یک دل و دو دلبر

۱۳۹۶/۰۴/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۳۳۸
یک دل و دو دلبر

محسن ایزدخواه

معاون پیشین حقوقی و امور مجلس تامین اجتماعی

روز جمعه سی‌ام تیرماه هفتمین دوره انتخابات نظام پزشکی در سراسر کشور برگزار می‌شود. براساس شواهد و قرائن موجود و با توجه به تسهیلاتی که برای برگزاری این انتخابات و از جمله الکترونیکی شدن آن فراهم شده است پیش‌بینی می‌شود برخلاف گذشته جامعه پزشکی با شور و اشتیاق بیشتری پای صندوق‌های رای حضور یابند. در فرصت تبلیغات، نحله‌های فکری و حرفه‌یی جامعه پزشکی، به ویژه در تهران، لیست‌های متفاوتی را به همکاران خود پیشنهاد داده‌اند و در قالب اهداف و برنامه‌های اعلام شده سعی در افزایش مشارکت و جلب آرای پزشکان دارند اما در میان تعدادی از لیست‌ها افرادی وجود دارند که برحسب مسوولیت‌شان در نظام بیمه‌یی کشور، نامزد انتخابات نظام پزشکی هم شده‌اند و مصداق واقعی این شعر از دیوان قاآنی‌اند:

رسم عاشق نیست با یک‌دل دو دلبر داشتن

یا ز جانان یا ز جان بایست دل برداشتن

نـاجوانمردیست چـون جانو سیار و ماهیـار

یـار دارا بـودن و دل بـا سکندر داشتـن

یـا اسیر حکم جانان باش یـا در بنـد جان

زشت باشد نوعروسی را دوشوهر داشتن

برابر روح و متن قانون سازمان نظام پزشکی، هدف از تاسیس این نهاد حفظ و حمایت از حقوق صنفی شاغلان حرف پزشکی درابعاد مختلف صنفی و انتظامی است، گرچه در اهداف این سازمان به حفظ و حمایت از حقوق بیماران نیز اشاره شده است. همچنین در فصل دوم قانون به اختیارات این سازمان اشاره شده که طبق آن، اظهارنظر و مشارکت فعال به هنگام تعیین یا تجدیدنظر در تعرفه‌های خدمات بهداشتی و درمانی اعم از دولتی و غیردولتی از مسوولیت کلیدی این سازمان است. براساس چنین مسوولیتی است که وجه غالب کاندیدای نظام پزشکی تمام مساعی خود را بر این پایه استوار ساخته‌اند که تعرفه‌های خدمات پزشکی را اصلاح کنند.

از آن سو در طول چهار سال گذشته، مسوولان نظام پزشکی بیشترین وقت خود را مصروف واقعی کردن تعرفه‌های پزشکی و آن هم معطوف به افزایش تعرفه‌های بخش خصوصی کرده‌اند و با وجود تجدید نظر در کتاب تعرفه‌گذاری و بالابردن ضریب k، که تفاوت معنا‌دار تعرفه‌های بخش خصوصی با دولتی را در پی داشت همچنان عدم رضایت خود را در واقعی نشدن تعرفه‌های پزشکی اعلام داشته‌اند. حال سوال اساسی این است که وقتی مدیری در یکی از بزرگ‌ترین صندوق‌های بیمه‌یی حضور دارد و طرح تحول سلامت و افزایش چندصد برابری تعرفه‌های پزشکی، هزینه‌های سازمان متبوعش را در طول اجرای طرح تحول سلامت دو برابر همه 52 سال گذشته بوده است، در صورت حضور در سازمان نظام پزشکی از چه حقوقی دفاع خواهد کرد؟ آیا اگر تعارض منافعی شکل بگیرد، سمت مردم می‌ایستد یا پزشکان؟البته جواب این ابهام را ایشان خود پاسخ داده‌اند و در مصاحبه‌هایی به صراحت اعلام داشته‌اند که تعیین تعرفه بخش خصوصی باید همانند سال 1383 به سازمان نظام پزشکی برگردانده شود و در مصاحبه با روزنامه سپید یک‌شنبه 25 تیرماه در دفاع از بخش خصوصی به صراحت اعلام می‌نمایند در مورد بخش خصوصی تعدادی از افراد سرمایه‌شان را به جای اینکه در بخش‌های دیگر که شاید پرسودتر باشد اختصاص دهند در بخش درمان سرمایه‌گذاری می‌کنند و طبیعتا مثل هر سرمایه‌گذاری دیگری باید نهادهای تولید درمان در قیمت‌گذاری مدنظر قرار گیرد وقتی تورم طبق اظهارنظر بانک مرکزی 10درصد است طبیعتا افزایش تعرفه‌های 5درصد متناسب با تورم نیست.

بنابراین ملاحظه می‌فرمایید چه دل ربایی‌هایی برای جذب آرای پزشکان صورت می‌گیرد در حالی که به خوبی می‌دانند که چاه ویل هزینه‌های سلامت سازمان متبوع خود را با کسری چندهزار میلیارد تومانی و رجوع به بانک‌ها جهت وام‌های غیرمتعارف و فروش اموال و دارایی‌ها مواجه کرده است. از سوی دیگر یک دل و دو دلبر داشتن با ادبیات امروز مبارزه با فساد تحت عنوان تضاد منافع ناسازگاری دارد و این پارادوکس در آینده هر اقدامی را به چالش جدی خواهد کشید. از استاد شهید مرتضی مطهری روایت شده است که علامه حلی برای صدور فتوایی با آن همه تقوا و زهد و پارسایی مجبور شد دستور دهد تا چاه آب منزل خود را اول با خاک پر کنند و سپس در کرسی فتوای بنشیند تا نکند منافع این چاه او را از عدالت در صدور فتوا دور کند. بنابراین انتظار می‌رود جامعه پزشکی روز جمعه با هوشیاری و درایت لازم به پای صندوق‌های رای حاضر شود.

 

ارسال نظر