ایران لرزید

۱۳۹۶/۰۸/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۰۶۵
ایران لرزید

ریحانه جاویدی   

ساعت 9:48 یک‌شنبه شب، بیست‌و‌یکم آبان، زلزله‌یی با قدرت 7.3 ریشتر، «ازگله» از توابع استان کرمانشاه را لرزاند؛ زلزله‌یی که نزدیک به 200 پس لرزه داشت و طبق آخرین آمار اعلام شده تا ساعت 19 روز گذشته، 407 ‌نفر کشته و 6700 نفر مجروح شدند. آنطور که بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد، شهرستان سرپل ذهاب بیش از 70‌درصد تخریب شده و بیشترین آمار تلفات را داشته است.

هر بار که زمین به لرزه می‌افتد، ضعف‌های سازه‌یی و امکانات زیرساختی، ‌امنیتی و بهداشتی در استان‌های کشور با قدرت رخ می‌نماید. نوبت به کرمانشاه رسید تا پس از رودبار، ‌قائنات، بم و ورزقان، به خاک بنشیند و مردمی داغدار شوند. شهروندانی که از ترس جان، شب را در سوز سرمای پاییز زاگرس بدون کمترین امکانات در خیابان به صبح رساندند تا هوا به روشنی برود و هلی‌کوپترهای امداد و امکانات اولیه راهی شهرهایشان شود. در حالی که آمارهای اولیه، درست و غلط در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌چرخید، دو ساعت بعد از وقوع زلزله‌یی که هشت استان کشور آن را حس کردند و عراق و ترکیه و کویت را هم لرزاند، مرتضی سلیمی، رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با اعلام 2 کشته و 15 مصدوم، کانون زلزله را شهر حلبچه اعلام کرد و دقایقی بعد گفت که پیش بینی می‌شود تلفات حادثه زیاد نباشد. اما از صبح روز گذشته، آمار کشته‌ها و مجروحان زلزله 7.3 ریشتری، هر لحظه بیشتر می‌شد. اگرچه دو ساعت بعد از وقوع این حادثه، ستاد مدیریت بحران با دستور عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیرکشور، ‌تشکیل شد، ‌اما مانند بسیاری از حوادث غیرمترقبه دیگر، ‌یک سخنگوی واحد برای اعلام آخرین اخبار از این حادثه وجود ندارد و هر کدام از سازمان‌های مرتبط با امر امدادرسانی، اقدام به انتشار اعداد و ارقام از میزان خسارت‌های جانی و مالی کردند بطوری که طبق اعلام سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر، تا ساعت 19 تعداد کشته‌ها 407 ‌نفر و مجروحان 6700 نفر بود. از طرف دیگر آنطور که سازمان پزشکی قانونی اعلام کرد، 387 ‌نفر کشته و 6603 نفر مجروح شدند. پیرحسین کولیوند، ‌رییس اورژانس کشور آمار کشته‌شدگان این حادثه را 371 ‌نفر و مجروحان را 6650 نفر دانست. از میان این کشته‌شدگان، ‌بنابر اعلام فرمانده کل ارتش، براثر تخریب اماکن ارتش در مرزها و در پادگان‌های شهرهای زلزله‌زده، تعدادی از نیروهای ارتش جان خود را از دست دادند و همچنین به استناد اطلاعیه، مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، 6 نفر از دانش‌آموزان شهرستان دالاهو در زلزله 7.3 ریشتری یکشنبه شب، ‌جان باخته‌اند.

 مردم چه می‌گویند؟

تاریکی هوا بر خسارت ناشی از زلزله سایه انداخته بود، آفتاب که زد مشخص شد چه بر شهرها رفته است. خانه‌ها یکی در میان خراب شده و آب و برق قطع است. صدای گریه و شیون با بهت ناشی از اتفاق کرمانشاه را در بر گرفته است. فردین رستمی، یکی از زلزله‌زده‌های کرمانشاه درباره اوضاع حاکم بر این استان به «تعادل» می‌گوید: «بیمارستان‌های استان دیگر پاسخگوی تعداد بالای مجروحان نیست. درهای بیمارستان طالقانی، ‌امام حسین و امام رضا به روی مردم بسته شده و ظرفیت این سه بیمارستان تکمیل است. با این وجود هنوز تعداد زیادی از مردم زیر آوار هستند. شهرستان‌های سرپل ذهاب، قصرشیرین، ‌کرند، ‌اسلام‌آباد، ‌ازگله و ثلاث باباجانی بیشترین خسارت را داشتند.»

رستمی افزود: «اگرچه ارتش و سپاه، هلی کوپتر و نیروی کمکی به استان اعزام کردند اما امداد‌رسانی ضعیف و کند پیش می‌رود. ارائه خدمات امدادی دیر شروع شده بود جز شهرستان جوانرود که مدیریت بحرانش به خوبی عمل کردند، می‌توان گفت مسوولان مدیریت بحران در سایر شهرستان‌ها، ‌خودشان بیشتر از مردم از زلزله ترسیده بودند.»

این شهروند زلزله‌زده درباره کمک‌های ارائه شده در مناطق زلزله‌زده می‌گوید: «در بسیاری از مناطق زلزله‌زده، هیچ کمک امدادی از جمله چادر و پتو توزیع نشده و آنچه در دست مردم است، وسایل شخصی خودشان است. شب تا صبح هیچ کاری انجام نشد. بیشتر ادارات و اماکن عمومی شهر تعطیل است و اگرچه بارها از سوی مسوولان اعلام شد سوخت به استان ارسال می‌شود، ‌بسیاری از پمپ بنزین‌ها تعطیل هستند.»

رستمی درباره شرایط خانه‌های این استان بعد از وقوع زلزله می‌گوید: «آن بخش از واحدهای مسکن مهر که در کانون زلزله قرار داشتند، بیش از 90‌درصد تخریب شده و در بقیه نقاط استان دیوار خانه‌های ترک خورده و نماهایشان ریخته است.»

 بی‌مهری مسکن مهر

اگرچه مدیران مسکن مهر در دولت‌های نهم و دهم معتقد بودند، واحدهای این طرح به دلیل ساخت‌وسازهای اصولی در برابر وقوع شدیدترین زلزله مقاوم هستند، اما نتیجه در عمل حکایت دیگری دارد. مسکنی که قرار بود سقفی بالای سر مردم باشد پس از زلزله یکشنبه شب بر سرشان آوار شد. دولت احمدی‌نژاد از این پروژه با عنوان مهم‌ترین پروژه ملی کشور یاد می‌کرد و معتقد بود تنها مخالفان دولت به این طرح «انگ» نداشتن ایمنی می‌زنند، ‌در برابر زلزله تحمل نداشت و این در حالی بود که بسیاری از منازل شخصی در مجاورت این ساختمان‌ها آسیبی ندیدند. بطوری که مسعود شریفی، ‌مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه درباره وضعیت ساختمان‌های مسکن مهر در شهرستان سر پل ذهاب که اعلام شد 90‌درصد تخریب شده است، ‌به ایسنا گفت: «ما در این شهرستان دو پروژه 500 واحدی و 250 واحدی مسکن مهر داریم که پروژه اول با توجه به قرار گرفتن آن بر روی گسل آسیب جدی دیده‌اند.»

از طرف دیگر، ‌اسحاق جهانگیری، ‌معاون اول رییس‌جمهور، در واکنش به تصاویر منتشره از تخریب مسکن مهردر شهرستان سرپل ذهاب گفت: ‌«بیشتر خانه‌های تخریب شده در زلزله شب گذشته در استان کرمانشاه متعلق به ساختمان‌های مسکن مهر است، وزارت راه و شهرسازی با دقت این موضوع را که چرا خانه‌های نوساز تا این حد آسیب‌پذیر بوده‌اند، بررسی کند.»

واحدهای مسکن مهر تنها بناهای تازه ساختی نبودند که بر اثر زلزله یکشنبه شب، ‌تخریب شدند، بلکه بیمارستان تازه تاسیس اسلام‌آباد غرب و بیمارستان سرپل ذهاب هم از دیگر بناهای تخریبی در این منطقه بودند.

 وضعیت امدادرسانی به مناطق زلزله‌زده

پنج ساعت بعد از وقوع زلزله در استان کرمانشاه، رحمانی فضلی، ‌در جلسه اضطراری ستاد مدیریت بحران کشور، ‌با تاکید بر لزوم اعزام تیم‌های تخصصی آواربرداری در مناطق زلزله‌زده از نیروهای سپاه و ارتش خواست تا هر چه سریع‌تر نسبت به ایجاد بیمارستان صحرایی و آواربرداری در مناطق زلزله‌زده اقدام کنند. دو ساعت پس از این جلسه، ‌از سوی وزیر کشور اعلام شد به دلیل تاریکی شب امکان پرواز بالگرد نیست و ‌برخی راه‌ها بسته شده اما تمام تلاش نیروها این بوده که خود را به منطقه برسانند، ‌اکنون ارتش، سپاه، بسیج، هلال احمر، وزارت بهداشت و وزارت نیرو با آمادگی کامل در منطقه حضور دارند.

ساعت هشت صبح روز دوشنبه، 10 ساعت بعد از وقوع زلزله، ‌مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمانشاه از آغاز آواربرداری در شهرستان‌های مختلف زلزله‌زده خبر داد. ‌محمدرضا امیریان به ایسنا گفت: «100 تیم عملیاتی به مناطق آسیب دیده اعزام شدند که از این تعداد 50 تیم مربوط به خود استان است و از 10 استان دیگر نیز برای ما کمک و امکانات رسیده است.»

از سوی دیگر امیر سرلشکر رحیم موسوی فرمانده کل ارتش، ‌که برای بررسی آخرین تلاش‌ها در رابطه با کمک رسانی زلزله‌زدگان عازم کرمانشاه شد، ‌اعلام کرد: «همه امکانات نیروهای ارتش در خدمت مردم عزیز در مناطق زلزله‌زده خواهد بود و آماده تامین هرگونه نیازمندی ستاد بحران خواهیم بود.» همچنین امیر سرتیپ کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمین ارتش هم از اعزام 145 فروند بالگرد به منطقه برای کمک به امدادرسانی و انتقال مجروحان خبر داد و گفت: «با توجه به حجم بالای خسارت دستور دادم 4 تیپ نیروی زمینی برای تسریع آواربرداری در منطقه مستقر شوند.» کمک‌های ارتش و سپاه در حالی است که سخنگوی ناجا هم از آمادگی کامل پلیس برای ارائه هرگونه خدمات امنیتی، انتظامی و ترافیکی به آسیب‌دیدگان زلزله اخیر در استان‌های مرزی کشور خبر داد. سعید منتظرالمهدی درباره این خبر گفت: «پلیس بلافاصله با بسیج عوامل انتظامی خود در استان‌های آسیب دیده از زلزله در محل حاضر و با اعزام دو گردان نیرو از تیم‌های پلیس‌های تخصصی و همچنین چند فروند بالگرد به همراه تجهیزات و امکانات لازم از تهران به کمک هموطنان عزیز شتافتند.» سرهنگ محمد رضا صادقی‌زاد فرمانده منطقه پدافند هوایی غرب کشور هم اظهار داشت: یگان‌های این منطقه در همدان، کرمانشاه، ایلام و آبدانان آماده کمک رسانی، امداد و اقدامات مردم یاری به حادثه دیدگان هستند.  ساعت 13:30 دقیقه ظهر روز گذشته، ‌امیر سرتیپ حاتمی وزیر دفاع هم به معاون مهندسی و پدافند غیرعامل و مدیران ارشد وزارت دفاع در کرمانشاه دستور داد با هماهنگی سایر سازمان‌ها و نهادهای وابسته به وزارت دفاع و بسیج امکانات برای امدادرسانی به زلزله‌زدگان اقدام فوری را به عمل آورند.

یک گروه نجات و ۸ دستگاه خودرو آتش‌نشانی و تجهیزات آواربرداری هم از تهران برای امدادرسانی به مناطق زلزله‌زده غرب کشور اعزام شدند تا روند کمک به مناطق زلزله‌زده سرعت بیشتری پیدا کند.

محمد علی نجفی، ‌شهردار تهران هم از اعزام یک اکیپ برای امداد، کمک‌رسانی و اهدای موادغذایی و بهداشتی به مناطق زلزله‌زده خبر داد.

 وضعیت بهداشتی مناطق زلزله‌زده

همچنین صبح دیروز حسن قاضی‌زاده هاشمی، ‌وزیر بهداشت کشور، ‌راهی مناطق زلزله‌زده غرب ایران شد. مناطقی که به گفته مردم زلزله‌زده، ‌بیمارستان‌هایش پاسخگوی حجم بالای مجروحان نیست. صبح روز گذشته، ‌امید عبدی، ‌معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اعلام کمبود شدید دارو، سرم، تخت و تجهیزات در استان از تخریب بیمارستان سرپل ذهاب خبر داد. این در حالی است که قاسم باباجانی، معاون درمان وزارت بهداشت از ارسال سه کامیون حامل دارو و تجهیزات پزشکی مصرفی از لرستان، کردستان و همدان به کرمانشاه خبر داد. و گفت:«۲۰ بالگرد هوانیروز، ۱۳۶ دستگاه آمبولانس، ۲۸ دستگاه اتوبوس آمبولانس نیز به مناطق زلزله‌زده اعزام شده‌اند همچنین چهار باب بیمارستان صحرایی نیز در منطقه مستقر شده است.»

محسن فرهادی، معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت از اعزام تیم واکنش سریع بهداشت محیطی به مناطق زلزله‌زده غرب کشور خبر دادو به دنبال آن محسن میرشاه ولد، ‌مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بهزیستی کشور هم اعلام کرد تیمی از این سازمان با هدف ارائه خدمات مشاوره‌یی به بازماندگان زلزله غرب کشور اعزام می‌شود. غلامرضا اصغری، ‌رییس سازمان غذا و دارو، عصر روز گذشته، اعلام کرد موجودی شرکت‌های دارویی و تجهیزاتی استان و استان‌های همجوار برای امداد‌رسانی به مناطق زلزله‌زده کافی است. همچنین

80 نفر از مصدومان زلزله غرب کشور به بیمارستان‌های امام خمینی(ره)، طالقانی، سینا و شریعتی تهران منتقل شدند.

کمک‌های بهداشتی و درمانی دولت در حالی است که مردم هم در راستای ابراز همدردی با هموطنان زلزله‌زده، ‌به میدان آمدند و به دنبال درخواست سخنگوی سازمان انتقال خون، برای اهدای خون پیش قدم شدندبطوری که تا ساعت 12 ظهر روز گذشته، 830 نفر به مراکز سازمان انتقال خون در استان تهران مراجعه کردند.

 پیام‌های تسلیت ملی و بین‌المللی

به دنبال وقوع زلزله 7.3 ریشتری در استان کرمانشاه، رییس‌جمهور، علی لاریجانی رییس مجلس و اعضای هیات دولت ‌از جمله عبدالرضا رحمانی فضلی ‌وزیر کشور‌، حسن قاضی‌زاده هاشمی ‌وزیر بهداشت، محمدجوادظریف ‌وزیر امورخارجه، بیژن زنگنه ‌‌وزیر نفت، ‌محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت و... پیام‌های تسلیت را در راستای همدردی با مردم زلزله‌زده کرمانشاه منتشر کردند، ‌در متن پیام تسلیت حسن روحانی، ‌رییس‌جمهوری کشور، ‌آمده است: «حادثه زلزله در سطح وسیعی از استان‌های غربی کشور به ویژه در استان قهرمان پرور کرمانشاه که منجر به جان باختن و مجروح شدن تعداد زیادی از هموطنان عزیز گردید، موجب تاثر همگانی و اندوه فراوان شد.»

از ابتدای وقوع این حادثه دردناک و در تماس مستمر با استاندار کرمانشاه و وزیر کشور دستورات لازم برای امدادرسانی و نجات آسیب دیدگان داده شد و معاون اول رییس‌جمهور نیز ماموریت یافت با نظارت و مدیریت عالی، کلیه امکانات کشور در بخش‌های دولتی، عمومی، نظامی و نهادهای مردمی را در این جهت هماهنگ و بسیج نماید. در عین حال لازم است تمام دستگاه‌های مسوول و امدادی در این استان‌ها و استان‌های همجوار، با همکاری حداکثری و در اختیار گذاردن همه امکانات موجود، نسبت به امدادرسانی، اسکان مناسب و تامین نیازهای آسیب دیدگان اقدام کنند. از صمیم قلب با همه آسیب‌دیدگان و داغدیدگان این حادثه همدردی می‌کنم و از درگاه خداوند متعال برای جان‌باختگان رحمت واسعه، برای آسیب‌دیدگان شفای عاجل و برای هموطنان مصیبت دیده صبر و سلامتی مسألت دارم. دولت با تمام امکانات خود و به صحنه آوردن توانایی همه دستگاه‌ها در سطح ملی و محلی در کنار آسیب دیدگان خواهد بود.»

از طرف دیگر کمیسیونر اروپایی کمک‌های بشردوستانه در پیامی با آسیب‌دیدگان و خانواده‌ قربانیان زلزله مناطق غربی ایران ابراز همدردی کرد. کریستوس استایلیانیدز همچنین از اعلام آمادگی اتحادیه اروپا برای کمک‌رسانی خبر داد. همچنین دبیر هفتاد و دومین مجمع عمومی سازمان ملل هم به دنبال تلفات برجای مانده از زلزله در ایران به دولت و مردم کشورمان تسلیت گفت. میروسلاو لاجکاک، دبیر هفتاد و دومین مجمع عمومی سازمان ملل ضمن ابراز نگرانی از افزایش میزان تلفات زلزله در ایران و عراق در صفحه توییتر خود نوشت: مجمع عمومی سازمان ملل در کنار دولت و بازماندگان قربانیان این زلزله است.‌گری لوییس هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل در ایران، میشاییل کلور برشتولد سفیر آلمان در تهران، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل، ‌روسای جمهور و نخست وزیران کشورهای، ‌ترکیه، ‌افغانستان، ‌جمهوری‌ آذربایجان، ‌روسیه، ‌کویت، ‌پاکستان، انگلستان و ایتالیا هم برخی از دیگر چهره‌های بین‌المللی بودند که این حادثه را تسلیت گفتند.

 گلایه نمایندگان مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی

در حالی که امدادرسانی‌ها به مناطق زلزله‌زده کرمانشاه ادامه دارد، ‌نمایندگان مردم این استان در مجلس شورای اسلامی، نامه‌یی گلایه آمیز خطاب به حسن روحانی، ‌رییس‌جمهور، ‌نوشتند. در بخشی از این نامه به محرومیت مناطق مرزی غرب کشور اشاره شده و آمده است: «همچنانکه در زمینه آمار بیکاران، استان کرمان و شهرهای غرب کشور رتبه اول را دارند، متاسفانه از نظر توسعه و عمران شهری و روستایی هم به این مناطق بی‌توجهی صورت گرفته است لذا ضروری است همه‌جانبه و عادلانه زمینه رشد همه مناطق کشور فراهم شود.»

از طرف دیگر حشمت‌الله فلاحت‌پیشه نماینده اسلام‌آباد غرب و دالاهو نیز از افرادی بود که نسبت به وضعیت مردم حوزه انتخابیه خود، ‌در ساعات اولیه در واکنش به این حادثه با تاکید بر اینکه عمق فاجعه زلزله در استان کرمانشاه بسیار زیاد است گفت که تلفات در روستاها بسیار بالاست. عمق فاجعه بیشتر از آنچه در خبرها آمده، است. در حال حاضر بیمارستان‌های اسلام‌آباد غرب، دالاهو، قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب به‌شدت نیازمند کمک هستند.

وی با ابراز تاسف از اینکه برخی از مدیران بهداشت و درمان این شهرستان‌ها سر پست خود نیستند، گفت: اغلب مصدومان غرب استان کرمانشاه به بیمارستان اسلام‌آباد غرب منتقل شده‌اند، بیمارستانی که امکانات زیادی ندارد. بنده در همین رابطه با ستاد بحران در وزارت کشور تماس گرفتم و به این موضوع اشاره داشته‌ام و درخواست کردم که هلال‌احمر و کمک‌هایی به این بیمارستان برده شود چون الان وضعیت به‌گونه‌یی است که تخت‌های بیمارستانی در حیاط بیمارستان مستقر کرده و به‌شدت با کمبود نیرو و امکانات مواجهند. بخشی از بیمارستان جدیدالتاسیس اسلام‌آباد غرب نیز به دلیل زلزله تخریب شده است. با این وجود پرسنل به‌شدت مشغول درمان مجروحان و مصدومان هستند. انتظار می‌رود کمک‌رسانی به مصدومان افزایش یابد و روند درمان تسریع بخشیده شود.

همچنین، سید قاسم جاسمی دیگر نماینده کرمانشاه هم گفت که شهرستان‌های همجوار استان کرمانشاه برای خدمات رسانی به مناطق زلزله‌زده مامور شده‌اند که احتمالا خدمت‌رسانی به استان‌های تهران و سمنان نیز خواهد رسید. وی در توضیح آخرین وضعیت مناطق زلزله‌زده گفت: بیشترین اثرات تخریبی زلزله در منطقه ازگل، ثلاث باباجانی، سرپل ذهاب و روستاهای اطراف است. متاسفانه وضعیت برق رسانی در شب گذشته مناسب نبود. گزارشاتی از قطعی برق و نبود ارتباطات تلفنی رسیده است مردم در شب گذشته از ترس پس لرزه‌ها به خیابان‌ها رفته و شب را در آن سرمای سوزناک به صبح رساندند. حدود ۵۰ پس‌لرزه گزارش شده است که این وضعیت نگران‌کننده بود.

مجمع نمایندگان استان کرمانشاه هم در پی وقوع زلزله در مناطق مختلف این استان ضمن صدور بیانیه‌یی از دولت و مردم درخواست کرد که با سرعت بیشتر به آسیب دیدگان کمک کرده و آنها را یاری رسانند.

 لرزه بر اندام آثار تاریخی استان کرمانشاه

در حالی که بسیاری از ساختمان‌های نوساز استان کرمانشاه از جمله واحدهای مسکن مهر و دو بیمارستان این استان دچار تخریب و آسیب جدی شدند، ‌بناهای تاریخی کرمانشاه هم از آسیب‌های زلزله بی‌نصیب نماندند، اگرچه میزان خسارات وارده به این بناها که هر کدام قدمت چند صد ساله و بیشتر دارند، ‌به‌شدت آسیب‌های وارد شده به بناهای تازه ساخت نبود. اخبار اولیه حکایت از آن داشت که 10 بنای تاریخی در استان کرمانشاه و ایلام دچار تخریب شدند. جلیل بالایی، مدیر اداره‌کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه، درباره این خبر بیان کرد: «کاروانسرای شاه‌عباسی، عمارت خسرو و چارقاپی در قصر شیرین، ‌قلعه یزدگرد در شهرستان دالاهو و زیج منیژه در سرپل ذهاب از بناهای تاریخی بودند که آسیب‌های جزئی را متحمل شدند.» این در حالی است به گفته پیمان نعمتی، مدیر دو مجموعه تاریخی بیستون و طاق بستان کرمانشاه، ‌این دو مجموعه سالم هستند و هیچ آسیبی ندیدند.

از طرف دیگر آنطور که عبدالمالک شنبه‌زاده، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام می‌گوید، ‌بر اثر زلزله یکشنبه‌شب، ۹ بنای تاریخی از جمله گچ‌بری‌های شهر تاریخی سیمره آسیب جدی دیدند. به گفته او، قلعه گنجان‌چم در ایلام، قلعه توراشرف و قلعه میرغلام در دره‌شهر و موزه باستان‌شناسی دره‌شهر نیز آسیب دیدند.

 وعده‌های مسوولان؛ از بیمه بیکاری تا وام مسکن

مانند بسیاری از حوادث غیرمترقبه، ‌مسوولان این‌بار هم در راستای همدردی با مردم زلزله‌زده کرمانشاه، آمادگی سازمان خود را برای ارائه کمک‌های بلندمدت به مردم این منطقه اعلام کردند، تقی نوربخش، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، ‌یکی از افرادی بود که در ساعات ابتدایی صبح روز گذشته، مستمری بازماندگان بیمه‌شدگان متوفی و همچنین برقراری کمک هزینه ایام بیماری برای حادثه‌دیدگان را از وظایف مهم واحدهای بیمه‌یی سازمان تامین اجتماعی برشمرده و دستور تسریع در انجام این تعهد سازمان تامین اجتماعی در قبال ذینفعان را صادر کرده است.  نوربخش همچنین بر لزوم سرکشی از کارگاه‌های آسیب‌دیده از زلزله و برقراری مقرری بیمه بیکاری برای واجدین شرایط در این کارگاه‌ها تاکید کرده است.

از طرف دیگر، کیومرث فلاحی، مدیرکل تامین اجتماعی کرمانشاه هم با اشاره به آمادگی مراکز بیمه‌یی و درمانی تامین اجتماعی برای خدمت رسانی به مصدومین حادثه زلزله گفت: همچنین دستور برقراری بیمه بیکاری و مستمری بازماندگان برای بیمه‌شدگان حادثه دیده این استان در زلزله در اسرع وقت صادر شده است.» محمد کاظم چقازردی، مدیرعامل بانک سپه هم از اختصاص یک هزار میلیارد ریال منابع این بانک برای پرداخت تسهیلات به خانواده‌های آسیب دیده از زلزله استان‌های غربی کشور خبر داد. او افزود: این منابع با هماهنگی استانداری برای هر واحد مسکونی تا سقف یکصد میلیون ریال با بازپرداخت 5 ساله و تنها با یک ضامن پرداخت خواهد شد.

 حاشیه

زلزله 7.3 ریشتری در استان کرمانشاه، هم مانند تجربه‌های تلخ دیگری که پیش از این در زمان بحران در ایران، ‌شاهد هستیم، ‌با حواشی همراه بود، ‌این میان افزایش قیمت بلیت هواپیما، ‌ارائه شماره حساب‌های جعلی و دفن بدون مجوز قربانیان این حادثه بخشی از این حاشیه‌ها بودند. در نخستین ساعات صبح روز گذشته اعلام شد قیمت بلیت هواپیما به استان کرمانشاه به 900 هزار تومان رسید، ‌اتفاقی که با واکنش دادستان عمومی و انقلاب کرمانشاه همراه بود. محمدحسین صادقی در واکنش به این خبر گفت: «با افراد فرصت طلب و سودجویی که احیانا بخواهند با زار سیاه در عرضه و فروش بلیت هواپیما یا اتوبوس به مقصد کرمانشاه ایجاد کنند برخورد قانونی خواهد شد. چنین رفتاری قطعا با قانون، اخلاق و آموزه‌های دینی و اصول نوع دوستی ناسازگار است و مردم در مواجهه با این افراد مراتب را سریعا به تلفن گویای سازمان تعزیرات حکومتی اطلاع دهند.»

از طرف دیگر برخی افراد سودجو اقدام به اعلام شماره حساب جعلی برای دریافت کمک‌های نقدی مردمی کردند که سازمان جمعیت هلال احمر طی اطلاعیه‌یی به شهروندان نسبت به شماره‌ حساب‌های جعلی کمک به زلزله‌زدگان هشدار داد. بنا بر اعلام رسمی این سازمان شهروندان می‌توانند برای کمک به هموطنان زلزله‌زده غرب کشور مبالغ خود را به شماره حساب 99999 به نام هلال احمر نزد بانک‌های ملی، ملت، صادرات، رفاه، مسکن، دی، تجارت، سپه، پارسیان، شهر، آینده و رسالت و شماره حساب 702070 (ارزی دلار) 800300 (ارزی یورو) بانک ملی و 1404440 (ارزی دلار) بانک ملت واریز کنند.

همچنین کدهای #112*3*741* و #724* برای پرداخت آسان موبایلی و شماره کارت 6104337770064606 برای دریافت و ارسال کمک‌های نقدی به زلزله‌زدگان در دسترس شهروندان خواهد بود.

در حالی که هنوز امدادرسانی به زلزله‌زدگان کرمانشاه ادامه دارد، برخی از ساکنان این مناطق که تعدادشان هنوز مشخص نیست زیر آوار خانه‌هایشان مانده‌اند و‌ هواشناسی نیز برای دو روز آینده آسمانی ابری پیش‌بینی کرده است.

 

ارسال نظر