اخبار

۱۳۹۸/۱۱/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۳۰۱۰

نامه‌ای به روحانی برای تخصیص ارز واردات کالا

دبیر اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور از ارسال نامه‌ای به رییس قوه مجریه به منظور تامین ارز مورد نیاز واردات خبرداد. در نشست هم اندیشی اعضای این اتحادیه که در سالن کنفرانس اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، کورش سیامک دبیر اتحادیه با اعلام این مطلب اظهارکرد: این نامه خطاب به رییس دولت دوازدهم برا تامین و تخصیص ارز موردنیاز کالاهای رسوبی و در صف تخلیه نوشته شده است. وی با تاکید بر ضرورت تامین ارز مورد نیاز برای کالاهای رسوب یافته در گمرکات کشور تصریح کرد: با توجه به واردات بیش از پیش بینی نیاز به کالاهای اساسی و بالاخص نهاده‌های دام و طیور که به‌رغم تحریم‌های ظالمانه، به اعتبار و توسط واردکنندگان بخش خصوصی وارد کشور شده و در گمرکات رسوب یافته ظاهرا برخی از اقلام مانند کالای جو که در زمره اصلی‌ترین نهاده خوراک دام می‌باشد از اولویت‌های وزارت صمت برای تخصیص ارز خارج شده است و به نظر می‌رسد تا پایان سال ارزی برای واردات این محصول تخصیص پیدا نکند.

سیامک تصریح کرد: امسال واردات جو نسبت به سال قبل دو برابر و انبار شده است با این حال ارز مورد نیاز واردات این کالا از اولویت خارج شده است.

دبیر اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران خاطرنشان کرد: چنانچه ارز مورد نیاز برای این‌گونه کالاها که در حال حاضر موجود است و هیچ‌گونه تهدیدی برای خروج ارز بدون کنترل به حساب نمی‌آید تخصیص و تامین نشود، بیم آن می‌رود که تجار با سابقه و معتبر که در شرایط بحرانی موجود به عنوان سربازان جنگ اقتصادی بی‌محابا به خط زده‌اند بدون پشتیبانی دولت، زمینگیر شده و فاجعه‌ای غیر قابل جبران به کشور تحمیل شود. سیامک اظهار امیدواری نمود که همچون گذشته دولت با استفاده از ظرفیت‌های بالقوه موجود در بخش خصوصی که عملا به توان بالفعل درآمده به‌سلامت از این گردنه دشوار عبور کند.

قیمت 100 کالا به‌صورت روزانه رصد می‌شود

ایلنا|رییس سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان در خصوص بازرسی و نظارت بر واحدهای عرضه‌کننده کالا در روزهای منتهی به پایان سال گفت: بازرسی و نظارت وظیفه اتحادیه‌ها و اتاق‌های اصناف است و آرزوی

ما این است که در بازار حضور نداشته باشیم و نظارت تماما توسط اصناف صورت بگیرد. هدف ما این است که از توان اتحادیه‌ها استفاده کنیم اکنون نیز تعامل خوبی با اتاق اصناف داریم و سعی داریم برای نظارت در بازار به آنها کمک کنیم.

عباس تابش همچنین در خصوص بیشترین میزان شکایت بعد از افزایش قیمت بنزین به سازمان حمایت گفت: میوه، سبزیجات، خواروبار، نان، مرغ بیشترین شکایات را در این مدت داشته است در بخش خدمات نیز، رستوران، تعمیرگاه خودرو، حمل و نقل شهری، پارکینگ و مشاوره املاک نیز در صدر شکایت‌ها بوده که مهم‌ترین عناوین تخلفات شامل گرانفروشی و کم‌فروشی بوده است. تابش ادامه داد: از تعداد شکایات ثبت‌شده در سامانه به 97 درصد آن رسیدگی شده یعنی به شخصی که گزارش تخلف داده جواب داده شده و بقیه در حال بررسی است.

وی ادامه داد: ما با استفاده از سامانه آپ روزانه قیمت صد قلم کالای اصلی را در اختیار مردم قرار می‌دهیم تا رنج قیمتی را بدانند. از زمانی که این سامانه راه‌اندازی شده هشت میلیون بازدید داشته و 9504 شکایت در آن ثبت شده است. ما از مردم تقاضا داریم که از این سامانه استفاده کنند و جلوی گرانفروشی را بگیرند. ما این صد قلم کالا را هر روز در کل کشور رصد می‌کنیم ضمن آنکه با توجه به نوسانات و اتفاقات بازار در ابتدای هر هفته پنج قلم کالا را برای تیم‌های بازرسی مشخص خواهیم کرد که به صورت تخصصی بر قیمت آنها نظارت کنند به‌طور مثال در هفته جاری، شکر، جوجه یک‌روزه، لاستیک و ورق‌های فولادی در این لیست است.

رییس سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان در خصوص بررسی پرونده‌های تخلفات در سازمان حمایت گفت: امروز هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید که با یک امضا پرونده به تعزیرات می‌رود یا قیمت یک کالا افزایش یا کاهش پیدا می‌کند به‌طور کلی دیگر در سازمان حمایت هیچ اتفاقی با یک امضا صورت نمی‌گیرد بلکه برای تمام این فرآیندها یک کارگروه تشکیل شده و دفاتر تخصصی به همراه معاونت‌ها تصمیم‌گیری نهایی را انجام می‌دهند به‌طوری که برای قیمت‌گذاری یک کالا حداقل 12 نفر درگیر هستند این اتفاق کمک کرده که بحث فساد و احتمال سوءاستفاده در این سازمان به صفر برسد.

تابش ادامه داد: در روند رسیدگی به تخلفات نیز یک گروه با ریاست شخص بنده به پرونده‌ها رسیدگی می‌کند اینکه یک پرونده به تعزیرات فرستاده شود یا برگشت بخورد تماما توسط این گروه بررسی می‌شوند شاید این امر زمان ببرد اما اطمینان و صحت از اقدام مهم‌تر از سرعت است هر چند اعتقاد داریم باید کار مردم در کمترین زمان رسیدگی شود.

 

ارسال نظر