بهاری بدون شوک قیمت پیش رو داریم

۱۳۹۸/۱۲/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۵۴۴۴

دبیر انجمن برنج ایران معتقد است با توجه با افزیش

 ۱۰ درصدی تولید برنج داخلی در سال جاری و واردات بیش از نیاز، قیمت هر کیلوگرم از کیفی‌ترین برنج داخلی با کمترین ناخالصی نباید بیشتر از ۲۰ هزار تومان باشد. جمیل علیزاده شایق در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به افزایش تولید برنج در کشور در پی بارش‌های مناسب در سال جاری، اظهار کرد: بارش‌های مناسب در سال جاری علاوه بر استان‌های شمالی تولید برنج در استان‌های جنوبی را نیز افزایش داده است.

وی ادامه داد: ‌تر سالی موجب افزایش 10 درصدی تولید برنج در کشور نسبت به سال گذشته شده است.

شایق میزان تولید برنج در سال جاری در استان‌های جنوبی و شمالی را در مجموع 2 میلیون و 400 هزار تن عنوان کرد. وی با بیان اینکه واردات برنج در سال جاری در حجم بالایی انجام شده است، افزود: حجم برنج وارداتی در سال جاری نسبت به سال 97 افزایش داشته و روند ورود آن با تخصیص ارز ادامه دارد.

شایق تصریح کرد: با توجه به تولید داخلی و واردات

نه تنها بازار کسری برنج ندارد بلکه با اضافه عرضه نیز روبه رو است.به گفته وی؛ به رغم اعیاد و مناسبت‌های متعدد پیش رو انتظار می‌رود شاهد شوک به بازار برنج در بهار نباشم و بازار باثباتی را در ایام نوروز، ماه رمضان و ماه محرم تجربه کنیم. شایق با بیان اینکه از اواسط بهمن ماه بازار برنج به ثبات نسبی رسیده است، اظهار کرد: این ثبات تا ماه محرم ادامه خواهد داشت، ورود به فصل کشت برنج در بهار نیز خود عامل دیگری برای بازار بدون تنش خواهد بود. وی گفت: از اواسط بهمن ماه کیفی‌ترین برنج داخلی با کمترین ناخالصی با قیمت 20 هزار تومان عرضه شده و تا امروز تغییر قیمت نداشته است. شایق در پاسخ به این پرسش که اما قیمت برنج درجه یک در بازار بیش از 20 هزار تومان است، گفت: در شهرهای بزرگ گران فروشی اتفاق می‌افتد ضمن اینکه با وجود قیمت‌های بالا برنج‌های عرضه شده از کیفیت مناسبی برخوردار نبوده و ناخالصی بالایی دارند. مدیرعامل انجمن برنج کشور تاکید کرد: سال‌ها است که موضوع گرانی فروشی برنج در شهرهای بزرگ و اختلاط برنج کیفی با برنج غیر کیفی مطرح است، اما به دلیل ضعف در نظارت تا امروز اقدام مناسبی برای حل این مشکل انجام نشده است.

شایق تصریح کرد: پیش بینی آب و هوایی نشان از بهار پر باران برای سال آینده دارد که نتیجه آن تولید بالای برنج همانند سال 98 است.

 

 

ارسال نظر