فعالان اقتصادی، نگران روابط تجاری ایران و عراق نباشند

۱۳۹۸/۱۰/۲۱ - ۰۰:۰۶:۵۶
کد خبر: ۱۶۱۱۷۷
فعالان اقتصادی، نگران روابط تجاری ایران و عراق نباشند

دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق اطمینان داد خروج امریکایی‌ها از خاک عراق به توسعه روابط اقتصادی ایران و عراق خواهد انجامید. او همچنین خاطرنشان کرد: رویدادهای مشترکی در این چند روز میان ایران و عراق برگزار شد که نتیجه آن تقویت همبستگی دو دولت بود.

دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با اشاره به انتقام موشکی سپاه پاسداران ایران از دولت امریکا، در مورد تاثیر حوادث اخیر بر روابط تجاری ایران و عراق گفت: نباید نگران این حوادث و تاثیر منفی آن بر روابط اقتصادی ایران و عراق باشیم. دولت و ملت ایران و عراق دارای اشتراکات فراوان بسیاری هستند و اگر امریکا یا عوامل امریکایی اخلالی ایجاد نکنند، حجم روابط اقتصادی دو کشور بسیار بیش از آنچه در حال حاضر وجود دارد، می‌تواند افزایش پیدا کند، چراکه کالاهای ایرانی از کیفیت مطلوبی در میان فعالان اقتصادی و مردم عراق برخوردار است و با کمترین قیمت و بیشترین سرعت می‌تواند به دست مصرف‌کنندگان عراقی برسد.

سید حمید حسینی ادامه داد: به‌رغم تمام ظرفیت‌های موجود برای توسعه بازار کالاهای ایرانی در عراق، اما امریکایی‌ها در طول این سال‌ها همواره با انواع اعمال فشارها ازجمله محدودیت در روابط بانکی، شرکت‌های بازرسی سخت‌گیرانه و... سعی کردند که ورود ما را به عرصه اقتصادی عراق با محدودیت مواجه کنند. به همین دلیل هم هست که روابط اقتصادی ما در طول این مدت به همکاری با بخش خصوصی عراق محدود شده است؛ درحالی که می‌توانستیم همکاری‌های گسترده‌ای در حوزه نفت، صنعت، مخابرات و آموزش عراق داشته باشیم. دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق اطمینان داد با خروج امریکایی‌ها از خاک عراق به توسعه روابط اقتصادی ایران و عراق خواهد انجامید. او همچنین خاطرنشان کرد: رویدادهای مشترکی در این چند روز میان ایران و عراق برگزار شد که نتیجه آن تقویت همبستگی دو دولت بود که نشان می‌دهد جایی برای نگرانی روابط دو کشور چه در حوزه سیاست و چه اقتصاد وجود ندارد.

به گفته حسینی، بر اساس آمار 9 ماهه صادر شده از روابط تجاری ایران و عراق، بیش از 6 میلیارد و 300 میلیون دلار صادرات کالا از ایران به عراق انجام شده است. او توضیح داد: درحالی که در مهر و آبان، صادرات ایران به عراق ماهانه 500 میلیون دلار کاهش پیداکرده بود، اما در آذر این رقم به بالای 600 میلیون دلار افزایش پیداکرده است. دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق تاکید کرد: خوشبختانه با بازگشایی مرز چذابه و فعال شدن مرز سومار به‌زودی، روند صادرات تا پایان سال بهتر هم خواهد شد. به‌ویژه اینکه سیاست داخلی عراق هم رو به‌آرامی است و پس از جریانات اخیر، اعتراضات داخلی این کشور به‌شدت کاهش پیدا کرده است؛ بنابراین انتظار می‌رود با عادی شدن اوضاع داخلی عراق و تعیین تکلیف دولت این کشور، روند صادرات ما هم به عراق بهبود پیدا کند. حسینی در پاسخ به این سوال که با توجه به اظهارنظرهای اخیر مبنی بر تاسیس بانک مشترک ایران و عراق، فضا برای تاسیس این بانک فراهم است یا خیر، گفت: باوجود امریکایی‌ها و نفوذ این کشور بر بانک مرکزی عراق، اظهارنظر درباره این موضوع به نظر من کمی زود است. همین‌الان هم که شعبه‌های بانکی ایران مستقل در عراق ثبت‌شده‌اند، اما عملا اجازه کار ندارند. حتی دامنه فعالیت بانک تعاون اسلامی که ایرانی -  عراقی است، بسیار محدود شده است؛ بنابراین تا زمانی که نفوذ امریکایی‎‌ها در عراق پابرجا و سیستم بانکی عراق هم برای فروش نفت وابسته به‌نظام بانکی دنیا باشد، چشم‌انداز مثبتی از تاسیس این بانک مشترک ندارم. کما اینکه در حال حاضر هم فعالان بخش خصوصی ما مشکلی به لحاظ بانکی در بازارهای این کشور ندارند. خوشبختانه سیستم صرافی در عراق کارآمد است و تگرانی از این بابت برای فعالان بخش خصوصی نیست.

حسینی درباره وضعیت صادرات ایران به عراق اظهار کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۵ میلیارد و ۷۱۵ میلیون دلار به غیر از برق، صادرات به عراق داشتیم.

دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با اشاره به اینکه متوسط صادرات کالا‌های غیرنفتی به عراق ماهانه ۷۵۰ میلیون دلار است، اظهار کرد: امیدواریم که روند صادرات کالاهای غیرنفتی بیشتر شود.

حسینی در پاسخ به این پرسش که افزایش نرخ ارز می‌تواند تأثیری در روند صادرات ایران و عراق داشته باشد؟ تصریح کرد: طی یک هفته، روند صادرات ایران به عراق بهتر شده است.

دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در پایان بیان کرد: امیدواریم که روند صادرات بیش از پیش بهتر شود.

گفتنی است بر اساس سیاست‌های وزارت صنعت، و معدن تجارت برای توسعه و افزایش صادرات به کشور‌های همسایه یک برنامه مفصل در دو بخش پیش‌بینی شده است که شامل دو گروه اقدامات اجرایی و مسائل استراتژیک و راهبردی برای رونق تولید و ایجاد فضای لازم، جهت حضور مناسب شرکت‌های ایرانی در عراق بوده است.

 

ارسال نظر