تجارت «دارو و تجهیزات پزشکی» تسهیل شود

۱۳۹۸/۱۲/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۵۳۵۱
تجارت «دارو و تجهیزات پزشکی» تسهیل شود

تعادل | گروه تجارت |

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در نامه‌هایی به 13 اتاق بازرگانی و صنایع در کشورهای مختلف، از آنها خواست تا با تسهیل مسیر تجارت کالاهای پزشکی و دارو، ایران را در حل بحران کرونا یاری کنند. از سوی دیگر، رییس اتاق ایران هم در نامه‌ای به رییس‌کل بانک مرکزی، پیشنهاد داد زمان رفع تعهدات ارزی فعالان اقتصادی حداقل به مدت 3 ماه تمدید شود. در همین حال، تأثیرات ناشی از شیوع ویروس کرونا بر کسب‌وکارها و راهکارهای پیشنهادی برای جبران آسیب‌های اقتصادی ناشی از این ویروس در دومین نشست ستاد مبارزه با ویروس کرونا در اتاق ایران واکاوی شود. «بلاتکلیفی رانندگان ایرانی در مرزها و کمبود نقدینگی صنایع» را می‌توان دو چالش عمده فعالان اقتصادی عنوان کرد که دراین نشست مورد اشاره قرار گرفت. اما متولیان تجاری هم بیکار ننشسته و در تلاش برای رفع معضلات پیش روی بازرگانان هستند. به‌طوریکه رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران از تشکیل ستادی برای کاهش اثرات تخریبی کرونا بر تجارت خارجی خبر داده و گفته است که به‌طور مداوم در حال بررسی تبعات این موضوع بر تجارت خارجی و انجام پیش‌بینی‌های لازم برای اقدامات سریع هستیم.

    ارسال نامه به ۱۳ اتاق در کشورهای مختلف

با شیوع ویروس کرونا در کشور و بحرانی شدن برخی استان‌ها از نظر تعداد مبتلایان، اتاق بازرگانی تهران نیز به واسطه ایفای مسوولیت اجتماعی خود و هدفمندسازی مشارکت فعالان، بنگاه‌ها و تشکل‌های بخش خصوصی با جدیت وارد میدان مقابله با کرونا شده و تلاش کرده است از راه‌های مختلف به حل بحران کرونا که سلامت تمامی آحاد جامعه را تهدید می‌کند، کمک کند. به گزارش پایگاه خبری اتاق تهران، پارلمان بخش خصوصی پایتخت علاوه بر اقدامات داخلی مانند ارایه خدمات غیرحضوری به فعالان اقتصادی و دورکاری کارکنان، تامین بخشی از تجهیزات مورد نیاز کادر درمان و تلاش در جهت افزایش آگاهی جامعه نسبت به خطرات ویروس و پیشگیری از آن، با نهادهای بخش خصوصی خارجی نیز برای دریافت کمک‌های انسان‌دوستانه و همچنین تسهیل تجارت اقلام مورد نیاز که در زمره دارو و تجهیزات پزشکی و خارج از دایره شمول تحریم‌ها قرار می‌گیرند، رایزنی کرده است.

در همین راستا رییس اتاق بازرگانی تهران نامه‌هایی خطاب به روسای اتاق‌های بازرگانی کشورهای «بریتانیا، فرانسه، اتریش، هند، کانادا، سوئد، اسپانیا، مالزی، روسیه، شهرهای توکیو، ژنو، و همچنین سازمان توسعه تجارت خارجی پکن و اتحادیه صنعت و اقتصاد ایالت باواریا آلمان» نوشت. به گفته معاون امور بین‌الملل اتاق تهران در این نامه با اشاره به شیوع ویروس کرونا و بیماری ناشی از آن‌که به صورت یک اپیدمی فراگیر در تمامی کشورها سلامت و امنیت بهداشتی مردم جهان را تهدید می‌کند، به همه‌گیری آن در ایران و ضرورت انجام اقدامات سریع و ضروری اشاره شده است. در این نامه تاکید شده است که ویروس کرونا، امنیت و سلامت تمامی مردم دنیا را تهدید می‌کند و مرز و کشور نمی‌شناسد؛ از این رو لازمه مبارزه با آن، عزم و اراده بین‌المللی توسط همه کشورها، دولت‌ها و نهادهای بین‌المللی است. همچنین عنوان شده است که بخش خصوصی، تمام تلاش و توان خود را صرف مبارزه با این بیماری و جلوگیری از شیوع بیشتر آن کرده است.اتاق تهران در این نامه با اشاره به وظایف خطیر انسانی و بشردوستانه همگی جوامع، دولت‌ها و نهادها در جهت مبارزه با این ویروس، فارغ از دیدگاه‌های سیاسی و ایدئولوژیک، درخواست کرده است تا اتاق‌های بازرگانی به عنوان نهادهای مرجع بخش خصوصی در حل این بحران و فائق آمدن بر این بلای مهلک به کمک مردم و بخش خصوصی بیایند. از این رو درخواست شده تا اتاق‌های بازرگانی در حد توان و ظرفیت خود در قالب ارسال کالاها و تجهیزات پزشکی و بهداشتی مورد نیاز، از طریق کمک مالی یا مساعدت در تسهیل امور تجاری به‌ویژه نقل و انتقالات مالی و بانکی برای خرید این اقلام مورد نیاز از سوی بخش خصوصی به کنترل این بیماری کمک کنند. همچنین در نامه‌ای که جداگانه برای رییس اتاق بازرگانی بین‌المللی نوشته شده، از او خواسته شده است تا برای یک بازه زمانی معین حداکثر تسهیل ممکن در حوزه تجارت اعضای این نهاد بین‌المللی با بخش خصوصی ایران فراهم شود تا خرید اقلام مورد نیاز در حوزه پزشکی و بهداشتی به سریع‌ترین شکل ممکن فراهم شود. اتاق تهران تاکید کرده است که این مساعدت‌ها، قطع به یقین در حافظه تاریخی ملت ایران خواهد ماند.

     نامه رییس اتاق به رییس کل بانک مرکزی

از سوی دیگر، رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران هم در نامه‌ای به رییس‌کل بانک مرکزی، پیشنهاد داد زمان رفع تعهدات ارزی فعالان اقتصادی حداقل به مدت 3 ماه تمدید شود. غلامحسین شافعی در نامه خود به عبدالناصر همتی ضمن قدردانی از رییس و معاون ارزی بانک مرکزی به خاطر تلاش ویژه برای حل مشکلات پیش آمده برای فعالان بخش خصوصی به دلیل شیوع کرونا، تاکید کرده است تمدید زمان رفع تعهدات ارزی فعالان اقتصادی، گام دیگری برای کاهش آثار منفی شرایط کنونی بر اقتصاد کشور است.

     دو چالش جدی

در همین حال، دومین نشست ستاد مبارزه با ویروس کرونا، با حضور دبیرکل و معاونان، مدیران واحدها و رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد. حاضران در این نشست به ارزیابی تأثیرات ناشی از شیوع ویروس کرونا بر کسب‌وکارها و راهکارهای پیشنهادی برای جبران آسیب‌های اقتصادی ناشی از این ویروس پرداختند. ابوالفضل روغنی رییس کمیسیون صنایع اتاق ایران با بیان اینکه با توجه به وقایع اخیر، شاهد مشکلات متعددی در بخش صنعت هستیم، کمبود نقدینگی صنایع را یکی از مهم‌ترین چالش‌های فعلی پیش روی تولیدکنندگان بخش خصوصی دانست و هشدار داد که با تداوم وضعیت فعلی احتمال رکود و در نهایت تورم شدید وجود دارد. او در همین راستا پیشنهاد داد تا ضمن دعوت از اعضای کمیسیون‌های تخصصی اتاق ایران و تشکل‌های وابسته، مشکلات موجود بنگاه‌های اقتصادی مستقیماً از سوی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران پیگیری شود.

سرپرست واحد حمل‌ونقل بین‌المللی و کارنه‌تیر اتاق ایران نیز به ارایه گزارشی از نقاط مرزی و بلاتکلیفی رانندگان ایرانی در برخی مرزهای مشترک با کشورهای همسایه به دلیل مسدود بودن آنها پرداخت. بهنام فرامرزیان در همین زمینه تأکید کرد: با توجه به اینکه بار بسیاری از کامیون‌داران محصولات صادراتی و وارداتی است، لازم است که دولت با هماهنگی مقامات کشورهای همسایه سریعا فکری برای این موضوع کند. در همین زمینه معاون امور بین‌الملل اتاق ایران ضمن اشاره به برگزاری جلسات مشترک با وزارت امور خارجه، راه‌حل مشکلات مرزی موجود را در ایجاد تفاهم با کشورهای همسایه دانست. محمدرضا کرباسی تاکید کرد پیگیری‌های معاونت بین‌الملل اتاق ایران در این رابطه ادامه خواهد داشت. در پایان این نشست محمدرضا رمضانی دبیرکل اتاق ایران با اشاره به نامه روسای سه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، تعاون و اصناف به رییس‌جمهوری گفت: خوشبختانه این نامه موردتوجه هیات دولت واقع‌شده و موارد به وزیر اقتصاد ارجاع شده است. رمضانی افزود: موضوع سررسیدهای بانکی و استمهال آن هم مورد بررسی قرارگرفته و نیازمند پیگیری است. او همچنین اعلام کرد که اتاق ایران پیگیری لازم برای ارایه پیشنهادهای پارلمان بخش خصوصی به سران سه قوه جهت اصلاح ساختار بودجه را در دستور کار دارد.

     ستادی برای کاهش آثار تخریبی کرونا

بر تجارت خارجی

در همین حال، حمید زادبوم رییس سازمان توسعه تجارت نیز با اشاره به اینکه ویروس کرونا تاثیر خود را بر اقتصاد جهان و تجارت بین‌الملل می‌گذارد و کشور ما هم از این قاعده مستثنی نیست، اظهار کرد: برای بررسی راهکارهای کاهش آسیب‌های اقتصادی کرونا، جلسات متعددی در معاونت اقتصادی ریاست‌جمهوری، وزارت صنعت، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان توسعه تجارت ایران طی دو هفته گذشته به‌طور مدوام در حال برگزاری است. به گزارش سازمان توسعه تجارت ایران، او در تشریح اقدامات صورت گرفته از سوی سازمان توسعه تجارت ایران افزود: به‌رغم تاثیرگذاری کرونا بر اقتصاد داخلی، آنچه در این وضعیت و شرایط، وظیفه سازمان توسعه تجارت ایران است، مربوط به بخش تجارت خارجی و بین‌الملل است. معاون وزیر صمت با تأکید بر اینکه اقتصاد ما در حال حاضر تحت تاثیر تحریم‌هاست، گفت: بخشی از آسیب‌های ناشی از کرونا اجتناب‌ناپذیر است، اما می‌توانیم با اقدامات به موقع و با همکاری دستگاه‌ها مانع بخش زیادی از آسیب‌ها شویم. زادبوم عنوان کرد: همه افراد، سازمان‌ها و دستگاه‌ها در وضعیت فعلی دارای وظیفه انسانی، ملی و شرعی هستند. آنچه به عنوان یک اصل باید به آن متعهد باشیم این است که نیازها و مشکلات مردم در همه بخش‌ها بررسی شود و هر نهاد و سازمانی به تناسب رسالت خود اقدامات لازم را صورت دهد. رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: به‌طور شبانه‌روزی در حال رصد مشکلات تجار در مرزها و کشورهای هدف صادراتی از طریق سفرا و رایزنان بازرگانی هستیم، اما به رغم آگاهی از تبعات و اثرات ویروس کرونا برای اقتصاد، نباید سبب ایجاد نگرانی برای مردم شویم.

 

ارسال نظر