دولت می‌تواند در تعرفه‌ها تجدیدنظر کند

۱۳۹۶/۰۴/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۲۶۷
دولت می‌تواند در تعرفه‌ها تجدیدنظر کند

بیمه‌ها در جلسه شورای عالی بیمه و سازمان برنامه و بودجه از تعرفه‌ها به خوبی دفاع نکردند

  گروه اقتصاداجتماعی|

وزیر بهداشت دیروز و در حاشیه مراسم افتتاح پروژه‌های جدید مرکز طبی کودکان با ابراز امیدواری نسبت به واقعی شدن تعرفه‌های درمانی گفت: ما هم به تعرفه‌های 96 نقد داشتیم. امیدواریم تعرفه‌ها در سال 97 بازنگری شود، البته مصوبه مربوط به تعرفه‌های امسال وحی منزل نیست و همان‌طور که مجلس می‌تواند در مصوبه‌های خود تجدیدنظر کند، دولت هم می‌تواند مصوبه‌های هیات وزیران را تغییر دهد. این نخستین واکنش صریح و عمومی وزیر بهداشت، پس از تصویب تعرفه‌های خدمات درمانی سال 96 در هیات وزیران است. بنابر مصوبه هیات وزیران، تعرفه‌های خدمات درمانی، امسال تنها 5 درصد افزایش خواهند یافت؛ چیزی نزدیک به نصف تورم نزدیک به 10درصدی. این میزان افزایش درحالی رخ داد که وزارت بهداشت در پی افزایش حداقل 10درصدی، یعنی به اندازه نرخ تورم در تعرفه‌ها بود. با این همه و با وجود تامین نشدن این خواسته وزارت بهداشت، درخواست آنان برای افزایش فرانشیز بستری و افزایش پرداختی از جیب مردم، در هیات وزیران تصویب شد. وزیر بهداشت روز گذشته به روشنی از موضع وزارت بهداشت در مورد تعرفه‌ها گفت، از دولت خواست مصوبه‌اش را همین امسال اصلاح کند و اگر نکرد، فکری جدی برای سال آینده کند.

 تداوم طرح تحول

سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی در این مراسم، نخست با اشاره به اهمیت مرکز طبی کودکان در زمینه خدمت رسانی به بیماران گفت: مرکز طبی کودکان اگرچه تجهیزات نسبتا مناسبی دارد، اما فضای فیزیکی آن ارتقا نیافته است. البته به همین منظور تلاش‌های زیادی در گذشته انجام شد، اما موقعیت و متراژ زمین مناسب نیست.  او ادامه داد: امیدواریم در دولت دوازدهم توجه بیشتری به ساخت مراکز بیمارستانی در شهر تهران شود. با انتخاب مجدد آقای روحانی، طرح تحول نظام سلامت با نقص کمتر و قوت بیشتری دنبال می‌شود و امیدواریم منابع مالی پایداری برای آن دیده شود. همچنین امیدواریم آزار و اذیت‌هایی که وجود داشت و همراهی نکردن برخی شرکا مانند بیمه‌ها تداوم نداشته باشد.

او در خصوص وضعیت پرداخت کارانه‌ها نیز گفت: در حال حاضر کارانه‌ها با تاخیر 8 تا 10ماهه پرداخت می‌شود. سازمان تامین اجتماعی نیز می‌گوید از دولت طلب داریم اما این منطق درست نیست. برای بیمه سلامت هم که 11میلیون بیمه شده جدید دارد سرانه کافی پیش‌بینی نشده و با کمبود اعتبار روبه‌رو هستیم. امیدواریم سازمان برنامه و بودجه برای سال 97 اعتبار خوبی پیش‌بینی کند؛ چرا که مشکلات جدی ایجاد شده و اعتراضاتی که مطرح می‌شود به حق است.  هاشمی در مورد اقدام‌های وزارت بهداشت برای ثبت برخی بیماری‌ها به نام خاص گفت: ما 40 نوع بیماری را پیشنهاد دادیم که به عنوان خاص محسوب شوند. هدف ما حمایت از بیماران نیازمند است. اما دولت و مجلس باید در این زمینه تصمیم‌گیری کنند. امیدواریم اگر نمی‌توان یک‌باره تمام این بیماری‌ها را به عنوان خاص تلقی کنیم، اما در هر دولت تعدادی از این بیماری‌ها حمایت شوند. بعد از 38 سال یکی از اهداف انقلاب که حمایت از اقشار ضعیف بود، مغفول مانده است. مشکل رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی نیز وجود یک سازمان متولی و پاسخگوست.

 اشغال ۱۲۰درصدی تخت‌های تهران

قاضی‌زاده‌هاشمی با اشاره به ضریب بالای اشغال تخت‌های بیمارستانی در شهر تهران اظهار کرد: بیشتر مراکز درمانی در تهران بیش از ۹۰درصد ضریب اشغال تخت دارند. این عدد گاهی در اورژانس‌های بیمارستان‌ها نیز به بیش از ۱۲۰درصد می‌رسد و تخت خالی ندارند. در چهار سال فعالیت دولت یازدهم هدف‌گیری ما مربوط به مناطق محروم و حاشیه استان تهران بوده است. در بیشتر این مناطق ساخت مراکز درمانی و بیمارستان‌ها به اتمام رسیده یا بیش از ۵۰ درصد افزایش داشته است و طی یک یا دو سال آینده به‌طور کامل ساخته می‌شود.

او ادامه داد: باید کاری کنیم که مردم برای دریافت خدمات درمانی به تهران و مراکز استان‌ها نیایند. ما در این دوره از وزارت بهداشت ۲۵ هزار تخت بیمارستانی تحویل دادیم که برابر با یک چهارم تخت‌هایی است که از ابتدای ساخت بیمارستان‌ها، در کشور است. تخت بیمارستانی ویژه کودکان نیز به میزان دو برابر افزایش یافته، اما همچنان به همین تعداد تخت نیاز داریم.

او با اشاره به ضرورت حضور بخش خصوصی در ساخت و تجهیز بیمارستان‌های کشور افزود: ما باید بخش آموزشی بیمارستان‌ها را نیز ارتقا دهیم. طی یکی، دو دهه گذشته به دلیل بار اضافه‌یی که به مراکز آموزشی وارد شده است، این مراکز آسیب دیده‌اند.

  کمبود پرستار در کشور

قاضی‌زاده‌هاشمی درباره وضعیت کمبود پرستار در کشور گفت: در حال حاضر نسبت پرستار به تخت بیمارستانی در ایران و در بعضی از مراکز ایران، شش دهم درصد و در مجموع 1.4درصد است که این رقم بسیار کم است. در حالی که باید به رقم بیش از دو درصد ارتقا یابد. البته این عدد در هر کشوری متفاوت است. برای مثال در ژاپن نسبت پرستار به تخت بیمارستانی ۱۴، در اروپا ۸ و در کشورهای منطقه مانند ترکیه 3.2 درصد است.

او ادامه داد: با توجه به این وضعیت جامعه پرستاری ناراحت هستند و البته حق دارند. در بعضی از مراکز که نسبت پرستار به تخت بیمارستانی 1.4درصد است، پرستاران به صورت قراردادی فعالیت می‌کنند. حتی بعضی از آنها ۲۰سال است که قراردادی هستند. در حال حاضر ۱۱۰هزار نیرو در تمام بخش‌های حوزه سلامت داریم که قراردادی هستند.

او در پاسخ به سبب برخی خبرسازی‌ها و حاشیه‌سازی‌ها درباره وزارت بهداشت گفت: این اقدامات هجمه نیست، بلکه خبرسازی و حاشیه‌سازی است و همیشه وجود داشته است. ما هنوز هم با کمبود پرستار روبه‌رو هستیم. حجم کاری آنها زیاد است و دریافتی‌شان نسبت به پزشکان منطقی نیست. این وضعیت از 27سال پیش که نظام «فی-فور-سرویس» و خودگردانی بیمارستان‌ها آغاز شد، به وجود آمد.  او با تاکید بر اینکه نظام پرداختی در حوزه سلامت باید اصلاح شود، گفت: در حال حاضر در زمینه نسبت‌های پرداختی حوزه سلامت به جامعه پرستاری، پزشکی و پیراپزشکی ظلم شده و غیرواقعی است. ما هم آن را قبول نداریم و باید برای آن برنامه جدید داشته باشیم.  هاشمی با اشاره به نیاز کشور به ۷۰ تا ۱۰۰هزار پرستار جدید در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها تاکید کرد: اگر تعرفه‌ها را واقعی کنند، نیازی به استخدام دولتی نیست و هر بیمارستان می‌تواند به صورت جداگانه یک ردیف استخدامی داشته باشد.

 تعرفه وحی منزل نیست

وزیر بهداشت سپس در ادامه در پاسخ به پرسشی پیرامون تعرفه‌های درمانی 96 با بیان اینکه بیمه‌ها در جلسه شورای عالی بیمه و سازمان برنامه و بودجه از تعرفه‌ها به خوبی دفاع نکردند، گفت: امیدواریم تعرفه‌ها در سال 97 بازنگری شود و بتوانیم آن را جبران کنیم. این مصوبه وحی منزل نیست. همان‌طور که مجلس می‌تواند در مصوبه‌های خود تجدیدنظر کند، دولت هم می‌تواند مصوبه‌های هیات وزیران را تغییر دهد. این هیات به‌طور مداوم در هر جلسه چندین مصوبه دارد و تا به حال ندیده بودیم مصوبه‌یی تا این اندازه بازتاب داشته باشد و مورد پرسش قرار گیرد.  او ادامه داد: امیدواریم تعرفه‌ها واقعی شوند؛ چرا که در بیمارستان‌ها باید دستگاه‌های پزشکی جایگزین شوند و مراکز درمانی نیز توسعه پیدا کنند. در حال حاضر هزینه تعرفه یک تخت بیمارستانی 135هزار تومان حساب می‌شود در حالی که قیمت تمام شده آن 230هزار تومان است. در کجای دنیا می‌شود با این تعرفه‌ها ادامه داد. در عین حال از بخش خصوصی که تعرفه‌ها را رعایت می‌کند تشکر می‌کنیم و از جامعه پزشکی می‌خواهیم که صبر پیشه کند.

او افزود: ما از قانون تبعیت می‌کنیم. ما هم به این تعرفه‌ها نقد داشتیم و معتقد هستیم در حوزه سلامت باید قیمت تمام شده و سود منطقی برای بخش‌های دولتی و خصوصی مشخص شود و به نحوی تعریف شود که مجموعه‌های درمانی اداره شوند. امیدواریم همان‌طور که قیمت تمام شده آب، برق و گاز حساب می‌شود، در بهداشت و درمان نیز همین روند وجود داشته باشد.  هاشمی در ادامه گفت: ظاهرا سیاست‌گذاران در حوزه سلامت این نگاه را ندارند اما امیدواریم در دولت دوازدهم بخشی از این نواقص برطرف شود.

 وزارت بهداشت، حامی واقعی شدن تعرفه‌ها

در همین حال روز گذشته، قائم‌مقام وزیر بهداشت گفت: وزارت بهداشت از هر نوع اقدام در جهت افزایش تعرفه‌های خدمات درمانی متناسب با تورم استقبال می‌کند.  ایرج حریرچی پیرامونه نامه اخیر وزارت رفاه در زمینه افزایش تعرفه‌ها که در فضای مجازی منتشر شده است، ادعای مطرح شده درخصوص مخالفت وزارت بهداشت با افزایش تعرفه خدمات درمانی بخش خصوصی را رد کرد و ادامه داد: در طول چهار سال گذشته وزارت بهداشت به‌طور بسیار شفاف و واضح از واقعی‌سازی تعرفه خدمات بهداشتی درمانی حمایت کرده است و این وزارتخانه با افزایش تعرفه‌ها متناسب با تورم حمایت می‌کند و انتساب هر موضعی غیر از این به وزارت بهداشت تکذیب می‌شود.  او تاکید کرد: موضع ما در زمینه افزایش تعرفه‌ها و واقعی‌سازی قیمت خدمات حداقل به اندازه تورم اعلام شده رسمی و بیشتر از این میزان هم برای حرکت به طرف تامین قیمت واقعی خدمات در شورای عالی بیمه کاملا روشن بوده است.  او افزود: مرور مواضع وزیر بهداشت و مسوولان این وزارتخانه در مصاحبه‌های مختلف در این زمینه و مقایسه این موارد با مواضع و موارد اعلامی سایر نهادهای ذی مدخل از جمله سازمان‌های بیمه‌گر در مخالفت با افزایش تعرفه‌های بخش خصوصی و دولتی و طرح سناریوی افزایش صفر درصدی و حتی سناریوی رشد منفی تعرفه‌ها از سوی این سازمان‌ها برای هر ناظر منصفی قانع‌کننده خواهد بود.

 

 

ارسال نظر