ماندگاری ارز 4200 تومانی دارو برای سال آینده

۱۳۹۸/۱۱/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۷۶۲

در چهاردهمین جلسه کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران، لایحه بودجه سال 99 دولت از منظر نظام سلامت مورد نقد و بررسی قرار گرفت. در این نشست، فعالان اقتصادی از حوزه سلامت با استدلال اینکه کارنامه ارز 4200 تومانی در بخش دارو ناموفق بوده و اشکال و ابهامات زیادی در این حوزه به بار آورده ‌است، پیش‌بینی کردند که برای سال آینده این نرخ از ارز برای همیشه به تاریخ می‌پیوندد و در عین حال اظهار امیدواری کردند که دارو و تجهیزات پزشکی نیز از سال بعد در سبد ارز نیما قرار گیرد. با این حال، مدیرکل اداره امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو نیز که در این جلسه حضور داشت، در سخنانی پیش‌بینی و انتظار فعالان بخش‌خصوصی برای حذف ارز 4200 تومانی در بخش دارو برای سال آینده را ناممکن دانست و تصریح کرد که در جلسات کمیسیون تلفیق، در زمینه ماندگاری ارز 4200 تومانی برای سال آینده حداقل در بخش دارو، اجماع صورت گرفته ‌است.رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران در واکنش به لایحه بودجه سال آینده دولت، با تاکید بر اینکه ارز 4200 تومانی مشکلاتی عدیده‌ای را در کسب‌و‌کار نظام سلامت کشور ایجاد کرده است، تصریح کرد که ابهامات و ایرادات این حوزه طی نامه‌ای به وزیر بهداشت توضیح داده خواهد شد.

محمود نجفی‌عرب افزود: برخی از داروها را می‌توان با تدابیری از شمولیت بیمه‌ها خارج کرد و در عین حال مشکلی نیز برای جامعه پیش نیاید.

مرتضی آذرنوش عضو گروه دارویی فرهنگستان علوم پزشکی نیز با اشاره به اینکه امروز سر ریز مشکلات طرح تحول سلامت، در بخش‌های دیگر نظام سلامت کشور رسوخ کرده است، سبک کردن بار بیمه‌ها را راهکار اصلی برای برون‌رفت از مشکلات دانست. مدیرکل اداره امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو نیز در این جلسه، تاکید کرد که به‌رغم تمامی مشکلاتی که گفته‌ می‌شود ناشی از ارز 4200 تومانی است، این نرخ ارزی برای سال آینده نیز کماکان ادامه خواهد داشت. غلامحسین مهرعلیان، گفت: طی هفته‌های اخیر، در کمیسیون تلفیق روی موضوع نرخ ارز 4200 تومانی بحث و تبادل‌نظر زیادی صورت گرفت و در نهایت اعضای این کمیسیون به این جمع‌بندی رسیدند که اگر قرار باشد ارز 4200 تومانی تنها به یک کالا تخصیص یابد، آن کالا دارو است. وی با بیان اینکه حجم ارز قابل تامین برای دارو و تجهیزات پزشکی، سالانه در حدود 3 تا 3.5 میلیارد دلار است، به آمار 9 ماهه امسال در خصوص میزان تامین ارز این بخش اشاره کرد و افزود: طی مدت 9 ماهه سال گذشته، میزان تامین ارز مواد اولیه دارویی 446 میلیون یورو بود که در 9 ماهه امسال این میزان با رشد 30 درصدی به 568 میلیون یورو رسیده است. مهرعلیان همچنین میزان تامین ارز برای ملزومات دارویی طی مدت 9 ماهه سال گذشته را 73 میلیون یورو اعلام کرد که به گفته وی این میزان برای مدت مشابه در سال جاری به 63 میلیون یورو رسید. وی افزود: در 9 ماهه سال 97 میزان تامین ارز برای واردات دارو معادل 820 میلیون یورو بود که در مدت مشابه امسال این میزان با 20 درصد کاهش به 624 میلیون یورو رسیده است. به گفته مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو، در مجموع طی مدت 9 ماهه امسال میزان کل مصارف ارزی بخش دارو کشور معادل یک میلیارد و 257 میلیون یورو بوده است. وی در عین حال تصریح کرد که این میزان طی سال گذشته معادل یک میلیارد و 339 میلیون یورو بود. مهرعلیان با این توضیح که در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن، میزان کل مصارف ارزی برای بخش دارو کشور از ابتدای امسال تا دی ماه، در حدود یک میلیارد و 326 میلیون یورو خواهد بود، افزود: پیش‌بینی‌ می‌شود برای امسال ارزش تامین ارزی دارو بیشتر از 1.8 میلیارد یورو نخواهد بود.

 

ارسال نظر