خروج از انزوای تجاری به واسطه شیوع کرونا نیازمند اهتمام دولت است

۱۳۹۸/۱۲/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۵۱۸۲

محمدرضا فاروقی نایب‌رییس کمیسیون تسهیل تجارت و مدیریت واردات اتاق ایران بر این باور است که خروج از انزوای تجاری ایجادشده به‌واسطه شیوع بیماری کرونا، نیازمند اهتمام جدی دولت در راستای جبران آسیب‌های اقتصادی ناشی از شیوع این ویروس است. با شیوع ویروس کرونا در ایران و چالش‌های موجود در خصوص تأمین تجهیزات پزشکی ضروری مقابله با این ویروس ازجمله ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده، رییس سازمان غذا و دارو بخشنامه‌ای به‌منظور عرضه انواع ماسک در کشور ابلاغ کرد که بر اساس آن داروخانه‌ها تا اطلاع ثانوی مجاز به خرید ماسک نیستند و ماسک رایگان از سوی هیات امنای صرفه‌جویی ارزی خریداری و توزیع خواهد شد. بر این اساس مقررشده تا هیات امنای صرفه‌جویی ارزی ماسک‌ها را خریداری کرده و به معاونت بهداشتی وزارت بهداشت تحویل دهد تا آنها را در پایگاه‌های سلامت، خانه‌ها و مراکز بهداشت به خانواده‌ها تحویل ‌دهند. علاوه بر این، در تازه‌ترین نشست کارگروه تنظیم بازار طی مصوبه‌ای مقرر شده تا حقوق ورودی واردات انواع ماسک ذیل ردیف تعرفه ٦٣٠٧٩٠١٠ و ٩٠٢٠٠٠٠ و الکل اتیلیک ذیل ردیف تعرفه ٢٢٠٧١٠٩٠به ٥ درصد کاهش داده شود. در همین زمینه محمدرضا فاروقی نایب‌رییس کمیسیون تسهیل تجارت و مدیریت واردات اتاق ایران در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران اعلام کرد: در خصوص تأمین ارز این کالاها، با توجه به دستور رییس‌جمهور به بانک مرکزی و تغییر اولویت کالاهایی مثل ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده در اولویت اول تخصیص ارز و فهرست کالاهای اساسی، تخصیص و تأمین ارز موردنیاز در کمترین زمان ممکن صورت خواهد گرفت. همچنین گمرک نیز طی دستورالعملی جامع، کلیه تمهیدات لازم را به‌منظور تسهیل و تسریع تشریفات گمرکی اقلام مربوطه به گمرکات اجرایی متذکر شده تا محموله‌های فوق به‌صورت حمل یکسره و شبانه‌روزی و همچنین با صدور حکم و با حداقل اسناد ترخیص شوند. او همچنین افزود: با توجه به ماهیت فعالیت گمرک به عنوان یک دستگاه ناظر و مجری مقررات گمرکی و همچنین ضرورت همراهی سازمان‌های هم‌جوار در رعایت مفاد ١٢و ٨ قانون امور گمرکی و آیین‌نامه مربوطه، سازمان‌های مجوز‌دهنده نیز ضمن اعلام همراهی با گمرک طی دستورالعمل‌های جداگانه ضرورت تسهیل و تسریع در صدور مجوزهای لازم از قبیل استاندارد، بهداشت و...را به نمایندگان خود اعلام کردند.

نایب‌رییس کمیسیون تسهیل تجارت و مدیریت واردات اتاق ایران ضمن اشاره به وجود برخی نگرانی‌ها در خصوص کمبود ذخایر دارویی و افزایش تقاضا و ظرفیت واحدهای درمانی به تجهیزاتی از قبیل انواع دستگاه‌های تنفس مصنوعی، تب‌سنج‌ها و تخت‌های بیمارستانی و...، با تاکید بر بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌های تولید داخل خواستار تمهیدات لازم دولت به‌منظور تأمین و واردات به‌موقع این کالاها قبل از کمبود جدی آنها در کشور شد. او همچنین با اشاره به‌قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF تأکید داشت: تأثیرات تحریم‌های خارجی و قرار گرفتن در لیست سیاه FATF در بسته شدن کانال‌های بانکی و تجار از یک‌سو و انزوای تجاری ایجادشده به‌واسطه شیوع بیماری کرونا از سوی دیگر، شرایطی را ایجاد کرده است که برای برون رفت از آنها نیازمند اهتمام جدی دولت برای توسعه روابط تجاری هستیم.

فاروقی بابیان اینکه عبور از بحران ویروس کرونا که در سطح جهانی سلامت جوامع و اقتصاد کشورها را درگیر کرده است، در گروی استفاده از همه پتانسیل‌هاست، افزود: فعالان بخش خصوصی آمادگی دارند که ضمن حضور جهادی و کارآمد، بازوی دولت و ملت در عبور از تنگناهای موجود باشند.

 

ارسال نظر