نقش بخش خصوصی در حل بحران کرونا

۱۳۹۸/۱۲/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۵۰۰۵

رییس و چند تن از اعضای هیات نمایندگان اتاق تهران در نشستی با نمایندگان تشکل‌های بخش خصوصی مرتبط، مسائل مختلف مربوط به افزایش تولید مواد موردنیاز مردم و کادر درمان را به بحث گذاشتند. در این نشست مقرر شد اتاق بازرگانی تهران در راستای ایفای مسوولیت اجتماعی خود، تامین مقادیری کالاهای مورد نیاز کادر درمان در استان‌های درگیر بیماری را برعهده گیرد.

اتاق بازرگانی تهران که در روزهای اخیر و همزمان با شیوع ویروس کرونا، درصدد بسیج و هم‌افزایی تشکل‌های بخش خصوصی برای کمک به تامین اقلام ضروری در مبارزه با این بیماری در کشور برآمده است، یک نشست هم‌اندیشی با متولیان برخی تشکل‌های تخصصی مرتبط از جمله انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران، اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نساجی و پوشاک، انجمن مراقبت‌های ویژه و انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات و ملزومات پزشکی، دندانپزشکی، آزمایشگاهی و دارویی برگزار کرد. به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، نمایندگان بخش خصوصی در این نشست در مورد خرید و تامین بخشی از ملزومات مورد نیاز کادر درمان در استان‌های با شیوع بالای بیماری، پیشنهادات و نظرات خود را ارایه و تصمیماتی برای اقدامات فوری و ضروری اتخاذ کردند. اتاق تهران در راستای ایفای مسوولیت‌های اجتماعی خویش و برای کاهش مخاطرات ناشی از شیوع ویروس کووید 19 با همکاری تشکل‌های عضو خود، قرار است به صورت فوری بخشی از نیاز کادر درمان بیمارستان‌ها از قبیل لباس اورال، ماسک و عینک را در استان‌هایی که بیماری در آن شیوع بالایی یافته است، تامین کند.

در ابتدای این نشست، علی نقیب با بیان اینکه اتاق بازرگانی تشکل تشکل‌هاست، عنوان کرد که اتاق تهران ‌می‌تواند با همکاری تشکل‌ها به حل سریع مساله کنونی کشور کمک کند. این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در ادامه با بیان اینکه واحد‌های تولیدی در حوزه شوینده‌ها و محصولات ضدعفونی‌کننده با افزایش شیفت کاری در حال فعالیت هستند، توضیح داد: برخی از این واحد‌ها خطوط تولید خود را نیز تغییر داده‌ و تمام توان تولیدی خود را به کار گرفته‌اند تا نیاز‌های ضروری مردم و کادر درمان را در داخل کشور تامین کنند. غلامرضا ملکی، مدیر امور تشکل‌ها و مسوولیت‌های اجتماعی اتاق تهران، نیز این توضیح را ارایه کرد که این نشست به منظور هم‌افزایی توان تشکل‌ها در جهت مواجهه با بیماری کرونا برگزار شده است. او افزود: ما گردهم آمده‌ایم که ببینیم اتاق تهران در زمینه تامین شوینده‌ها و تجهیزات پزشکی چه ماموریتی را ‌می‌تواند به انجام برساند. در ادامه، بهمن عشقی دبیرکل اتاق تهران نیز با بیان اینکه در این مرحله، شناسایی نیازمندی‌های واحد‌های تولیدی مرتبط با حوزه پیشگیری و درمان بیماری کرونا بسیار حائز اهمیت است، ادامه داد: در عین حال، بیان توانمندی‌های بخش خصوصی و همگرایی توانمندی‌های تولید با ایجاد کمپین تامین برای حل کمبود‌ها برای مهار بیماری ‌می‌تواند در دستورکار اتاق تهران قرار گیرد. همچنین اطلاع‌رسانی گسترده در این زمینه برون‌داد همکاری بخش خصوصی و حاکمیت را به نمایش خواهد گذاشت. عشقی افزود: با توجه به اینکه دولت چندان در اقناع کشورهای همسایه به اینکه پروتکل‌های درمانی به روز را در کشور اجرا ‌می‌کند، موفق نبوده است؛ بخش خصوصی ‌می‌تواند این پروتکل‌ها را ترجمه کرده و در اختیار دولت قرار دهد. در این مرحله، نقش فعالان اقتصادی برای تبیین اقدامات و توانمندی‌های ایران به طرف‌های خارجی نیز بسیار حائز اهمیت است.

    دغدغه ترخیص کالا از گمرک

در ادامه این جلسه، محمود نجفی‌عرب، رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران هم با بیان اینکه کمبود‌های ایجاد شده، نتیجه واگذاری توزیع اقلام مورد نیاز پزشکی به هیات امنای ارزی است، از مسائل اصلی حوزه دارو را «حمل و نقل» عنوان کرد و گفت: بنگاه‌های تولیدی هم برای تامین مواد اولیه از چین و هم برای تامین تجهیزات از اروپا با مشکل حمل و نقل مواجه هستند. در این زمینه ‌می‌توان از نیروی لجستیک ارتش در جابه‌جایی‌ها بهره گرفت. او با بیان اینکه تخصیص و تامین ارز برای واردات ملزومات باید مورد توجه قرار گیرد افزود: یک سری دارو و تجهیزات نیز اکنون در گمرک است که ترخیص آنها با حداقل اسناد آغاز شده است که البته نگرانی این شرکت‌ها آن است که پس از عادی شدن اوضاع، ترخیص کالاهایشان با حداقل اسناد برایشان مشکل‌ساز شود. در ادامه این جلسه، علی امیرسوادکوهی، رییس انجمن مراقبت‌های ویژه ایران، نیز خواستار مذاکره اتاق تهران با گمرک برای ترخیص تجهیزات دپو شده در انبارهای این نهاد شد و البته با اشاره به کمبود ملزومات کادر درمانی در بیمارستان‌های معین درخواست کرد که تشکل‌های عضو اتاق در حوزه نساجی و تجهیزات پزشکی نسبت به تامین این ملزومات همکاری کنند.

همچنین علیرضا آدم سرا، مدیر فنی و اجرایی این انجمن، نیز از کمبود ماسک N95، لباس اورال، عینک و دستکش برای کادر درمان در بیمارستان‌های معین خبر داد و گفت: چنانچه اتاق پیش‌قدم شود و حتی بخشی از این اقلام را تامین کند، گام بزرگی در مسیر کنترل این بیماری برداشته است.

    آغاز به فعالیت کمپین نفس

علیرضا کلاهی‌صمدی، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران هم با اشاره به شکل‌گیری کمپین نفس توسط فعالان اقتصادی و تشکل‌های عضو اتاق بازرگانی توضیح داد که فعالیت‌های این کمپین شامل دو بخش عمومی و تخصصی است. به گفته او فعالیت‌های عمومی این انجمن قرار است به آموزش و اطلاع‌رسانی مردم معطوف شود؛ به‌گونه‌ای که با استفاده از شبکه اعضا، اطلاعات و مفاهیم ساده و قابل فهم به مردم ارایه شود. امین مقدم، عضو هیات‌مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نساجی و پوشاک نیز از آمادگی این اتحادیه برای تولید لباس اورال مورد نیاز پزشکان و کادر درمانی از جنس نانو سخن گفت و به این نکته اشاره کرد که اتاق بازرگانی تهران ‌می‌تواند درخواست‌های خود در این زمینه را به اتحادیه منعکس کند.

همچنین بختیار علم‌بیگی، رییس انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران، که در این نشست حضور یافته بود گزارشی از وضعیت تولید مواد شوینده و بهداشتی ارایه کرد و گفت: واحد‌های تولیدی در این بخش فعالیت‌های خود را دو شیفته کرده و بخشی از محصولات خود را در متروها و میادین میوه و تره‌بار توزیع کرده‌اند تا به صورت مستقیم به دست مردم برسد. او با انتقاد از اینکه در حال حاضر تنها چهار شرکت پخش، مجوز توزیع مواد شوینده و ضدعفونی‌کننده را کسب کرده‌اند، گفت: انتظار ‌می‌رود در روزهای آینده کمبود این محصولات در کشور جبران شود.

در ادامه، دبیرکل اتاق تهران با جمع‌بندی موارد مطرح شده عنوان کرد که اتاق تهران در این شرایط ‌می‌تواند چند اقدام موازی را به پیش براند. او افزود: واحد‌های تولیدی و واردکنندگان ‌می‌توانند مشکلات خود در تامین مواد اولیه از جمله مسائل گمرکی و تخصیص ارز را به اتاق تهران انعکاس دهند تا به وزارت صمت و بانک مرکزی ارایه شود. همچنین دولت ‌می‌تواند نیازمندی‌های تولیدی را به اتاق اعلام کند تا نسبت به رفع آن اقدامات لازم صورت گیرد. در این مرحله ‌می‌توان ظرفیت‌های تولیدی در زمینه اقلام مورد نیاز برای پیشگیری و مبارزه با بیماری کرونا را به اطلاع دولت برساند.

بهمن عشقی همچنین گفت: اتاق تهران از این ظرفیت برخوردار است که تعدادی از واردکنندگان قابل اعتماد برای واردات ملزومات را به دولت معرفی کند. در عین حال، اتاق تهران ‌می‌تواند برخی پیشنهادات اجرایی از جمله توسعه بیمارستان‌ها، برقراری عدالت در تجهیزات بیمارستانی، استفاده از ترابری نظامی برای واردات یا ضدعفونی کردن معابر را به دولت ارایه کند. عشقی با بیان اینکه فعالیت‌های بنگاه‌های اقتصادی در این شرایط قابل اطلاع‌رسانی به طرف خارجی است، گفت: اتاق تهران ‌می‌تواند از شرایط پیش آمده برای تبلیغات ضدتحریمی نیز استفاده کند.

در همین حال، مریم قاسمی، دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات و ملزومات پزشکی، دندانپزشکی، آزمایشگاهی و دارویی نسبت به ارایه فهرست مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی و همچنین تامین بخشی از نیاز کادر درمانی بیمارستان‌ها از جمله لباس اورال، ماسک و عینک با اتکا به توانمندی‌های اعضای این انجمن اعلام آمادگی کرد.

در ادامه این جلسه، سایر حاضران نیز دیدگاه‌ها و دغدغه‌های خود را مطرح کردند و پس از آن، مسعود خوانساری، رییس اتاق تهران با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی کمک به استان‌هایی که از امکانات کمتری برخوردارند، در اولویت اتاق تهران قرار دارد، افزود: تامین نیاز کادر درمانی بیمارستان‌ها به البسه و ملزومات خودمراقبتی در این استان‌ها باید در دستورکار قرار گیرد. او سپس از نمایندگان تشکل‌ها که در این نشست حاضر بودند درخواست کرد که نسبت به تامین بخشی از این نیازها اقدام کنند. بر این اساس مقرر شد، اتاق تهران نسبت به خرید لباس اورال، ماسک و عینک از واحد‌های تولیدی عضو این تشکل‌ها اقدام کرده و این اقلام را برای کادر درمانی بیمارستان‌هایی که در مناطق با شیوع بالا قرار دارند، ارسال کند.

 

 

ارسال نظر