اخبار

۱۳۹۸/۱۱/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۳۷۸۸

بیش از 46 هزار بازرسی  از مراکز خرد و کلان

شاتا| در راستای اجرای طرح مبارزه با قاچاق کالا در سطح عرضه و حمایت توامان از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان داخلی، 46 هزار و 940 بازرسی از مراکز خرد و کلان در سطح عرضه در دیماه امسال انجام شده است. از این تعداد بازرسی انجام شده، 888 مورد پرونده تخلف به ارزش بیش از 121 میلیارد ریال تشکیل و برای رسیدگی به مراجع قضایی ارسال شده که میانگین ارزش هر پرونده 136 میلیون ریال بوده است. همچنین در بازه زمانی یاد شده استان تهران با 7 هزار و 253 بازرسی، استان هرمزگان با 125 مورد تشکیل پرونده و استان البرز با بیش از 34 میلیارد ریال ارزش کالای قاچاق مکشوفه، بالاترین عملکرد را در بین استان‌ها داشته‌اند. استان هرمزگان نیز با 4 هزار و 200 مورد بازرسی و استان خراسان رضوی با 3 هزار و 859 مورد بازرسی در رده‌های دوم و سوم از لحاظ تعداد بازرسی‌ها قرار گرفتند. در حوزه پرونده‌های متشکله نیز پس از استان هرمزگان، استان سیستان و بلوچستان با 119 پرونده در رتبه بعدی قرار دارد. از لحاظ ارزش کالای قاچاق مکشوفه نیز پس از استان البرز، استان خراسان رضوی با بیش از 21 میلیارد ریال جایگاه دوم را به خود اختصاص داده است. از سوی دیگر بیشترین ارزش ریالی کالاهای قاچاق مکشوفه نیز به ترتیب مرتبط با سوخت‌ها و روغن‌های معدنی با 2.3 میلیارد ریال، لوازم خانگی با 2.2 میلیارد ریال، لوازم آرایشی و بهداشتی با 2 میلیارد ریال و دانه‌ها و میوه‌های روغن دار، دانه و بذر با 1.6 میلیارد ریال بوده است.

صادرات خرمای ایران  ۸۰ درصد کاهش یافت

ایرنا| مسوول کمیته صادرات انجمن ملی خرمای ایران گفت: در سال جاری به علت افزایش قیمت محصول خرما در کشور میزان صادرات آن در مقایسه با سال گذشته ۸۰ درصد کاهش یافته است. نادر خدادادی افزود: در سال جاری ۱۶۵ هزار تن خرما از کشور صادر شد که این میزان در سال گذشته 280 هزار تن بوده است. او بیان کرد: دلیل اصلی این کاهش افزایش قیمت داخلی خرما است که سال گذشته نرخ پایه در ابتدای فصل برداشت در اثر نوسان نرخ ارز ۶۰ تا ۷۰ هزار ریال بسته شده بود اما این نرخ امسال به ۱۱۰ تا ۱۲۰ هزار ریال افزایش پیدا کرد. خدادادی ادامه داد: سال گذشته در ابتدای فصل برداشت خرما نرخ دلار ۱۵۰ هزار ریال و امسال نیز در آغاز فصل برداشت این نرخ حدود ۱۱۰ هزار ریال بود که این کاهش نرخ در بازار صادراتی خرما کاهش منفی برجای گذاشت. مسوول کمیته صادرات انجمن ملی خرمای ایران اظهارداشت: مقدار زیادی از خرمای ایران اکنون در انبارها باقی مانده به نحوی که ۵۰ تا ۶۰ درصد تولید استان‌های خرماخیر در سردخانه‌ها و انبارها نگهداری می‌شود. او افزود: در استان بوشهر به تنهایی ۶۰ هزار تن خرمای نخلداران در انبارها است که پیش‌بینی می‌شود در صورت وضع نشدن موانع صادراتی از سوی دولت تا پیش از ماه رمضان به فروش برسد. خدادادی گفت: مابقی نیز امیدواریم با جهش صادرات به بازار مصرف عرضه شود و بزرگ‌ترین مشکل کنونی نگرانی دولت نسبت به افزایش داخلی قیمت خرما است که تصمیم دارد از ۱۵ فروردین تا پایان اردیبهشت تعرفه صادراتی برای خرما وضع کند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر نیز در همین باره گفت: سالانه بیش از ۱۶۵ هزار تن خرما در بوشهر تولید می‌شود که این محصول نقشی بسیار مهم و موثر در اشتغال و معیشت کشاورزان و باغداران دارد. محمدتقی منوچهری افزود: در این ارتباط فعالیت‌هایی نیز در حوزه صنایع تبدیلی، بسته‌بندی و نگهداری صورت گرفته است طوریکه اکنون ۱۱۷ واحد سردخانه‌ای نگهداری خرما با ظرفیت ۹۵ هزار تن در استان بوشهر وجود دارد که ۱۸ هزار تن آن در سال گذشته راه‌‌اندازی ایجاد شده است.

اجرای طرح ویژه نظارت بر مراکز عرضه روغن موتور

شاتا|سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از ابلاغ ضوابط عرضه روغن موتور و لاستیک در طرح ویژه نظارتی در نوروز 1399 خبر داد. در این ابلاغیه آمده است، با توجه به ایام پایانی سال و طرح نظارتی پایش بازار کالا و خدمات ویژه نوروز 1399 و از آنجایی که انواع محصولات روغن موتور و تایر خودرو در زمره کالاهای اولویت‌دار نظارتی قرار گرفته‌اند؛ دستورالعمل طرح ویژه نظارت بر مراکز عرضه روغن‌های موتور ابلاغ شده است.

بر اساس این دستورالعمل عرضه منظم و مستمر محصولات و تامین نیاز عاملین فروش در تمام نقاط کشور در دستور کار است و به منظور جلوگیری از بروز هرگونه کمبود کالا، نصب ابلاغیه لاستیک خودرو در فروشگاه‌ها و مراکز عرضه به‌طور واضح و خوانا به گونه‌ای که برای همگان قابل رویت باشد لازم الاجراست. همچنین کلیه عاملین و نمایندگی‌های فروش محصولات شرکت‌ها را با قیمت‌های ابلاغی عرضه و نسبت به صدور فاکتور معتبر اقدام نمایند.

در این دستورالعمل تاکید شده است؛ عرضه‌کنندگان باید از تبلیغات خلاف واقع و ارایه اطلاعات نادرست که موجب فریب یا اشتباه مصرف‌کننده شود جدا خودداری نمایند و عدم درج قیمت، امحا یا پاک نمودن قیمت‌های مندرج بر روی ظروف روغن موتور به عنوان تخلف محسوب شده و پیگرد قانونی دارد.

ارایه مناسب خدمات پس از فروش در راستای مشتری مداری و خودداری از فروش اجباری محصولات با دیگر کالاها از جمله موارد مندرج در این دستورالعمل ابلاغی است. در این طرح نظارتی کنترل فعالیت عاملین توزیع در زمینه خودداری از نگهداری غیرموجه محصولات به بهانه‌های مختلف در انبار که مشمول تخلف امتناع از عرضه کالا است و ضرورت قرار دادن نمونه کالاهای موجود در انبار در محل عرضه مورد توجه قرار گرفته است.

 

ارسال نظر