ضرورت تغییر نگاه در مدیریت بحران

۱۳۹۸/۱۲/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۸۳۰

افشین کلاهی عضو هیات‌مدیره فدراسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران، در گفت‌وگو با سایت فدراسیون فاوا عنوان کرد: نمی‌توان گفت که زیرساخت‌های حوزه ICT در کشور هیچ نقصی ندارد و باید گفت که این زیرساخت می‌تواند به مراتب نیز بهتر از شرایط حال حاضر باشد، ولی اکنون مشکل اصلی ما زیرساخت نیست؛ بلکه عدم استفاده صحیح از زیرساخت موجود است؛ به این معنی که از همین امکانات موجود نیز می‌توانستیم بهتر استفاده کنیم. به‌طور مثال، اگر بخواهیم در خصوص مدیریت موضوع بحث کنیم، شبکه‌ای در چین راه‌اندازی شد که در آن وضعیت و موقعیت مبتلایان در اطراف هر فرد را نشان می‌دهد و از این طریق افراد برای رفت و آمد به مسیرهای سلامت هدایت می‌شوند. همه این کارها با یک اپلیکیشن و سرور صورت می‌گیرد. در ایران نیز چنین توانایی وجود داشت. زیرا در کشور هم افرادی بودند که می‌توانستند چنین اپلیکیشنی را طراحی کنند و هم در بخش زیرساخت این فضا برای اجرای چنین برنامه‌ای فراهم بود.

او افزود: اما این موضوع نیاز داشت که همان ابتدا که بیماری در چین شیوع پیدا کرد در ایران نیز برنامه‌ریزی برای چنین شرایطی انجام می‌شد که این اتفاق رخ نداد. حال آنکه حتی در حال حاضر این کار در حد اعلام آمار هم صورت نگرفته است. ما می‌توانستیم آماری که به صورت سنتی از بیمارستان‌ها دریافت و به مرکز ارسال می‌شود را در قالب یک اپ به کاربران داخلی ارایه دهیم، اما این کار هم انجام نشد.

کلاهی در پاسخ به این سوال که آیا ما هم مانند چین می‌توانستیم از طریق پهپاد و کوادکوپتر برای رصد فضا و هشدار به مردم استفاده کنیم یا خیر نیز گفت: هرچند تعداد پهپاد در داخل ایران کم است. اما امکان این کار وجود دارد. ولی به لحاظ عملیاتی بسیاری از اقدامات چینی‌ها در این زمینه را در داخل نیز می‌توانستیم اجرایی کنیم که متاسفانه مدیریت این کار در داخل کشور وجود نداشت.وی همچنین درباره جوابگو بودن پهنای باند اینترنت کشور برای پاسخ به نیاز مردم طی روزهای اخیر نیز گفت: به شخصه با این موضوع مشکلی پیدا نکردم. البته این به آن معنا نیست که هیچ مشکلی وجود ندارد؛ باید سرمایه‌گذاری در این زمینه بیش از گذشته باشد. قطعا سرعت اینترنت در داخل ایران با چین قابل مقایسه نیست و برای بالا بردن سرعت و پهنای باند اینترنت کارهای زیادی هست که باید انجام شود، اما ما در شرایط کنونی نیز از زیرساخت‌های موجود به خوبی استفاده نکردیم.

 

ارسال نظر