اخبار

۱۳۹۸/۱۲/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۵۲۷۴

تولید بیش از ۹۰ میلیون تن سنگ آهن در سال ۹۸

مهرداد اکبریان، رییس انجمن سنگ آهن ایران گفت: برای افزایش تولید سنگ آهن برنامه‌ریزی‌هایی انجام شد که در ۲ تا ۳ سال این میزان افزایش یافت چرا که در کشورمان ظرفیت خوبی برای تولید سنگ آهن وجود دارد. او بیان کرد: سنگ آهن در سال ۹۲ حدود ۴۵ میلیون تن تولید می‌شد، اما امسال تولید سنگ آهن بیش از ۹۰ میلیون تن بود که این نشان از فعالیت مفید در این حوزه بوده است. رییس انجمن سنگ آهن ایران ادامه داد: در قبال افزایش دو برابری تولید سنگ آهن، خام فروشی کم شد و هم‌اکنون صادرات سنگ آهن به کمتر از ۵ میلیون تن رسیده است. به دلیل اینکه ظرفیت کنسانتره و گندله‌سازی افزایش یافت و معدن داران کارخانه گندله‌سازی و کنسانتره‌سازی را راه‌اندازی کردند.  اکبریان تشریح کرد: اکنون تولید سنگ آهن در مسیر درستی قرار گرفته است و در نظر داریم آن را به مرور افزایش دهیم. ارز‌هایی که معادن را تقویت کردند باعث شد تا از سال ۹۲ تا ۹۷ ظرف ۵ سال ۴۵میلیون تن تولید سنگ آهن کشور به ۸۰ میلیون تن برسد، یعنی تقریبا ۹۰ درصد افزایش تولید در این ۵ ساله داشته‌ایم، اما برعکس صادرات‌مان نه تنها ۹۰درصد پیشرفت نکرد بلکه به عدد یک سوم آن رقم یعنی ۲۴ میلیون تن در سال ۹۲ رسید. اکبریان با بیان اینکه در سال ۹۷، بالغ بر ۸۰ میلیون تن سنگ آهن تولید کردیم، گفت: سال گذشته ۷ میلیون و ۷۰۰هزار تن صادرات سنگ آهن داشتیم، در صورتی که اگر می‌توانستیم طبق روال سابق عمل کنیم باید نیمی از ۸۰ میلیون تن سنگ آهن یعنی ۴۰ میلیون تن آن را صادر می‌کردیم. اما هم‌اکنون چنین نیست و ما در مقابله با خام فروشی خوب عمل نکرده‌ایم. او تشریح کرد: در نظر داریم تولید سنگ آهن را تا سال آینده به بیش از ۹۰ میلیون تن برسانیم که و بتوانیم ۱۰۰میلیون تن تولید کنیم.

عملکرد کانال مالی سوییس به تخصیص ارز  بستگی دارد

شریف نظام مافی درباره اینکه چه میزان می‌توان از طریق کانال مالی سویس واردات انجام داد، گفت: هرچند ارزیابی دقیقی نمی‌توان از این موضوع داشت اما عملکرد این کانال به میزان ارزی وابسته است که بانک مرکزی به آن تخصیص می‌دهد.  وی با بیان اینکه این کانال مالی در حال فعالیت است، اظهار داشت: نگرانی از بابت تراکنش‌های مالی و بانکی در این کانال نیست و تضمین لازم برای معافیت از تحریم‌های امریکا برای فعالیت این کانال اخذ شده است.  عضو اتاق بازرگانی ادامه داد: البته برای فعالیت در این کانال و واردات حتما از شرکت‌ها اعتبارسنجی به عمل خواهد آمد.  رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سویس تصریح کرد: شرکت‌های صادرکننده سوییسی البته یا نمایندگی در تهران دارند یا مشتریان قدیمی خود را دارند و با شرکت‌های تازه ثبت شده کار نمی‌کنند. این شرکت‌ها بازار ایران را می‌شناسند و با دقت و وسواس فروش خود را انجام می‌دهند. وی درباره تامین لباس‌های مخصوص محافظ پزشکان و پرستاران برای کار درمانی نیز گفت امکان خرید تجهزات پزشکی وجود دارد ولی این موضوع نیازمند تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی است. به گفته وی، بانک‌های عامل از طرف ایران بانک‌های خاورمیانه و سامان و از طرف سویس نیز بانک PBS است.

افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی فروش آب معدنی در هفته گذشته

دبیر انجمن تولیدکنندگان آب معدنی و آشامیدنی و بسته‌بندی گفت: در هفته گذشته فشار زیادی بر روی صنعت ما وارد شد و بیشتر برندهای ما ۳۰ تا ۴۰ درصد در عرض چند روز افزایش فروش داشت هرچند اکنون اوضاع به روال عادی برگشته است. فروهر در خصوص تأثیر ویروس کرونا بر این صنعت گفت: به‌طور کلی صنایع آب معدنی در اواخر اسفند ماه همواره با افزایش فروش مواجه است زیرا به واسطه ورود به فصل گرما و تعطیلات نوروز فروش آب‌های بسته‌بندی و معدنی افزایش پیدا می‌کند. اما امسال به واسطه شیوع ویروس کرونا و این بلای ناگهانی مقداری شرایط ما تغییر کرده است. وی ادامه داد: افزایش فروش که قرار بود در اواخر اسفند و تعطیلات نوروز داشته باشیم ناگهان به روزهای اخیر سوئیچ شده است اما موضوع این است که این فروش‌ها به صورت نقطه‌ای است به‌طوری که در هفته گذشته فشار زیادی بر صنعت ما وارد شد و بیشتر برندهای ما ۳۰ تا ۴۰ درصد در عرض چند روز افزایش فروش داشته است هرچند اکنون اوضاع به روال عادی برگشته است. وی ادامه داد: البته این فشارها به صنایع ما نسبت به سایر صنایع مانند کنسرت و مواد غذایی و اسنک‌ها کمتر است زیرا ۹۵ درصد کشور ما دارای آب آشامیدنی به صورت لوله کشی هستیم. فروهر با اشاره به دهک‌های مختلف جامعه گفت: آب بسته‌بندی و معدنی بیشتر توسط دهک‌های درآمدی خریداری می‌شود تا عامه مردم. اکنون هم با شرایط ویژه‌ای که پیش آمده اولویت‌ها تغییر پیدا کرده و همه ابتدا به فکر تامین مواد غذایی هستند. دبیر انجمن تولیدکنندگان آب معدنی و آشامیدنی افزود: به جز همان هفته گذشته که فروش زیاد داشتیم در بقیه روزها وضعیت عادی بوده است از سوی دیگر باید این واقعیت را در نظر داشت که قدرت معیشت مردم در دو سال اخیر به‌شدت پایین آمده و قشر کمتری به خود اجازه خرید آب معدنی می‌دهد وی در خصوص آینده بازار گفت: من فکر کنم روال بازار ما همین طور ادامه داشته باشد مگر اینکه خدای نکرده التهابی در آب شرب شهری رخ دهد که آن هم با تمهیداتی که وزارت نیرو دیده فکر نکنم که چنین اتفاقی رخ دهد.

 

ارسال نظر