اجرا شدن تفاهم‌نامه‌ها، اولویت اتاق ایران و سوریه

۱۳۹۸/۱۲/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۳۱۱

مجمع موسس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه روز گذشته با حضور معاون امور بین‌الملل اتاق ایران، اعضای هیات رییسه اتاق ایران، نمایندگان وزارت امور خارجه، ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با عراق و سوریه، سفارت سوریه و رایزن اقتصادی این سفارت برگزار شد. مجمع موسس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه برگزار شد. انتخاب اعضای هیات‌مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه از مهم‌ترین اهداف برگزاری این نشست بود که در پایان پس از انجام رای‌گیری کیوان کاشفی، رستم جنگاوران، مجید مهتدی، هوشنگ پارسا، اسماعیل ابراهیمی، شهلاعموری، محمدرضا مرتضوی، علی احتشامی، علی اصغرزبردست، مهدی سعیدالذاکرین، شعبان فروتن به عنوان اعضای هیات‌مدیره و مجید ضیایی به عنوان بازرس اصلی و محمدمهدی باقری به عنوان بازرس علی‌البدل از سوی حاضران انتخاب شدند.

کیوان کاشفی عضو هیات رییسه اتاق ایران در این نشست، با تأکید بر اینکه با توجه به برقراری امنیت در کشور سوریه، زمان حضور فعالیت بخش خصوصی ایران در این کشور فراهم‌شده است، گفت: از یک سال گذشته با تشکیل کمیته مشترک ایران و سوریه مقرر شد تا توسعه روابط دو کشور با جدیت بیشتری پیگیری شود و خوشبختانه امروز با تشکیل اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه انتظار می‌رود تا با انجام اقدامات استراتژیکی، سطح تبادلات دو کشور فراتر از قبل رود. او پیگیری اجرایی شدن تفاهم‌های منعقدشده میان ایران و سوریه را مهم‌ترین اولویت کاری اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه اعلام کرد و در ادامه به تشریح مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته از سوی کمیته مشترک ایران و سوریه ظرف یک سال گذشته پرداخت. کاشفی، عدم امکان ترانزیت زمینی، محدودیت‌های مبادلات بانکی، عدم وجود بانک اطلاعاتی مشخص از فعالان اقتصادی دو کشور، طولانی بودن زمان ارسال کالا و عدم اطلاعات دقیق از ظرفیت‌های اقتصادی ایران و سوریه را مهم‌ترین چالش‌های توسعه همکاری‌های ایران و سوریه معرفی کرد. درعین‌حال او خواستار تعیین هرچه سریع‌تر رایزن اقتصادی ایران و تجهیز ساختمان خریداری‌شده از سوی اتاق ایران در سوریه شد.

در ادامه، محمدرضا کرباسی معاون امور بین‌الملل اتاق ایران با تأکید بر اینکه ایران در توسعه روابط با کشورهای دنیا ازجمله کشورهای همسایه محدودیتی ندارد، خاطرنشان کرد: سیاست کلی نظام جمهوری اسلامی ایران همکاری با سوریه است و خوشبختانه سال گذشته که سند راهبردی ایران و سوریه در حضور معاون اول رییس‌جمهوری امضا شد، چارچوب همکاری‌های دقیق دو کشور مشخص‌شده است. او در همین زمینه یکی از مهم‌ترین وظایف اعضای هیات‌مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه را عمل در راستای این چارچوب دانست. کرباسی در ادامه به تشریح مهم‎ترین حوزه‌های همکاری مشترک ایران و سوریه پرداخت و اعلام کرد: در طول یک سال گذشته اقدامات قابل‌توجهی برای توسعه همکاری‌ها در قالب برگزاری رویدادهای مختلف ازجمله نمایشگاه‌ها و اعزام هیات‌های تجاری صورت گرفته است که انتظار می‌رود با تشکیل اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه، انتظارات موجود برای تقویت همکاری با سوریه برآورده شود. معاون امور بین‌الملل اتاق ایران همچنین اجرایی کردن موافقت‌نامه تعرفه تجارت آزاد را یکی دیگر از مهم‌ترین وظایف اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه اعلام کرد و با اشاره به مهم‌ترین مشکلات موجود، پیشنهاد راه‌اندازی سیستم تهاتر و توسعه همکاری‌ها در قالب صادرات و واردات را داد. کرباسی در پایان خبر داد: اتاق ایران از دو سال گذشته، به جد به دنبال اعزام رایزن‌های اقتصادی به خارج از کشور بوده است که خوشبختانه آذر ماه سال جاری این موضوع در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی اتاق بازرگانی تصویب شد و با تشکیل کارگروه مشترک، بزودی شاهد اعزام رایزن‌های اقتصادی، نمایندگان اتاق‌ها و تشکل‌ها به کشورهای هدف هستیم.

 

 

ارسال نظر