اخبار

۱۳۹۸/۱۲/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۵۷۱۷

بروز آثار اقتصادی کرونا از ۳ ماه آینده

ایسنا|به گفته نایب‌رییس اتاق اصناف ایران در راستای حمایت از صنوف به ویژه کسبه خرد توافقات قابل قبولی صورت گرفته است که امید می‌رود در زمان اجرا سلیقه شخصی دخیل نشود. ابراهیم درستی در رابطه با شرایط وام‌های بانکی و حق بیمه واحدهای صنفی در شرایط شیوع کرونا گفت: با بانک مرکزی و سازمان تامین اجتماعی مذاکراتی صورت گرفته است که امید می‌رود در زمان اجرا این توافقات به درستی عملی شود. نایب‌رییس اتاق اصناف ایران اظهار کرد: نکته قابل توجه آن است که در زمان اجرای توافقات صورت گرفته، دسته‌بندی و تفکیکی در اصناف صورت نگیرد زیرا با شیوع ویروس کرونا تمام صنوف به ویژه کسبه خرد دچار مشکلات بسیاری شده و عملا درآمد شب عید کسبه از بین رفته است. او خاطرنشان کرد: شیوع ویروس کرونا در بهمن آغاز شد اما آثار اقتصادی و اجتماعی آن در سه ماه آینده خود را نشان می‌دهد و اگر دستگاه‌های مختلف به ویژه بانک‌ها و سازمان تامین اجتماعی صنوف را همراهی نکنند، با مشکلات بسیاری همچون تعدیل نیروی انسانی مواجه خواهیم شد. درستی یادآور شد: طی پیشنهاد صورت گرفته، از سازمان تامین اجتماعی خواسته شده که صاحبان مشاغل بتوانند ۵۰ درصد حق بیمه خود را پرداخت کنند و مابقی شامل بخشودگی شود. او گفت: در گذشته نیز توافقاتی با بانک مرکزی و دیگر دستگاه‌های تصمیم‌گیر اتخاذ می‌شد، اما متاسفانه در زمان اجرا شاهد اعمال سلیقه‌های شخصی می‌شدیم که امید است این اتفاق در توافق جدید رخ ندهد.

کرونا و ضرورت حمایت از ذی‌نفعان فرش دستباف

مهر|رییس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به چالش‌های پیش آمده ناشی از شیوع ویروس کرونا برضرورت حمایت دولت از بخش خصوصی و ذینفعان فرش دستباف تاکید کرد. فرحناز رافع با بیان این مطلب که شوک کرونایی، فعالیت‌های اقتصادی را در بخش‌های مختلف به ویژه فرش دستباف بیشتر تحت تأثیر قرار می‌دهد افزود: مشکل زنجیره تأمین و کاهش دستیابی به بازارهای خارجی و مصرفی داخلی لزوم حمایت‌های بیشتر دولت از این بخش را طلب می‌کند. او افزود: آثار و پیامدهای اقتصادی و مالی شیوع ویروس کرونا را هم برای کوتاه‌مدت و هم دوره‌های میان‌مدت و بلندمدت در دو سطح کلان و خرد می‌توان تحلیل کرد از همین رو تدوین «برنامه جامع بهبود فضای کسب وکار و ارتقای سرمایه‌پذیری کسب وکارهای حوزه فرش» با مشارکت بخش خصوصی و با هدف ارتقای تاب آوری این بخش از اقتصاد ملی در برابر تهدیدات ناشی از بحران کرونا در دست اقدام است. رافع گفت: ارایه یک برنامه منسجم و جامع برای کاهش آثار شیوع کرونا روی کسب و کار می‌تواند ضمن به حداقل رساندن آثار زیان بار آن در احیای هر چه سریع‌تر نقش صنوف و بازاریابی جایگاه آنها در رشد اقتصادی کشور موثر باشد. او افزود: با توجه به تأثیر قابل توجه شیوع کرونا بر فعالیت بخش عمده‌ای از فعالان حوزه تولید و فروش فرش دستباف که در قالب واحدهای صنفی فعالیت می‌کنند و همین طور تمهیداتی که از طرف وزارت صمت و بانک مرکزی جهت بهره مندی صنوف از تعویق تسهیلات و سایر کمک‌های پیش بینی شده، این مرکز به دنبال آن است که صنوف تولیدی و توزیعی فرش دستباف در بند ۱۰ دستورالعمل ابلاغی بانک مرکزی و بسته‌های حمایتی وزارت لحاظ شود. رییس مرکز ملی فرش ایران ادامه داد: با توجه به مباحث اشاره شده و موارد مذکور قابل طرح است که دولت و بخش خصوصی در پی تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری اقدامات حمایتی از بخش خصوصی و واحدهای تولیدی کشور به منظور کاهش آسیب‌ها و چالش‌های ناشی از کرونا از جمله؛ تقسیط و استمهال بدهی‌های ارزی و ریالی و همینطور مالیاتی و تأمین اجتماعی به مدت 6 ماه و در ادامه کوتاه کردن مسیر تخصیص ارز و امور گمرکی به منظور تأمین مواد اولیه به منظور تولید فرش دستباف در داخل و صادرات این محصولات به کشورهای درگیر این ویروس که بالطبع می‌تواند ارزآوری مناسبی در کشور ایجاد کند.

تبدیل تهدید کرونا به فرصت جدیدی برای صادرات

ایلنا|معاون وزیر صمت و رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: کرونا علاوه بر تهدیدی که برای اقتصاد و تجارت خارجی ایجاد کرد، یک فرصت ویژه و درخشان نیز برای توسعه صادرات خدمات به وجود آورد. به گزارش ایلنا حمید زادبوم با بیان اینکه ویروس کرونا بر اقتصاد جهان و تجارت بین‌الملل تأثیرگذار بوده و کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست، افزود: در این شرایط باید به فرصت‌های پیش آمده توجه بیشتری کنیم و صادرات را از مسیرهای جدید و خلاق‌ پیش ببریم. او با اشاره به اینکه حجم صادرات خدمات در دنیا حدود ۶ هزار میلیارد دلار است، عنوان کرد: این فرصت می‌تواند به ما کمک کند تا سهم ایران از صادرات خدمات از جمله خدمات فنی و مهندسی و ‌ای‌سی‌تی را افزایش دهیم. معاون وزیر صمت و رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران با تأکید بر اینکه بخش خدمات می‌تواند پیشتاز صادرات باشد، گفت: تمرکز ما در صادرات خدمات فنی و مهندسی به کشورهای همسایه و شرکای تجاری مانند هند و چین است. زادبوم بیان کرد: اقتصاد کشور در حال حاضر تحت تاثیر تحریم‌ها است و بخشی از آسیب‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا نیز اجتناب‌ناپذیر است، اما می‌توانیم با اقدامات به موقع و با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط از بخش بزرگی از آسیب‌ها پیشگیری کنیم.

 

ارسال نظر