اخبار

۱۳۹۸/۱۲/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۶۵۵

کرونا صادرات فرآورده‌های نفتی را متوقف کرد

پایگاه خبری اتاق ایران|به گفته عضو هیات‌مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی، کشورهایی مثل ترکیه، افغانستان، ترکمنستان و دولت مرکزی عراق واردات از ایران را متوقف کرده‌اند. سیدحمید حسینی درباره شیوع ویروس کرونا در ایران و تاثیر آن بر صادرات فرآورده اظهار داشت: اکنون با توجه به سرمای هوا و نیاز داخل، رقم صادرات به حداقل رسیده است. او افزود: البته کردستان عراق به مدت چند روز به دلیل کرونا واردات از ایران را محدود کرد اما بلافاصله قیمت‌ها افزایش و صف تقاضا زیاد شد که مجبور شدند مجددا واردات از ایران را آزاد کنند. او  تصریح کرد: البته کشورهایی مثل ترکیه، افغانستان، ترکمنستان و دولت مرکزی عراق هم تاکنون واردات از ایران را متوقف کرده‌اند. او افزود: یکی از مهم‌ترین و استراتژیک‌ترین بازارهای صادراتی ایران در بین کشورهای همسایه‌، عراق است که در 2018، 9 میلیارد دلار به این کشور صادر شده اما اکنون با توجه به شیوع بالای کرونا در ایران صادرات به این بازار بزرگ دچار چالش شده است.

۸۰۰ کامیون مواد غذایی از مرز مهران ترخیص شد

ایلنا|رییس اتاق بازرگانی ایران وعراق اظهار کرد: با تلاش‌های صورت گرفته شده تقریبا ۸۰۰ کامیون مواد غذایی از مرز مهران در استان ایلام ترخیص شد، اما کامیون‌ها باید تا بازگشایی کامل مرز دست نگه دارند. یحیی آل اسحاق در مورد آخرین وضعیت مرزهای ایران و عراق اظهار کرد: در حال حاضر مرز برخی از مناطق مانند اقلیم کاملا باز است و برای سایر مرزها را نیز در حال مذاکره هستیم و با استقرار گروه‌های بهداشتی و بازرسی این مشکل نیز برطرف خواهد شد. او ادامه داد: با تلاش‌های صورت گرفته شده تقریبا ۸۰۰ کامیون مواد غذایی از مرز مهران در استان ایلام ترخیص شد، اما کامیون‌ها باید تا بازگشایی کامل مرز دست نگه دارند. رییس اتاق بازرگانی ایران وعراق تصریح کرد: این حوادث باید مدیریت شود و با نگرانی نمی‌توان آن را برطرف کرد، باید با تدبیر جلوی این جنگ روانی گرفته شود.

کرونا مصرف مرغ را افزایش داد

ایلنا|نایب‌رییس کانون انجمن صنفی مرغداران کشور از افزایش تقاضا برای خرید مرغ خبر داد و گفت: در پی انتشار خبر شیوع ویروس کرونا در کشور مردم اقدام به‌ خرید و ذخیره‌سازی مرغ جهت مصارف روزانه با توجه به محدودیت‌های ایجاد شده جهت خروج از منزل کرده‌اند که منجر به افزایش موقت تقاضای آن در بازار شده است. حبیب اسدالله‌نژاد با بیان اینکه در حال حاضر مشکلی برای تامین مرغ مورد نیاز مردم نداریم، اظهار کرد: برای ایام پرمصرف نوروز افزایش جوجه‌ریزی و تولید انجام شده به همین دلیل به‌رغم افزایش تقاضا در پی شیوع ویروس، در حال حاضر مشکلی برای تامین نیاز مرغ بازار نداریم. او ادامه داد: با شیوع کرونا مصرف در بخش رستوران‌ها و فست‌فودی‌ها کاهش چشمگیری داشته، اما مصرف خانگی رشد را نشان می‌دهد. او با تاکید بر اینکه توصیه وزارت بهداشت نیز خروج کمتر مردم از خانه‌هایشان است، اظهار کرد: افزایش خرید تنها مختص مرغ نیست و سایر کالاهای مصرفی نیز با رشد تقاضای روبه‌رو شده‌اند. اسدالله نژاد یادآور شد: مرغ سرشار از مواد پروتیینی و اسیدهای آمینه ضروری است که افزایش مصرف آن می‌تواند برای بهبود سیستم ایمنی بدن مفید باشد. او در پاسخ به این پرسش که افزایش تقاضا چه تاثیری بر قیمت‌ها گذشته است، گفت: بازار تابع عرضه و تقاضاست، طی یک هفته گذشته با افزایش تقاضا قیمت مرغ افزایش 200 تا 300 تومانی داشته است. اسدالله‌نژاد قیمت خرید هر کیلوگرم مرغ از مرغداران را پس از افزایش تقاضا 8800 تا 9 هزار و 100 تومان عنوان کرد. نایب‌رییس کانون انجمن صنفی مرغداران کشور قیمت هر کیلوگرم مرغ برای مصرف‌کننده را در سراسر کشور به‌طور متوسط 13هزار تا 13 هزار و 300 تومان عنوان کرد.

پتانسیل‌های ایران برای ساخت ماشین‌آلات صنایع غذایی

شاتا|ظرفیت تولید در صنعت ماشین‌آلات صنایع غذایی در کشور با توجه به تنوع محصولات در این حوزه ۳۵ تا ۴۰ درصد بیش از ظرفیت تولید هم‌اکنون که حدود ۵ هزار تن است، می‌باشد. رییس گروه صنایع خودرو و ماشین‌آلات صنعتی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: صنعت ساخت ماشین‌آلات صنایع غذایی به عنوان یک صنعت زیربنایی و سازنده، با توجه به ارتباط با تغذیه و سلامت جامعه از اهمیت دو چندانی برخوردار است که این موضوع هم از لحاظ تولید داخل و هم از لحاظ صادرات به عنوان بزرگ‌ترین فرصت برای فعالان این صنعت محسوب می‌شود تا با تجهیز خود به فناوری‌های نوین و قابل رقابت با محصولات رقبای خارجی، علاوه بر تامین نیاز داخل، زمینه توسعه صادرات و ارزآوری برای کشور را نیز فراهم آورند. غلامرضا یعقوبی افزود: در حال حاضر، ظرفیت تولید اسمی صنعت ماشین‌آلات صنایع غذایی در کشور، حدود ۵ هزار تن است که با توجه به تنوع محصولات در این صنعت، حدود ۳۶تا ۴۰ درصد ظرفیت خالی در کشور وجود دارد. او بیان کرد: این در حالی است که میزان صادرات این محصول در سال ۹۷، بالغ بر ۵۶ میلیون دلار و در ۱۰ ماهه ۹۸ نیز حدود ۵۰ میلیون دلار و عمدتا به کشورهای عراق، افغانستان، بولیوی، سوریه، ترکیه و ترکمنستان بوده و واردات آن نیز در سال ۹۷، حدود ۹۲۱ میلیون دلار و در ۱۰ ماهه ۹۸ نیز حدود ۷۲۷ میلیون دلار و عمدتا از کشورهای امارات، آلمان، چین، ایتالیا و عمان بوده است.

 

ارسال نظر