ایران و هند باید برای توسعه روابط تجاری تلاش کنند

۱۳۹۸/۱۱/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۳۸۷۰
ایران و هند باید برای توسعه روابط تجاری تلاش کنند

همایش «بررسی راه‌های توسعه روابط تجاری-اقتصادی با کشور هند» در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد. در این همایش که با حضور دبیرکل و تعدادی از اعضای هیات نمایندگان اتاق تهران، سفیر هند در ایران، نماینده یوکوبانک هند  همچنین مقاماتی از وزارت امور خارجه، نظام بانکی کشور و مشارکت چشمگیر فعالان اقتصادی برپا شده بود، به مشکلات و موانع افزایش همکاری‌های تجاری میان دو کشور پرداخته شد.

این همایش با خیر مقدم دبیرکل و معاون بین‌الملل اتاق تهران به مهمانان و سخنرانان آغاز شد و پس از آن گدّام دارمندرا، سفیر هند در ایران، سخنانی در باب اهمیت تجارت در دنیای جهانی شده امروز ایراد و عنوان کرد تجارت یکی از عواملی است که کشورها را به یکدیگر متصل ‌می‌کند. او با بیان اینکه ایران و هند، دو همسایه با روابط دیرینه هستند، ادامه داد: باید با تکیه بر روابط قدیمی خود، مراودات در قرن 21 را به پیش برانیم. امکانات بالقوه بسیاری نیز برای ارتقای سطح مناسبات وجود دارد. توسعه مراودات دو کشور البته در ملاقات‌های نخست‌وزیر هند و رییس‌جمهوری ایران نیز مورد تاکید قرار گرفته است. آنها در پنج سال گذشته، پنج بار با یکدیگر ملاقات کرده‌اند.

دارمندرا با بیان اینکه ارزش مبادلات تجاری ایران و هند در سطح قابل قبولی قرار ندارد، افزود: در تلاش هستیم تا با ایجاد ترتیباتی، مشکلات و موانع بانکی را برای فعالان دو طرف برطرف کنیم.

او به فعالان ایرانی حاضر در این نشست توصیه کرد که بازار هند را مورد بررسی قرار دهند و کالاهای قابل تامین برای ایران را احصا کنند. سفیر هند در ایران همچنین کسب و کارهای ایرانی را تشویق کرد که به هند صادرات داشته باشند. دارمندرا در ادامه پیشنهاد تهاتر کالاهای ایران و هندی را مطرح کرد و گفت که فعالان اقتصادی امکانات مورد نیاز خود از جمله در حوزه ترجیحات تعرفه‌ای و گمرکی و نیز مشکلاتشان در زمینه تجارت با هند را با سفارت هند در میان بگذارند. در ادامه این جلسه گزارشی از وضعیت اقتصاد هند و ظرفیت‌های تجاری این کشور ارایه شد؛ به گفته مقامات سفارت هند در ایران تولید ناخاصل داخلی این کشور حدود 3 تریلیون دلار برآورد ‌می‌شود که نسبت به ارتقا آن به

 5 تریلیون دلار تا سال 2025 هدفگذاری صورت گرفته است. همچنین حوزه‌های داروسازی، سلامت، آی‌تی، کشاورزی، تجارت الکترونیک، منسوجات و لوازم یدکی خودرو به عنوان حوزه‌های دارای مزیت برای تجارت با ایران معرفی شد.

در همین حال، سفیر هند در ایران در ادامه سخنان خود از نهایی شدن مذاکرات برای برقراری ترجیحات تعرفه‌ای در مورد برخی کالاها خبر داد و گفت که اقلامی برای قرار گرفتن در فهرست ترجیحات تعرفه‌ای تعیین شده است. او همچنین از ضرورت اجرایی شدن موافقت‌نامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف میان دو کشور سخن گفت. دارمندرا در عین حال به ایجاد ترتیبات ریالی و روپیه‌ای برای تسهیل تجارت دوجانبه اشاره کرد. سفیر هند در ایران سپس با اشاره به موقعیت جغرافیایی ایران تاکید کرد که ایران ‌می‌تواند دسترسی هند به بازار اوراسیا و آسیای مرکزی را فراهم کند. او در ادامه به تخفیف 40 درصدی هند و سازمان بنادر و کشتیرانی ایران به کشتی‌های ورودی به بندر چابهار نیز اشاره کرد.

   پیشنهاد تشکیل کارگروه  سه‌جانبه

 در ادامه این همایش، محمدحسین بنی‌اسدی، رییس اداره امور هند وزارت امور خارجه، با اشاره به اقدامات صورت گرفته در زمینه گسترش روابط تجاری دو کشور طی سال‌های گذشته و تاثیرات و نتایج خوب آن گفت: تعامل و رفت و آمد میان دو کشور در سطوح مختلف برقرار است و این تعامل نقش مهمی در شناخت، ترفیع و در نهایت گسترش روابط دارد. ایران و هند در تمامی عرصه‌ها پیوندهای مشترک زیادی دارند و در تمامی این عرصه‌ها روابط در سطح مناسب و بسیار خوبی است. بنی‌اسدی در ادامه دو پیشنهاد را مطرح و اظهار داشت: تاسیس کارگروهی میان اتاق تهران و اداره امور هند در وزارت امور خارجه  همچنین سفارت هند که در صورت بروز مشکل پاسخگو باشد، راهگشاست و این واحد راه را برای همکاری بیشتر هموار خواهد کرد.

او افزود: از طرف دیگر بخش خصوصی ‌می‌تواند با رهنمودهای خود مانع از روند نزولی تجارت شده و چنانچه همکاری بیشتری با بخش خصوصی انجام گیرد، ‌می‌توان مکانیسمی برای حل مشکل و راهگشایی در زمان ایجاد چالش‌ها ابداع کرد.

 

  پتروشیمی، فناوری اطلاعات و معدن حوزه‌های مهم در همکاری ایران و هند

در ادامه، ابراهیم جمیلی، رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و هند، با تاکید بر این نکته که تکمیل زودهنگام ظرفیت این همایش، حاکی از وجود تمایل و علاقه فعالان اقتصادی بخش خصوصی برای همکاری با هند است، گفت: روابط تاریخی ایران و هند بر کسی پوشیده نیست و این دو کشور در حوزه‌های دیگر نیز روابط حسنه‌ای دارند.

او در ادامه زمینه‌های مهم همکاری تجاری میان دو کشور را برشمرد و افزود: مواد پتروشیمی نیز ‌می‌تواند حوزه خوبی برای تجارت باشد؛ چرا که هند در حال حاضر، مواد پتروشیمی را گران خریداری ‌می‌کند. علاوه بر این، در حوزه فناوری اطلاعات   همچنین معدن و صنایع معدنی توانمندی بالایی برای همکاری مشترک در زمینه‌های فنی تخصصی، اکتشاف، بهره‌برداری و فرآوری وجود دارد.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و هند بیان کرد: تحریم‌ها بیشتر از آنکه برای ایران سختی به بار آورده باشد، فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری را از کشور هند ربوده است. با این حال اتاق تهران و اتاق مشترک ایران و هند آمادگی ارایه مشاوره به فعالان اقتصادی را دارند و مشوق راه‌های توسعه روابط مانند تاسیس شرکت مشترک هستد.

جمیلی در پایان با تاکید بر این نکته که نباید تمامی امور را به تحریم ربط داد تصریح کرد: به‌رغم وجود تحریم‌ها ‌می‌توان با برنامه‌ریزی دقیق و مشخص مشکلات را از سر راه برداشت و فعالان اقتصادی لازم است در تمامی فعالیت‌های خود به صحبت‌های شفاهی بسنده نکرده و تمامی موارد را مکتوب و مبتنی بر قرارداد تنظیم کنند. نکته مهم دیگر این است که در تمامی قرارداد‌ها قید «مراجعه به مرکز داوری اتاق بازرگانی تهران در صورت بروز اختلاف» یکی از بندهای قرارداد باشد.

در ادامه این مراسم سید افخم رضا، رییس اتاق هند- ایران با اشاره به اینکه این اتاق در جنوب هند مستقر است، افزود: هندی‌ها به همکاری تجاری و اقتصادی با ایرانی‌ها علاقه‌مند هستند. آنها حتی علاقه‌مند هستند که در ایران کارخانه تولیدی تاسیس کنند. از نظر ما نیز برای رفع موانع مراودات تجاری میان دو طرف، پیشنهاد می‌کنیم شرکت‌های واسطی تاسیس شود که ارتباط میان شرکت‌های هندی و ایرانی را برقرار کند.

محمدرضا بختیاری، مشاور امور بین‌الملل اتاق تهران نیز در ادامه‌ این جلسه، با اشاره به تحریم‌های گذشته در سال‌های 2013 و 2014 گفت: در آن دوره به‌رغم وجود تحریم‌ها، اتاق بازرگانی برای توسعه روابط تجاری با‌ کشور هند پیشقدم شد و حجم روابط تا حدود

 15 میلیارد دلار افزایش یافت و‌ با توجه به سفارشاتی که مسوولان عالیرتبه دو کشور انجام داده‌اند، هدف‌ رسیدن به حجم 20 میلیارد دلار بود که متاسفانه امروزه این هدف نه‌تنها تحقق نیافته بلکه به نصف میزان قبلی نیز رسیده است.

بختیاری سپس عنوان کرد که هند به عنوان کشور دوست و شریک تجاری ایران، چه چاره‌ای برای مقابله با تحریم به منظور جلوگیری از کاهش بیشتر حجم روابط تجاری اندیشیده است؟ او گفت: در خصوص بانک پاسارگاد نیز به‌رغم هماهنگی‌های صورت گرفته توسط طرف ایرانی، همچنان موانعی از سمت کشور هند وجود دارد که از عملیاتی شدن آن جلوگیری ‌می‌کند. آیا ترس از تحریم از عملیاتی شدن بانک جلوگیری ‌می‌کند؟ علاوه بر این با توجه به بحث انجام شده در خصوص تهاتر که یکی از راه‌های مناسب برای دور زدن تحریم‌هاست و پلتفرم‌هایی که در حال حاضر در درست طراحی هستند تا این عملیات خارج از چارچوب بانکی صورت گیرد، آیا از طرف کشور هند اقداماتی برای ایجاد این پلتفرم‌ها صورت گرفته است؟

 

 

ارسال نظر