۸۰ درصد نابینایان بیکار هستند

۱۳۹۶/۰۷/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۱۵۲

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه ۸۰ درصد نابینایان در کشور بیکار هستند، گفت: در طرحی، برای خانوارهای ۵ معلول به بالا خدمات حمایتی ویژه‌یی در نظر گرفته شده است.

حسین نحوی‌نژاد گفت: «در حال حاضر نابینایان با مشکلات زیادی برای عبور و مرور مواجه هستند و آن نیز به این دلیل است که اماکن و ادارات برای استفاده این افراد مناسب‌سازی نشده‌اند و همچنین از نظر تجهیزات نیز با مشکلاتی مواجه هستند.» وی با اشاره به اینکه ۳۰ میلیون نفر نابینای مطلق در دنیا وجود دارد، گفت: بیماری‌هایی مانند عفونت چشمی و آب‌سیاه به همراه مشکلات ژنتیکی باعث ایجاد نابینایی می‌شود که برخی از این بیماری‌ها در کشور با توجه به امکانات پزشکی ما برطرف شده و در غربالگری چشم تاکنون سه میلیون و ۲۰۰هزار کودک سه تا پنج ساله مورد معاینه قرار گرفته‌اند که از این میان ۱۶ هزار نفر آنها مشکوک به بیماری آمبیوپی بودند. معاون توانبخشی سازمان بهزیستی با تاکید بر اینکه ۱۵۰ هزار فرد کم‌بینا و نابینا در کشور زندگی می‌کنند، اظهار کرد: ۳۰ هزار نفر آنها نابینای شدید هستند که ۶۵ درصد آنها مرد و ۳۵ درصد نیز زن هستند.

به گفته وی، در قوانین راهنمایی و رانندگی تاکید شده چنانچه فرد نابینا عصای خود را به حالت افقی نگه دارد، رانندگان موظف به نگهداری خودرو خود هستند و در صورت تصادف، از فرد نابینا حمایت می‌شود. معاون توانبخشی سازمان بهزیستی به مشکلات بیکاری و مستمری ناچیز مددجویان اشاره کرد و گفت: بیکاری در میان نابینایان بیش از سایرین به چشم می‌خورد، به‌طوری که ۸۰درصد نابینایان کشور بیکار هستند و به همین دلیل یکی از اقدامات سازمان بهزیستی این بوده که در اصلاحیه قانون جامع حمایت از معلولان، مورد اصلاح و تاکید قرار گرفته است.

وی گفت: قانون حمایت از معلولان که در سال ۸۳ به تصویب رسید، کارآیی لازم را در اجرا نداشت، به همین دلیل با استفاده از نظرات کارشناسان و متخصصان ذی‌ربط، بندهایی از آن مورد اصلاح قرار گرفت که یکی از آنها مناسب‌سازی برای استفاده معلولان است که البته منتظر تصویب نهایی این قانون در مجلس هستیم. نحوی‌نژاد با اشاره به اینکه در حال حاضر ۳۰درصد اماکن و معابر مناسب‌سازی شده‌اند، گفت: سازمان بهزیستی در جهت تحقق کامل حقوق معلولان اقدام خواهد کرد؛ به‌طوری که بتوانیم این ۳۰درصد را به ۱۰۰درصد برسانیم و در این شرایط معلولان به‌خصوص نابینایان شرایط خوبی خواهند داشت. معاون توانبخشی سازمان بهزیستی ادامه داد: از سوی دیگر مشکلی که برای استخدام افراد نابینا وجود دارد، این است که مصاحبه‌های سختی برای آنها درنظر گرفته می‌شود تا امکان استخدام آنها نباشد؛ بنابراین بسیاری از نابینایانی که دارای تحصیلات بالا نیز هستند، در حال حاضر شغلی ندارند.

 

ارسال نظر