اخبار

۱۳۹۶/۰۶/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۰۶۷

مجلس منتظر طرح «نظام جامع» رسانه است

 خانه ملت   سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس با برشمردن اولویت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر لزوم محتواسازی این وزارتخانه برای فضای مجازی تاکید کرد.

احد آزادی‌خواه یکی از اولویت‌های پیش روی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رسیدگی به اوضاع مطبوعات کشور دانست که مجلس سال‌ها منتظر است در قالب طرح نظام جامع رسانه این موضوع حل و فصل شود.

عضو فراکسیون روحانیت مجلس ادامه داد: همانطور که در کشور نظام مهندسی داریم باید نظام رسانه نیز تشکیل دهیم و ضرورت نیاز به یک نظام رسانه نیز به‌شدت احساس می‎شود که حقوق خبرنگار، حد و حصر و اختیارات نشریات و خبرگزاری‌ها و روزنامه تعیین تکلیف شود.

وی درباره آخرین وضعیت طرح نظام جامع رسانه، گفت: بر اساس آخرین اخبار طرح مذکور از وزارت کشور بیرون آمده و در دولت است و صف انتظار برای ورود به جلسه صحن دولت قرار دارد که ما انتظار داریم با توجه به مطالبات بالای خبرنگاران در روز خبرنگار که به تازگی آن را پشت سر گذاشتیم، به این مساله پرداخته شود.

آزادی‌خواه یادآور شد: یکی از اصلی‌ترین مواردی که این طرح به آن پرداخته است بحث تشکیل نظام صنفی برای خبرنگاران است تا خبرنگاران بتوانند خواسته‌ها، دغدغه‌ها و خواسته‌های خود را از این طریق بیان و مطالبه کنند.

وی با تاکید بر اینکه بزرگ‌ترین مشکل جامعه خبرنگاری امروز کشور فقدان یک نظام صنفی است و آنها مأمنی برای پناه بردن به آن ندارند، گفت: ضرورت دارد دولت برای حل مشکلات این قشر فرهیخته هرچه زودتر طرح نظام جامع رسانه را در دستور کار خود قرار دهد.

کاهش 1.5 میلیون نفر بیسواد طی 4 سال

فارس   رییس سازمان نهضت سوادآموزی کشور گفت: از سال 91 تا سال 95، میزان رشد شاخص سواد 2.85‌درصد بوده است که 14 برابر رشد را نسبت به قبل نشان می‌دهد و در این مدت از افراد بیسواد کشور، یک میلیون و 500 هزار نفر کاسته شده است.

علی باقرزاده رییس سازمان نهضت سوادآموزی کشور در نشست شورای معاونین اداره کل آموزش و پرورش استان کردستان، اظهار کرد: استان کردستان در خصوص شاخص سوادآموزی، رشد 3.8 را از سال 90 تا 95 داشته است و بعد از استان سیستان و بلوچستان، کردستان بیشترین رشد سواد را در سطح کشور داشته است.

وی میانگین رشد سواد کشور از سال 85 تا 90 را 2 صدم‌درصد اعلام کرد و گفت: از سال 91 تا سال 95 میزان رشد شاخص سواد 2.85‌درصد بوده است که 14 برابر رشد را نسبت به قبل نشان می‌دهد و در این مدت از افراد بیسواد کشور، یک میلیون و 500 هزار نفر کاسته شده است که در 15 سال گذشته بی‌سابقه است.

باقرزاده به تشریح وضعیت سواد در استان کردستان پرداخت و افزود: در رده سنی 10 تا 19 سال 99.2‌درصد جمعیت استان با سواد هستند و استان در این رده، رتبه چهارم کشوری را دارد.

رییس سازمان نهضت سوادآموزی کشور‌درصد باسوادی رده سنی 10 تا 29 سال استان را 98.4‌درصد اعلام کرد و یادآور شد: در 5 سال اخیر وضعیت سواد استان با رشد 10 پله‌ای، از رتبه 18 به 8 کشوری ارتقاء یافته است.

وی میزان با سوادی رده سنی 15 تا 24 سال استان کردستان را 98.7‌درصد عنوان کرد و گفت: جایگاه استان در این شاخص، از 14 کشوری به 6 کشوری افزایش یافته است.

نتایج طرح امنیت ناجا مقطعی است

خانه ملت   عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: گرداندن اراذل در ملاعام موجب از بین رفتن قباحت ناهنجاری‌ها، طغیان تخلفات و حرمت‌شکنی شخصیتی افراد و خانواده‌ها می‌شود.

بهمن طاهرخانی تصریح کرد: باتوجه به اینکه ابزارهایی کامل و مجهز برای کنترل اراذل و اوباش یا گروه‌های مختلف مجرمان در جامعه به دلیل نقص در ساختارها وجود ندارد، طرح امنیت محله محوری پلیس تنها در کوتاه‌مدت تاثیرگذار است اما پاسخگو نخواهد بود.

طاهرخانی معتقد است: عواملی چون فقر فرهنگی، فقر اقتصادی، بیکاری و غیره به افزایش ناهنجاری‌ها دامن می‌زند لذا با اصلاح این معضلات باید نهادهای ساختاری اصلاح شود، لذا با فرهنگ‌سازی و اشتغال‌زایی به جای بسترسازی امنیت محله‌محوری باید نسبت به رفع ناهنجاری‌ها گام برداشته شود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متخلفان و مجرمانی که در ملاعام به مردم نشان داده می‌شوند به دلیل حرمت‌شکنی صورت گرفته، مورد سرزنش خانواده نیز قرار گرفته لذا ناهنجاری‌های درونی و بیرونی آنها طغیان خواهد کرد، اما اگر جایگاه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی متخلفان در جامعه باز و هویدا شود، آنها به سمت و سوی معضلات و آسیب‌های اجتماعی نخواهند رفت.

وی یادآور شد: اقدامات امنیت محله‌محور تنها سبب از بین رفتن قباحت ناهنجاری و تخلفات اجتماعی می‌شود، لذا وقتی با این کارها شخصیت متخلفان برای همه شکسته شود، دیگر به هیچ چیز پایبند نخواهد بود، در واقع این اقدام پلیس تنها مُسکنی است که به‌طور مقطعی تاثیرگذار است.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: تداوم طرح امنیت محله‌محوری قطعا آثار منفی به‌جا می‌گذارد، لذا پلیس به‌همراه سایر دستگاه‌ها باید به‌دنبال اصلاح ساختارهای اصلی باشد، اشتغال‌زایی، ایجاد مراکز ارتقا درک و فهم ارزش‌های فرهنگی و خانوادگی و نهادینه‌سازی اصول اخلاقی باید جایگزین این اقدامات موقتی شود.

 

ارسال نظر