ایران؛ الگوی کشورهای منطقه در مقابله با ریزگردها

۱۳۹۶/۰۴/۱۵ - ۰۰:۳۴:۳۲
کد خبر: ۱۰۲۵۱۲
ایران؛ الگوی کشورهای منطقه در مقابله با ریزگردها

در روزهایی که تهران میزبان اجلاس جهانی مقابله با گرد و غبار است، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی روز گذشته با اشاره به کاهش دما در سواحل دریای خزر، از وقوع پدیده گرد و غبار در سمنان، اصفهان، قم و مرکزی خبر داد.

احد وظیفه در گفت‌وگو با ایسنا، ادامه داد: روزهای پنج‌شنبه و جمعه با تقویت جریانات جنوبی و انتقال رطوبت در جنوب سیستان و بلوچستان افزایش ابر و در ساعات بعدازظهر رگبار پراکنده و رعد و برق و وزش باد دور از انتظار نیست. روز پنج‌شنبه با افزایش سرعت وزش باد درمناطق جنوبی سمنان، بخش‌هایی از استان‌های اصفهان، قم و مرکزی پدیده گرد و غبار پیش‌بینی می‌شود.

او افزود: همچنین طی سه روز آینده در نوار شرقی کشور گاهی وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود که در برخی نقاط به ویژه در زابل با گرد وخاک همراه خواهد بود. با افزایش سرعت وزش باد در بعدازظهر امروز در کشور عراق تشکیل توده گرد و خاک و انتقال آن به بخش‌هایی از جنوب غرب کشور در روز پنج‌شنبه دوراز انتظار نیست همچنین مناطق شرقی دریای عمان در سه روز آینده مواج خواهد بود.

مقام‌ها و نمایندگان ۴۳ کشور این روزها در تهران گردهم آمده‌اند تا چاره‌یی برای مقابله با بحرانی که سلامت و اقتصاد استان‌های درگیر با آن را تهدید می‌کند، بیندیشند. معصومه ابتکار در مراسم گشایش این اجلاس تاکید کرد که ایران توانایی معرفی الگویی موفق در حفاظت از محیط زیست و مقابله با گرد و غبار را دارد. روز گذشته، دبیر کمیته سیاست‌گذاری و علوم سازمان ملل، پس از بازدید از کانون‌های ریزگرد داخلی و تلاش‌های ایران برای مهار آنها، دبیر کمیته سیاست‌گذاری و علوم سازمان ملل گفت: کارهای صورت گرفته در ایران برای مقابله با ریزگردها و توفان‌های بیابانی قابل تقدیر است و کشورهای همسایه باید در زمینه گرد و غبار و مقابله با ریزگردها از ایران الگو بگیرند. امیدواریم ایران راهکارهای خود را در اختیار سازمان ملل قرار دهد تا برای دیگر کشورهای بیابانی هم مورد استفاده قرار گیرد.  «ماریم شوشتار» ادامه داد: نکته جالب در شهرهای بیابانی ایران این است که ضمن بیابان‌زدایی به توسعه و اقتصاد این شهرها هم توجه ویژه شده که در نوع خود یک برند و الگو در سطح جهان به شمار می‌آید.

او افزود: در شهرهای بیابانی ایران، ضمن استقبال مردم و همکاری آنها برای مقابله با گرد و غبار به معیشت مردم هم کمک شده و این شهرها با وجود کم‌آبی به کشاورزی روی آورده‌اند ‌که مورد استقبال مردم محلی این شهرها قرار گرفته است.

دبیر کمیته سیاست‌گذاری و علوم سازمان ملل گفت: به بسیاری از کشورهای بیابانی سفر کرده‌ایم تا با روش‌های مقابله‌یی این کشورها آشنا شویم و با اطمینان می‌گوییم ایران در بین این کشورها الگوی خوبی از مقابله با پدیده ریزگردها است و به بهترین شکل توانسته حداقل این پدیده را کنترل کند.

هولیانگ شو، دستیار دبیرکل سازمان ملل متحد نیز گفت: بزرگ‌ترین اقدامات در مبارزه با پدیده‌هایی مانند گرد و غبار و ریزگردها در هر جایی اتفاق افتد، تنها با اتحاد و همکاری متقابل مسوولان و مردم قابل مهار و کنترل است و این همان چیزی است که در ایران شاهدیم و این کشور الگو و نمونه بارز همدلی و اتحاد در کارهای بزرگ است.

او ادامه داد: برای مقابله با بلایای طبیعی باید از نیروهای انسانی همان منطقه کمک بگیریم. در کشور ایران نمونه بارز آن را در آران و بیدگل دیدم و جالب و شگفت‌آور است که با طرح‌های جنگل دست کاشت و مالچ‌پاشی مردم در کنار مسوولان به کاهش ریزگردها کمک کرده‌اند.

او با اشاره به برگزاری کنفرانس‌ها و سمینارهای بزرگ در سطح جهانی برای پدیده ریزگردها افزود: سعی ما به عنوان نمایندگان کشورهای جهان بر این است که در این مشکلات در کنار آنها باشیم و تبادل اطلاعات را انجام دهیم تا این مشکل مرتفع شود چرا که این حق همه انسان‌هاست که از زندگی خوب و طبیعی برخوردار باشند.

 

ارسال نظر