد حاصل از فروش گازوییل و ۱۰درصد حاصل از فروش بنزین به وزارت راه و شهرسازی اختصاص یابد اما تاکنون ریالی از محل این درآمد‌ها به وزارتخانه نرسیده است.

آخوندی در ادامه درخصوص فاینانس اظهار کرد: وقتی فاینانس امضا می‌شود باید ۱۵درصد به شرکت مربوطه داده تا کار آغاز شود اما ریالی برای این کار در بودجه پیش‌بینی نشده است از این رو باید تصمیماتی به صورت خرد و کلان گرفته شود که البته هزینه‌هایی خواهد داشت، هزینه‌هایی اجتماعی که هیچ کس نیز آن را نمی‌پذیرد.

وزیر راه و شهرسازی با یادآوری این مطلب که با ساختار بودجه فعلی امکان ادامه راه وجود ندارد، تصریح کرد: هزینه جاری ما بیش از درآمد کل دولت است. از این رو نیازمند اصلاحاتی هستیم که قطعا هزینه اجتماعی دارد و باید آن را پذیرفت.

وی با بیان اینکه برای اتمام پروژه‌های ریلی نیاز به ۲۸میلیارد دلار سرمایه‌گذاری داریم که ظرف ۵ سال پروژه‌ها به اتمام برسد، گفت: برای این سرمایه‌گذاری نیازمند اختصاص ۱۵درصد به شرکت‌های سرمایه‌گذار هستیم که می‌تواند از محل صندوق توسعه ملی اختصاص یابد چراکه به علت خارجی بودن با سیاست‌ها تطابق دارد.

آخوندی با اشاره به پیشنهادات برخی نمایندگان مبنی بر دریافت عوارض در بزرگراه‌ها همچون آزادراه‌ها اظهار کرد: این امکان وجود ندارد چراکه باید از ۷۵درصد حمل و نقل عوارض دریافت کرد که عملی نیست اما این عوارض می‌تواند همانند سایر کشور‌ها بر سوخت قرار گیرد چنانچه درحال حاضر برای گازوییل ۲۰درصد عوارض قرار داده‌ایم اما برای بنزین این عوارض وجود ندارد.

وزیر کابینه دوازدهم ادامه داد: از طرف دیگر لازم است، صندوق توسعه حمل و نقل که تاسیس آن در برنامه ششم توسعه به تصویب رسید، ایجاد شود اما در بودجه هیچ اعتباری برای آن اندیشیده نشده است که باید در بودجه سال ۹۷ این اتفاق بیفتد.

وزیر راه و شهرسازی درخصوص نحوه خانه‌دار شدن اقشار مختلف جامعه عنوان کرد: افرادی که واقعا پس‌انداز‌کننده باشند، می‌توانند خانه‌دار شوند اما برای افراد کم درآمد جامعه وزارت راه، طرح مسکن اجتماعی را ارائه کرده بود که به علت عدم اختصاص ریالی در بودجه نتوانستیم آن را اجرایی کنیم.

 

ارسال نظر