رشد صادرات تا پایان سال ادامه دارد

۱۳۹۸/۱۱/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۳۵۳۱

همیشه نوک تحریم‌ها متوجه تجارت خارجی و فرآیندهای تجاری ایران بوده است؛ چراکه صادرات و واردات همیشه رگ حیاتی تجارت ایران بوده و به‌خصوص در شرایط فعلی، گردش ارز احیاگر تجارت خارجی است. آمارهای 10 ماهه نشان می‌دهد به‌رغم سخت‌ترین تحریم‌ها، وزن صادرات ایران ٢٠ درصد رشد کرده است. حال ممکن است این سوال در اذهان عمومی ایجاد شود که آیا روند صعودی صادرات تا پایان سال ادامه دارد؟

در همین حال، معاون استان‌ها و تشکل‌های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در پاسخ به این پرسش که آیا با وجود تحریم‌ها می‌توان به آینده صادراتی کشور خوشبین بود به اگزیم‌نیوز گفت: با توجه به شرایط اقتصادی پیش آمده ناشی از تحریم‌ها و افزایش فشارهای بین‌المللی روند صادراتی کشور چندان قابل پیش‌بینی نیست اما کماکان به دو دلیل همچنان به روند صعودی صادرات خوشبین هستیم. مظفر علیخانی با اشاره به وضعیت صادرات در ماه‌های پایانی سال اظهار کرد: خوشبختانه هر ساله در ماه‌های پایانی سال روند صادراتی ما رشد چشم‌گیری دارد. موضوع دوم این است که کشور روز به روز در حوزه مدیریت تحریم راهکارهای جدیدی را نمایان می‌کند. یعنی برای دسترسی به بازارهای صادراتی جدید، همچنین انتقال ارز و تامین کالاهای مورد نیاز مردم به اقداماتی همچون تهاتر و تجارت مرزی گام‌هایی را برداشته‌ایم. بنابراین در ماه‌های آینده هم شاهد رشد بخش صادرات هستیم.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا در ماه‌های آتی هم چین شریک نخست تجاری ایران است؟ گفت: موضوع کرونا و شرایطی که در چین ایجاد شده در حال مدیریت است. تجربه نشان داده بخش‌خصوصی ما بخش خصوصی چابک و هوشمندی است. به هر حال فعالان بخش‌خصوصی چنانچه با این نوع چالش‌ها مواجه می‌شوند با برنامه‌ریزی‌های به موقع آینده‌نگری کرده و بازارهای دیگر را در دستور کار خود قرار می‌دهند.

معاون استان‌ها و تشکل‌های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران به تشدید تحریم‌ها و به دنبال آن از دست رفتن بازارهای اروپایی و امریکایی اشاره کرد و گفت: در زمان‌های گذشته تجار ایرانی روابط خوبی با کشورهای استرالیا، کانادا و ... داشتند اما با تشدید تحریم‌ها مبادله کالایی ایران با این کشورها خاتمه یافت؛ این در حالی است که فعالان بخش‌خصوصی به سرعت بازارهای دیگر آسیایی را جایگزین کشورهای نامبُرده کردند.

 

ارسال نظر