اخبار

۱۳۹۶/۰۵/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۷۰۲

گسترش قراردادهای سفید امضا

نایب‌رییس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: کارفرمایان با استفاده از قراردادهای سفید امضا کارگران را برای انجام کارهای مختلف اجاره می‌کنند.

مسعود رضایی درگفت‌وگو با خانه ملت، با انتقاد از قراردادهای سفید امضا درحوزه کارگری، گفت: در هرگونه قرارداد باید رضایت طرف‌های ذی نفع مورد توجه قرار گیرد، اما درقراردادهای سفید امضا تنها به منافع کارفرمایان توجه شده و به هیچ عنوان مسائل و مشکلات کارگران مدنظر قرار ندارد؛ بنابراین همین مساله سبب شده که کارگران بسیاری به دلیل استفاده از این قراردادها متضرر شوند.

نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بدون رضایت طرف‌های ذی‌نفع، همه انواع قراردادهای کاری باطل بوده و هیچ گونه وجاهت قانونی ندارد، افزود: به‌طور حتم وجود چنین قراردادهایی که کارگران به‌عنوان یک طرف موضوع رضایتی از آن ندارند، قابل قبول نبوده و به‌طورقطع قراردادهای سفید امضا خلاف قانون است؛ بنابراین استفاده از این‌گونه قراردادها توسط کارفرمایان غیرقانونی است.

رضایی با تاکید بر اینکه قراردادهای سفید امضا از هیچ جایگاهی در روابط کار برخوردار نیستند، گفت: باید شرایط اشتغال را در کشور به‌گونه‌یی فراهم کرد که تحت هیچ شرایطی نتوان از قراردادهای سفید امضا استفاده کرد، زیرا این قراردادها تضمینی بر ادامه فعالیت کارگر در یک شغل نیست؛ ضمن اینکه در این قرارداد کارفرما می‌تواند هرگونه تغییری را به نفع خود اعمال کند، به عنوان مثال کارفرما می‌تواند در هر شرایطی کارگر را از کار مورد نظر اخراج کند.

نایب‌رییس کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به اینکه کارگران شکایت از کارفرما به دلیل قراردادهای سفید امضا را در محاکم قضایی پیگیری کنند، افزود: متاسفانه کارفرمایان با استفاده از قراردادهای سفید امضا کارگران را برای انجام کارهای مختلف اجاره می‌کنند بدون اینکه کمترین حقوق و مزایا را به این افراد پرداخت کنند؛ هر چند که قانون کار نیز با این‌گونه قراردادها مخالف است.

 

اعلام لیست داروهای ممنوعه در سفر به سرزمین وحی

رییس مرکز اطلاع‌رسانی دارو و سموم سازمان غذا و دارو، لیست داروهای ممنوعه در اعزام حجاج به سرزمین وحی را اعلام کرد.

یسنا به‌منش در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به برخی داروهای ممنوعه در سفر به برخی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، گفت: در سفر به برخی کشورها مانند عربستان و امارات متحده شامل دوبی، شارژه و ابوظبی همراه داشتن برخی داروها به‌خصوص آرام بخش‌ها ممنوع است. وی با بیان اینکه بر این اساس همراه داشتن داروهای آرامبخش مانند دیازپام، اگزازپام، لورازپام و برخی مسکن‌های حاوی کدئین مانند استامینوفن‌کدئین، اکسپکتورانت‌کدئین و روانگردان‌ها براساس قوانین کشور عربستان و امارات متحده عربی جرم محسوب می‌شود، افزود: بنابراین مسافران باید مراقب باشند در صورتی که این داروهای ممنوعه را در سفر به این کشورها همراه خود داشته باشند، مجازات سنگینی در انتظار آنهاست.

به‌منش با اشاره به ایام حج تمتع، گفت: به همه مسافران و حجاج توصیه می‌کنم که در سفر به عربستان و امارات متحده عربی این داروها را به همراه نداشته باشند. البته در صورتی که فرد حتما باید این داروها را مصرف کند، لازم است که نسخه پزشک معالج خود را همراه داشته باشد یا پیش از سفر این موضوع را با پزشک مطرح کرده تا پزشک برایش داروهای جایگزین تجویز کند.

 

ایجاد 30 مرکز جامع خدمات بهزیستی در کشور

رییس سازمان بهزیستی کشور با بیان آنکه نیاز به حمایت رسانه‌ها داریم تا مشکلات جامعه هدف را انتقال دهیم؛ گفت: در قانون احکام دایمی، بهزیستی متولی سلامت اجتماعی شده است.

انوشیروان محسنی‌بندپی در نشست خبری دیروز خود که در محل سازمان بهزیستی کشور برگزار شد؛ گفت: شاید ما در تصمیم‌گیری‌ها نقش مهمی نداشته باشیم، اما با کمک رسانه می‌توانیم شرایطی را ایجاد کنیم که با توصیه و راهنمایی‌های خود تغییر نگرش در حوزه‌های اجتماعی را ایجاد کنیم.  وی با اشاره به برنامه ششم توسعه نیز گفت: در ماده ۷۵ این برنامه موضوع اقدامات تخصصی و پیشگیری از معلولیت‌ها، ماده ۸۰ در حوزه سلامت اجتماعی و همچنین 5 آسیب عمده در بحث اعتیاد، طلاق‌، حاشیه‌نشینی، کودکان کار و مفاسد اخلاقی برای بهزیستی تکلیف قرار داده شده است که شیوه‌نامه اقدام و عمل نیز دارد، به این ترتیب بهزیستی تنها دستگاهی است که در ابتدای سال قبل از ابلاغ این برنامه خود را موظف به اجرای آن کرده است.

بندپی در ادامه به اورژانس اجتماعی نیز اشاره کرد و گفت: در بحث اورژانس اجتماعی تکلیف شده

۱۴۰ اورژانس در کشور مستقر شود که اکنون تعداد آنها به ۱۵۰ رسیده و ۳۰ مرکز جامع خدمات بهزیستی نیز راه‌اندازی خواهد شد.  رییس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: در حوزه اعتیاد، مدیریت و ساماندهی معتادان متجاهر و خانه‌های امن شیوه‌نامه اجرایی و نحوه نظارت را عملیاتی کردیم.  بندپی در ادامه با بیان آنکه در

۳۰ شهرستان که کمترین شاخص توسعه‌یافتگی را دارند ۳۰ مرکز جامع تخصصی راه‌اندازی خواهیم کرد، گفت: ارائه خدمات بهنگام، پیشگیرانه و توانمندسازی در دستور کار این مراکز خواهد بود.

رییس سازمان بهزیستی کشور همچنین اظهار کرد: دولت و مجلس بیشترین اعتماد را به بهزیستی داشته‌اند و ما هم قول می‌دهیم به این اعتماد پاسخ دهیم و در بحث تامین ۱۱هزار و ۳۰۰ مسکن ویژه معلولان تا پایان سال ۹۷ آن را تکمیل کنیم.

وی درخصوص عملکرد بهزیستی در آستانه اخذ رای اعتماد از مجلس در راستای بررسی عملکرد وزیر رفاه، گفت: برای قضاوت باید ببینیم در چه وضعیتی بوده‌ایم و اکنون در چه وضعیتی هستم. بهزیستی به عنوان دستگاهی که نیروهای تخصصی دارد، در بحث آسیب‌ها پروتکل و شیوه‌نامه دارد و برای پیاده‌سازی آنها مشکلی در اجرا نداریم.

 

ارسال نظر