آرامش و امید به آینده، دو عامل مهم برای افزایش جمعیت

۱۳۹۶/۰۴/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۲۶۸
آرامش و امید به آینده، دو عامل مهم برای افزایش جمعیت

نرخ باروری کشورهای بسیاری در جهان اکنون پایین‌تر از سطح جایگزینی نسل‌های متوالی است؛ تقریبا 2. 1 تولد به ازای هر زن. برخی از این کشورها حالا دیگر چندین دهه است که چنین شرایطی را از سر می‌گذرانند. از سال 2010 تا 2015، باروری در 83 کشور که 46درصد جمعیت جهان را در خود جای داده‌اند، پایین‌تر از سطح جایگزینی بوده است. پرجمعیت‌ترین کشورهای این گروه به ترتیب جمعیت، چین، ایالات متحده امریکا، برزیل، روسیه، ژاپن، ویتنام، آلمان، ایران، تایلند و انگلستان هستند.

ایران در سال 2050، با سه رتبه تنزل نسبت به سال 2016، بیست و یکمین کشور پرجمعیت جهان خواهد بود؛ آن هم در شرایطی که دست کم از سال 2010 تا امروز، نرخ باروری جمعیتش پایین‌تر از سطح جایگزینی است.

بنابر گزارش اخیر سازمان ملل متحد، کشور ما در فهرست 10 کشور پرجمعیت جهان با نرخ باروری کم قرار گرفته است. بر این اساس، افزایش نسل جوان کمتر از سطح لازم برای جایگزینی با نسل سالخورده است.

رییس انجمن علمی مامایی کشور در واکنش به این خبر می‌گوید: وقتی در کشوری سطح سواد و سلامت افزایش پیدا می‌کند، امید به زندگی هم افزایش می‌یابد و خود به خود ما با پیری جمعیت مواجه می‌شویم.

ناهید خداکرمی، کاهش نرخ باروری را به عوامل متعددی نسبت داد و در عین حال گفت: تکیه بر سن ازدواج باعث استرس می‌شود و اصلا باروری به سن مرتبط نیست و تا هر زمانی که زنی قدرت باروری داشته باشد در وضعیت فعلی با پیشرفتی که حوزه پزشکی کرده منعی برای بچه‌دار شدن نیست. او با اشاره به اینکه حدود ۵ میلیون زوج نابارور در کشور وجود دارد، گفت: این آمار با آمار جوامع دیگر تفاوتی ندارد. هر زوجی دلش می‌خواهد بچه‌دار شود و ما باید امکانات لازم را برای بچه‌دار شدن آنها فراهم کنیم ولی اینکه تمام تمرکز خود را بر این قسمت افزایش دهیم و فکر کنیم اگر این حل شود، رشد جمعیت ما افزایش پیدا می‌کند، به این شکل نیست.

به گزارش ایسنا، خداکرمی با بیان اینکه در درمان ناباروری مشکلی نداریم، گفت: روش‌های پیشرفته و حتی پروتکل‌های به روز دنیا در ایران اجرا می‌شود و از طرفی وزارت بهداشت برخی از مراکز دولتی را یا به صورت رایگان برای افراد نابارور در نظر گرفته یا اینکه مراکز دولتی خدماتی ارائه می‌دهند از جمله بیمارستان شریعتی و طالقانی.

او ادامه داد: مشکل ما بیشتر زوج‌هایی هستند که نابارور نیستند، ولی باروری را به تعویق می‌اندازند یا اینکه دختر‌ها و پسرهایی هستند که ازدواج خودشان را به تعویق می‌اندازند.

 

ارسال نظر