شیوه‌نامه اردوهای دانش‌آموزی اصلاح می‌شود

۱۳۹۶/۰۶/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۲۰۸
شیوه‌نامه اردوهای دانش‌آموزی اصلاح می‌شود

گروه اقتصاد اجتماعی|

بامداد جمعه، یکی از سه اتوبوس حامل دانش‌آموزان هرمزگانی عضو تشکیلات سازمان دانش‌آموزی که برای شرکت در اردوی ملی فرزانگان راهی شیراز شده بودند واژگون شد و از پی آن، 9 نفر جان باختند و 34 نفر مجروح شدند. چند ساعت بعد که آفتاب روز جمعه طلوع کرد، کوشش‌ها برای پیگیری اخبار و دست یافتن به آمار جان‌باختگان و حادثه‌دیدگان و علت حادثه آغاز شد. نخستین گمانه‌ها در مورد علت حادثه مربوط به خواب آلودگی راننده یا مصرف مواد توهم زا از جانب او بود. پیرو این اخبار رییس پلیس راه استان فارس دیروز با تاکید بر تشخیص پیشین، علت واژگونی اتوبوس را بی‌احتیاطی از جانب راننده و نداشتن توجه کافی به جلو ناشی از خستگی و خواب‌آلودگی راننده اعلام کرد. رییس دادگستری شهرستان داراب هم در مورد نتیجه تست الکل و مرفین راننده اتوبوس گفت که طبق اعلام پزشکی قانونی تست الکل و مرفین وی منفی بوده است.

  آخرین وضعیت حادثه‌دیدگان

پیرامون آمار نهایی و قطعی و آخرین وضعیت حادثه دیدگان هم، دیروز رییس اداره سلامت آموزش و پرورش استان فارس گفت: دو مورد قطع عضو داریم که البته یک مورد آن سر صحنه اتفاق افتاده و قطعی است و یک مورد هم هنوز پزشکان 100 درصد به این نتیجه نرسیده‌اند که عضو را قطع کنند.

بهزاد جامعیان ادامه داد: حال عمومی هر 5دانش‌آموزی که در بیمارستان‌های نمازی و شهید رجایی شیراز بستری هستند خوب است و احتمالا طی سه روز آتی 3 نفر از آنان که با شکستگی مواجه شده بودند، مرخص خواهند شد. براساس آخرین آمار 9 نفر در این حادثه فوت شدند که 7 دانش‌آموز، یک مربی و یک راننده را شامل می‌شود.

قائم‌مقام سازمان دانش‌آموزی هم از ترخیص 13 دانش‌آموز حادثه دیده داراب خبر داد. محمود علی‌گو گفت: این 13 نفر هیچ گونه جراحتی نداشتند اما در بیمارستان نگه‌شان داشتیم تا از شوک حادثه خارج شوند. مابقی دانش‌آموزان هم شکستگی‌هایی داشتند که امروز گچ‌گیری و سایر اقدامات برایشان انجام شده و تصور می‌کنم تا پایان هفته دیگر دانش‌آموزی در بیمارستان نماند. پنج نفر از دانش‌آموزان در شیراز تحت نظر هستند و درمان آنها یک تا دوماه طول می‌کشد.

وزارت آموزش وپرورش هم با صدور اطلاعیه‌یی اعلام کرد که «این وزارتخانه تمامی هزینه‌های درمان حادثه، اعم از بستری، عمل جراحی، استفاده از تجهیزات پزشکی و غیره را تقبل می‌کند.»

  مهلت‌های سه روزه

پس از بروز حادثه و آغاز سیل پیام‌های تسلیت و ابراز تاسف از وضعیت جاده‌ها و سیستم حمل و نقل کشور، گروهی برای یافتن نهاد مقصر و انتقاد از آن، بر آمدند. بیشتر انتقادها هم مربوط به شیوه‌نامه اردوهای دانش‌آموزی بود و غالب مقام‌های مسوولی که به این حادثه واکنش نشان دادند، خواستار اصلاح این شیوه‌نامه شدند.

دیروز محمدمهدی زاهدی، رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، در بیانیه‌یی، خواستار پیگیری سریع علل موضوع و رسیدگی به وضعیت مصدومان شد. او در بند پایانی بیانیه‌اش تاکید کرد: لازم است حداکثر ظرف سه روز گزارش کامل موارد فوق، شامل علل سانحه و اقدامات صورت گرفته به این کمیسیون ارائه گردد.

وزیر آموزش و پرورش هم که ظهر جمعه برای پیگیری حادثه واژگونی اتوبوس حامل دانش‌آموزان به داراب رفته بود، در پاسخ به پرسشی درباره علل بروز این حادثه، گفت: مواردی نیاز به بررسی بیشتر داشت که از عوامل مربوط خواستیم گزارش کارشناسی دقیقی را در این خصوص ارائه دهند که چرا در این وقت شب اتوبوس را حرکت دادند در حالی که شاید این اتفاق می‌توانست در روز بیفتد و دیگر نیازی به حرکت در نیمه شب نبود. دوم آنکه باید بررسی شود که آیا اتوبوس حامل دانش‌آموزان از ایمنی لازم و کافی برخوردار بوده است یا خیر. قرار شد همه این موارد تا سه روز آینده به صورت مکتوب به بنده

ارائه شود.

او افزود: جلساتی با تیم پزشکی این دانش‌آموزان داشتیم و جلسه‌یی دیگر درباره علل و عوامل وقوع حادثه نیز برگزار شد. امیدوارم ظرف سه روز آینده این عوامل دقیقا شناسایی شوند و جایی که لازم است رویه‌های ما اصلاح شود. این اصلاح صورت گیرد تا در آینده شاهد وقوع چنین اتفاقات ناگواری نباشیم.

  در ضرورت اصلاح

بنابر اعلام محمود واعظی، رییس دفتر رییس‌جمهوری، حسن روحانی صبح دیروز و پس از دریافت گزارش حادثه روز جمعه برای شماری از دانش‌آموزان هرمزگانی، دستورات لازم را برای رسیدگی سریع و کامل به آسیب‌دیدگان صادر

کرده است.

واعظی دیروز به ایلنا گفت: رییس‌جمهوری از وزیران آموزش و پرورش، بهداشت درمان و آموزش پزشکی، راه و شهرسازی و وزیر کشور خواست ابعاد مختلف حادثه تلخ اخیر برای دانش‌آموزان هرمزگانی را به دقت بررسی کنند.

او افزود: دکتر روحانی در گفت‌وگو با وزیر آموزش و پرورش که به نمایندگی از ایشان برای رسیدگی به آسیب دیدگان به محل حادثه رفته بود، آخرین وضعیت دانش‌آموزان مصدوم و آسیب دیده و همچنین بررسی‌های کارشناسی در خصوص علت حادثه را مرور و به وی دستور داد با هماهنگی دستگاه‌های ذی‌ربط و در اسرع وقت شیوه‌نامه‌های مربوط به اردوهای دانش‌آموزی و وسایل مربوط به آن را بازنگری و آن را به نحوی اصلاح کنند که تردد با وسایل حمل و نقل عمومی، زمان و مسیر سفر بر مبنای بالاترین ضریب استانداردهای ایمنی

انجام گیرد.

حسن روحانی، هرچند مهم‌ترین مقام مسوولی است که خواستار اصلاح شیوه‌نامه اردوهای دانش‌آموزی شده است، اما نخستین آنان نیست. پیش از او و در همان روز حادثه، محمدرضا عارف و فاطمه سعیدی، دو نماینده مجلس، با انتقاد از نحوه

سازمان‌دهی اردوهای دانش‌آموزش، به جد خواستار بازنگری در مفاد این شیوه‌نامه شده بودند.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی هم دیگر مسوولی بود که دیروز بر ضرورت اصلاح شیوه‌نامه اردوهای دانش‌آموزی تاکید کرد. او با اشاره به فوت دانش‌آموزان هرمزگانی از ارائه پیشنهاد برای تدوین شیوه‌نامه جدید برای اردوهای دانش‌آموزی خبر داد.

تقی مهری، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی، در نشست خبری دیروز با اشاره به حادثه اتوبوس دانش‌آموزان هرمزگانی، گفت: آموزش و پرورش باید شیوه‌های جدیدی را برای اعزام دانش‌آموزان برنامه‌ریزی کند. ما برای راهیان نور نیز چنین اقداماتی را انجام دادیم و پیشنهاد می‌دهیم که آموزش و پرورش با هماهنگی پلیس و دیگر دستگاه‌های مرتبط شیوه‌نامه اردوهای دانش‌آموزی را تدوین کند تا دیگر شاهد چنین حوادثی نباشیم.

رییس پلیس راهور ناجا در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا می‌توان برای اردوهای دانش‌آموزی ممنوعیت تردد شبانه را اعمال کرد یا خیر؟ گفت: این موضوع نیازمند شیوه‌نامه‌یی است که آموزش و پرورش باید تدوین کند و البته چنین موضوعی را می‌توان مد نظر قرار داد.

  انتظار

با گذشت دو روز از این حادثه، هنوز هیچ مقام مسوولی در ارتباط با آن بازخواست نشده و هنوز هیچ مقام مسوولی هم استعفا نکرده است. گفت‌وگوها بیشتر بر اصلاح شیوه‌نامه اردوهای دانش‌آموزی متمرکز است. پس باید منتظرهای روزهای پیش‌رو و نتیجه نمود این گفت‌وگوها در شیوه‌نامه‌های جدید ماند. آیین‌نامه اردوهای دانش‌آموزی البته مغفول نبوده در این سال‌ها بارها مورد بازنگری قرار گرفته است و آیین‌نامه جدید پنج سالی است که اجرا می‌شود. اصلاح شیوه‌نامه مشابه منجر به کاهش قابل توجه آمار سوانح مربوط به اردوهای راهیان نور در سال‌های پس از سال 93 شد، اما نتوانست مقابل آن حادثه‌ها را بگیرد و یک اتوبوس کاروان راهیان نور، سال گذشته در همدان دچار حادثه شد. آیا راهی برای حفظ جان دانش‌آموزان و نیروی انسانی ایران فردا، از سوانح و حوادث گروهی یافت می‌شود؟

 

ارسال نظر