اخبار

۱۳۹۶/۰۴/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۲۱۵

پارسال 16پرستار براثر کار زیاد جان دادند

ایلنا| رییس کل سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه پزشکان در ایران ۲۰ تا ۸۰ برابر مردم عادی درآمد دارند، گفته در سال گذشته ۱۶ پرستار ۲۵ تا ۴۵ ساله براثر فشار کار زیاد جان باختند.

علی‌محمد آدابی، رییس کل سازمان نظام پرستاری با اشاره به اینکه امسال دهمین سال تصویب قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری است گفته این قانون10 سال است به دلیل منافع عده‌یی خاص اجرا نمی‌شود. همچنین با تصویب طرح‌های دیگر که در آن منافع عده‌یی دیده شده و زحمتش بر دوش پرستاران نهادینه می‌شود حقوق پرستاران را تضعیف می‌کند. او از دولت و مجلس پرسیده چرا قانونی که 10 سال از تصویب آن می‌گذرد، هنوز اجرایی نشده و چه کسانی مانع آن می‌شوند. در حقیقت این قانون چوبی شده است که طبقه غنی از آن رد می‌شوند و سدی برای طبقه ضعیف جامعه شده است. او همچنین گفته سال گذشته 130هزار دلار به‌طور مستقیم و غیرمستقیم در بخش بهداشت کشور هزینه شده در حالی که تنها درآمد نفتی در این بخش140هزار دلار بوده است. به اعتقاد او هیچ جای دنیا درآمد یک کشور با هزینه درمان آن برابری نمی‌کند.

آدابی در ادامه گفته تعداد زیادی پرستار در کشور بیکارند چراکه در چند روز گذشته فراخوانی روی سایت پرستاری قرار داده شد و بعاد از آن 9هزار و 300 پرستار و کادر پرستاری ثبت‌نام کرده‌اند که بیشترین آمار مربوط به خراسان رضوی است و این نشان می‌دهد که چه تعداد پرستار بیکار در کشور وجود دارد.

تبعیض جنسیتی عامل اصلی خودزنی و خون‌بازی

ایلنا| یک پژوهشگر ارشد جامعه‌شناسی جنایی با اشاره به اینکه بهداشت روانی جامعه دچار تزلزل شده است، گفته خون‌بازی در دختران دبیرستانی افزایش چشمگیری یافته است.

به گفته شیرین ولی‌پوری خودزنی برای دریافت دیه افزایش پیدا کرده است. او معتقد است آسیب رساندن به خود برای دریافت بیمه یک بخش از قضیه است که قطعا تنها مربوط به مشکلات مالی نمی‌شود، بلکه عوامل درونی و روانی نیز در این مساله دخیل است.

این پ‍ژوهشگر اجتماعی گفته زمانی که با این افراد صحبت می‌شود، می‌گویند: «از شرایط موجود خسته‌اند و چون قصد آسیب رساندن به کسی را ندارند به خودشان آسیب می‌زنند.» به گفته او بسیاری برای تخلیه خشم درونی خود اقدام به خودزنی می‌کنند، در سال‌های اخیر هم این کار افزایش پیدا کرده و بالاترین آمار بین نوجوان‌ها است که بیشتر آنها را دخترها تشکیل می‌دهند و شاید یکی از دلایل آن تبعیض جنسیتی و شرایط رفتاری خانواده‌هاست.

براین اساس طی پژوهشی که در تهران انجام شده خودزنی بیشتر بین دختران به اسم خون‌بازی مطرح است. براساس این پژوهش نتیجه این بود که خانواده این دختران از هم پاشیده یا حتی خانواده‌هایی با سطح فرهنگی بالا هستند که با فرزندان خود ارتباط درستی ندارند و فرزندان قادر به مطرح کردن خود در خانواده نیستند، بنابراین علت این کار جلب‌ توجه است اما نکته جالب این است که این دختران بعد از انجام این کار پشیمان می‌شوند و نقطه آسیب دیده را می‌پوشانند.

بودجه 735هزار تومانی دولت برای ایمنی هر معدن

ایلنا| وزیر کار گفته دولت برای ایمنی معادن ایران 4میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته است. این میزان از بودجه‌یی که دولت برای ایمنی معادن اختصاص داده با توجه به تعداد معدن‌های ایران حدود ۷۳۵هزار تومان برای هر معدن می‌شود. علی ربیعی این خبر را در حاشیه نمایشگاه عکس معدن یورت که اردیبهشت ماه امسال منفجر شد و ۴۳کشته برجای گذاشت، اعلام کرده است.

ربیعی این را هم گفته که در بحث ایمنی چون فعالیت‌های معادن از لحاظ اقتصادی به‌صرفه نیست از این‌رو پیمانکاران هزینه‌های خود را کاهش می‌دهند و این موضوع باعث شده فشار کار بر دوش کارگران باشد. به گفته وزیر کار معاونت روابط کار در حال کار روی طرحی در زمینه نظام پیمانکاری معادن است، همچنین قرار است کتابچه حفاظت ایمنی معادن تدوین شود. براساس گزارش مرکز آمار ایران در سال ۹۲ تعداد ۵۴۴۵ معدن در کشور در حال بهره‌برداری بودند. اگر تعداد فعلی معادن ایران را همین تعداد در نظر بگیریم از بودجه 4میلیارد تومانی دولت برای «نوسازی معادن» به هر معدن مبلغی حدود ۷۳۵هزار تومان خواهد رسید. این در حالی است که بسیاری از معادن در ایران هیچ‌یک از استانداردهای لازم برای فعالیت را ندارند که نمونه بارز آن معدن یورت بود. فقط در یک مورد می‌توان به معدن‌های استان زنجان اشاره کرد که از ۲۸۷معدن در این استان فقط یکی از معدن‌ها تجهیزات ایمنی دارد.

 

افزایش ماهانه 1300میلیارد تومان به بدهی‌های بیمه سلامت

ایسنا| بیمه سلامت ایران با گذشت نزدیک به چهار سال از عمرش همچنان مورد مناقشه بین دولت و سازمان تامین اجتماعی است و سرنوشت آن به درستی معلوم نیست. در این میان مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران درباره بدهی‌های بیمه سلامت به مراکز درمانی گفته هنوز مطالبات به مراکز را پرداخت نکرده‌ایم. تا پایان سال 95، مجموع بدهی‌های سازمان 4هزار و 400میلیارد تومان است که در سال 96 هم ماهانه 1200 تا 1300 میلیارد تومان به آن افزوده شده است.

محمدجواد کبیر در حاشیه بازدید وزیر بهداشت از سازمان بیمه سلامت این حرف‌ها را گفته، جایی که وزیر بهداشت هم درباره این بیمه حرف‌هایی گفته که نشان از سردرگمی در به سرانجام رسیدن این طرح دارد. حسن هاشمی با اشاره به انتقال سازمان بیمه سلامت ایرانیان به وزارت بهداشت، گفته البته این کار هنوز ناقص است و بخشی از تولیت بیمه‌ها در اختیار وزارت بهداشت نیست. سازمان‌های بیمه‌گر متعددی وجود دارد و اگر منابع تجمیع و سیاست‌ها واحد باشد، کارآمدتر می‌شوند. مجلس و دولت نیز باید در این حوزه حمایت جدی داشته باشد.

به گفته کبیر، وزارت بهداشت همچنان درصدد آن است که با سیاست‌هایی که برای نظام سلامت اتخاذ می‌کند نقش بیمه‌ها را به عنوان خریدار خدمات مورد توجه قرار دهد. اگر جایگاه بیمه‌ها حفظ شود و سازمان ما حوزه تولیتی در بحث بیمه‌ها باشد، امید است در آینده نزدیک شاهد تسهیل در خرید راهبردی خدمات باشیم.

 

ارسال نظر