اخبار

۱۳۹۸/۱۱/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۳۱۸۴

سایه پوشاک تاناکورا بر بازار شب عید

ایرنا| عضو هیات‌مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران درباره بازار شب عید، گفت: هرچند تولیدات داخلی به اندازه کافی وجود دارد، اما مشکل اصلی همچون سال‌های گذشته وفور پوشاک بی‌کیفیت، قاچاق و استوک (دست دوم) است که همچنان از چین و کشورهای جنوب شرق آسیا به راحتی وارد بازار می‌شود. مجید نامی افزود: این کالاها بیشتر اقشار متوسط و با سطح درآمد پایین کشورمان را هدف قرار می‌دهند که عمده مصرف‌کنندگان صنعت پوشاک از همین اقشارند. وی در عین حال، با تقدیر از تلاش‌های ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در بستن فروشگاه‌های عرضه‌کننده پوشاک قاچاق، به اجرایی شدن ثبت شناسه کالا برای پوشاک از مهر ماه امسال اشاره و ابراز امیدواری کرد چنین طرح‌هایی در راستای رونق تولید تداوم یابد.

وی افزود: با توجه به افزایش نرخ ارز و جدیت ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در جمع‌آوری پوشاک قاچاق، شاهد کاهش اجناس قاچاق در بازار هستیم و فضا برای تولیدکنندگان داخلی باز شده است. به گفته این مقام صنفی، دلایل یاد شده و کمرنگ شدن حضور برندهای خارجی در بازار ایران سبب شده تا رشد ۳۰ تا ۴۰ درصدی تولیدات داخلی و گسترش فضای کسب و کار را در یکسال گذشته در کشور شاهد باشیم. وی تاکید کرد: فضای یاد شده به شرط تامین مواد اولیه مورد نیاز، تامین نقدینگی و به روز رسانی دانش فنی و نوسازی کارخانجات پوشاک، فرصت خوبی برای تولیدکنندگان است. نامی یادآور شد: امروز فرصت خوبی برای ارتقای دانش فنی متخصصان پوشاک در زمینه‌های طراحی، تولید و برندینگ وجود دارد و تحریم‌ها هرچند محدودیت‌هایی برای ارتباط با خارجی‌ها ایجاد کرده، اما به دلیل خُرد و کوچک بودن واحدهای پوشاکی، همچنان ارتباط و مراوده با دیگر کشورها برقرار است.

وی به تهدیدات امریکایی‌ها برای محدود کردن صنایع کشور در ارتباط با خارجی‌ها اشاره کرد و گفت: پس از محدود شدن ارتباطات مالی با اروپایی‌ها که کمرنگ شدن ارتباطات با شرکت‌های آنها را در پی داشت، اکنون برخی شرکت‌های ترکیه‌ای، هندی و برخی بانک‌های این کشورها برای پایان همکاری با صنایع پوشاک کشورمان تاریخ تعیین کرده‌اند که هزینه‌های بیشتر، افزایش قیمت مواد اولیه و ماشین‌آلات و کند شدن روند تامین آنها را به دنبال خواهد داشت. عضو هیات‌مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران، از شیوع ویروس کرونا در چین به عنوان عاملی دیگر در محدود شدن تامین مواد اولیه از این کشور یاد و خاطرنشان‌کرد: چینی‌ها همواره به عنوان یکی از منابع اصلی تامین مواد اولیه صنعت پوشاک کشورمان مطرح بوده و هستند. وی، همچنین مجموع نقدینگی مورد نیاز کل صنعت نساجی و پوشاک را 3 میلیارد دلار در سال عنوان کرد که صرف تامین مواد اولیه و ماشین‌آلات می‌شود وتامین نشدن آن چالشی در تولید است. نامی در خصوص تامین مواد اولیه داخلی نیز گفت: در ماه‌های گذشته ظرفیت‌های خوبی برای تولید نخ در کشور ایجاد شده که از کیفیت قابل قبولی برخوردار است، اما از تنوع لازم برخوردار نیست.

لوازم خانگی فاقد شناسه جمع‌آوری می‌شود

مهر| سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم‌خانگی با بیان اینکه طرح برخورد با کالاهای فاقد شناسه در حال اجراست، گفت: در گام اول، با کالاهای فاقد شناسه در هایپرها و فروشگاه‌های بزرگ برخورد می‌شود. حمیدرضا غزنوی، با بیان اینکه طرح برخورد با کالاهای لوازم خانگی فاقد شناسه کالا که قرار بود از ۱۵ بهمن‌ماه اجرایی شود به صورت مرحله به مرحله پیش می‌رود، گفت: در گام اول این طرح ابتدا هایپرها و فروشگاه‌های بزرگی که اقدام به فروش لوازم‌خانگی فاقد شناسه می‌کنند، مورد رسیدگی قرار گرفته و برخورد با سایر عرضه‌کنندگان کالای قاچاق در گام‌های بعدی این طرح انجام می‌شود. وی با بیان اینکه جلوگیری از ورود کالای قاچاق موجب رونق بازار داخل شده است، افزود: در حال حاضر تولید لوازم‌خانگی در یخچال و ماشین لباسشویی افزایش پیدا کرده و تنها در تلویزیون کاهش تولید داشته‌ایم. غزنوی در پایان با رد شایعاتی مبنی بر کوتاهی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در اجرای این طرح خاطرنشان کرد: ستاد با جدیت اجرای این طرح را دنبال می‌کند اما با این حال با توجه به اهمیت تنظیم بازار، نباید رفتاری صورت گیرد تا زمینه برای سودجویان جهت ایجاد تنش در بازار لوازم‌خانگی فراهم گردد. بر اساس اعلام وزارت صمت تمامی تولیدکنندگان و تشکل‌های صنعتی لوازم‌خانگی تولید داخل تا ۱۵ دی ماه و همچنین واردکنندگان لوازم خانگی تا ۱۵ دی‌ماه فرصت داشتند تا برای ۸ گروه کالایی خود فرآیند ثبت و اخذ شناسه را انجام دهند و برای کالاهای خود شناسه دریافت کنند. همچنین بر اساس اعلام ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، لوازم خانگی وارداتی از ۱۵ بهمن‌ماه، چنانچه فاقد شناسه کالا باشند، به عنوان کالای قاچاق محسوب خواهند شد. طرح شناسه کالا و رهگیری لوازم خانگی در شرایطی به مرحله اجرا رسیده که به گفته حمیدرضا دهقانی‌نیا، سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، نزدیک به ۷۰ درصد از حجم کل بازار لوازم‌خانگی در سال ۹۶ به ارزش بیش از ۲.۲ میلیارد دلار در اختیار قاچاقچیان بوده است، ولی با این وجود مصوبه هیات دولت مبنی بر برخورد با لوازم خانگی فاقد شناسه کالا از سال ۹۵ تاکنون روی زمین مانده بود.

 

ارسال نظر