تلاش برای پیوند فناوری اطلاعات با کسب و کارها

۱۳۹۸/۱۰/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۱۵۹۷

معاونت کسب و کار اتاق بازرگانی تهران، یک نشست دیگر از سلسله رویدادهای نوآفرین را با عنوان رویداد تحول دیجیتال به حضور جمع کثیری از فعالان این حوزه برگزار کرد که در آن بر ضرورت پیوند حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات با دیگر حوزه‌های اقتصادی تاکید شد. این رویداد با هدف ترویج ایده‌های خلاقانه و فناورانه و ایجاد پیوند سازنده میان بنگاه‌های عضو اتاق تهران و اکوسیستم استارت‌آپی با رویکرد تحول دیجیتال به همت معاونت کسب و کار اتاق تهران برگزار شد.

در آغاز این نشست، معاون کسب و کار اتاق تهران گفت: اتاق بازرگانی تهران برای پیشبرد مباحث مربوط به بهبود کسب و کار، برگزاری سلسله نشست‌هایی را در دستور کار دارد. هومن حاجی‌پور افزود: این سلسله رویدادها، با حضور بنگاه‌های سنتی از یک سو و گروه‌های استارت‌آپی از سوی دیگر برگزار می‌شود. در این نشست که به موضوع تحول دیجیتال اختصاص دارد، چگونگی پیاده‌سازی تحول دیجیتال در بنگاه‌ها و کسب‌و‌کار‌ها مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد و معاونت کسب و کار اتاق تهران برگزاری این نشست‌ها را بر اساس یک برنامه‌ریزی مدون ادامه می‌دهد. حاجی‌پور سپس با اشاره به اینکه اتاق تهران از ١٠ سال گذشته تلاش کرده وارد حوزه فناوری شود، توضیح داد: اتاق بازرگانی تهران در این مسیر، ساختار خود را تغییر داده و کمیسیون‌های مرتبط با حوزه فناوری اطلاعات و واحدی به منظور پیگیری امور مربوط به حوزه فناوری‌های نوین در ساختار آن شکل گرفته است. در عین حال تشکل‌هایی با این عنوان ایجاد شده که فدراسیون تشکل‌های دانش‌بنیان از این جمله است. او ادامه داد: ما در اتاق تهران با بنگاه‌هایی مواجه هستیم که مدل کسب و کار آنها پیش از فراگیر شدن فناوری طراحی شده و برخی از بنگاه‌ها نیاز به تغییرات جدی دارند. اما در گروهی از این بنگاه‌ها هم تحولات دیجیتالی به وقوع پیوسته است. هومن حاجی‌پور در انتها با اشاره به نیاز حوزه کسب و کار به هوش تجاری گفت: اتاق تهران در تلاش است که مرکز هوش تجاری را راه‌اندازی کند که به نوعی پرچم‌دار ورود به این عرصه باشد و در این مسیر نیازمند دریافت نظرات و کمک‌های فکری فعالان حوزه کسب‌وکارهای نوین است.

در ادامه این جلسه، محمدرضا طلایی، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و رییس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران نیز که در این رویداد حضور یافته بود، با اشاره به سابقه شکل‌گیری فناوری اطلاعات در کشور در دهه 1370 عنوان کرد که اواخر این دهه و اوایل دهه 1380 طرح تکفا به عنوان نخستین طرح جامع حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در کل کشور ایران اجرایی شد که توسعه فناوری را برنامه‌ریزی کرد. او با بیان اینکه با وجود اجرایی شدن این طرح، نقش ICT در توسعه اقتصادی چندان پررنگ نبود، ادامه داد: طی سال‌های گذشته اتاق با همکاری دولت سعی کرد حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و اقتصاد را با یکدیگر پیوند بزند. اما این هدف نیز به دلیل تعدد مراکز تصمیم‌گیری محقق نشد.

طلایی با اشاره به اینکه اتاق بازرگانی محل تلاقی سرمایه و تجربه تجاری است، افزود: برای افزایش نقش ICT در توسعه اقتصادی لازم است میان دولت و بخش خصوصی هماهنگی به وجود بیاید و برنامه کلانی طرح‌ریزی شود. او با انتقاد از ضعف ارتباط فعالان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات با فعالان دیگر رشته فعالیت‌ها گفت: فعالان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات گویی حول خود تاری تنیده‌اند و فعالیت‌ها و خدمات خود را تنها به گروه خود ارایه ‌می‌کنند. طلایی در ادامه از شکل‌گیری معاونت کسب و کار در اتاق ایران در آینده‌ای نزدیک خبر داد و ابراز امیدواری کرد که معاونت‌های کسب و کار اتاق تهران و ایران بتوانند به توسعه صنعت ICT و استارت‌آپ‌ها کمک کنند. ضمن آنکه در این مسیر ‌می‌توان از کشورهای همسایه نظیر امارات نیز الگوبرداری کرد. این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با اشاره به اهمیت حضور در نمایشگاه‌ها و اعزام هیات‌های تجاری گفت: اکسپوی 2020 قرار است با شعار خلاقیت در دوبی برگزار شود که طی آن 192 کشور برنامه 2050 خود را ارایه ‌می‌کنند. شاید با مستندسازی برنامه کشورهای پیشرو، بتوانیم فضای مناسبی را برای توسعه صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات فراهم کنیم. او به عضویت 7 تن از فعالان حوزه فناوری اطلاعات در دوره نهم هیات نمایندگان اتاق تهران اشاره کرد و گفت: با توجه توسعه روز افزون نقش ICT در اقتصاد کشور انتظار ‌می‌رود تعداد کرسی‌های مربوط به این حوزه در دوره‌های بعد هیات نمایندگان افزایش پیدا کند.

 

ارسال نظر