اخبار

۱۳۹۸/۱۰/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۱۰۰۷

قاچاق سموم بی‌کیفیت باید به صفر برسد

رییس انجمن خرمای کشور با بیان اینکه قاچاق سموم بی‌کیفیت باید به صفر برسد، گفت: به دنبال تغییر مسیر قالب باغات از سنتی به نوین هستیم. محسن رشید فرخی با اشاره به سهم کود و سم باکیفیت در افزایش تولید و کیفیت خرما در کشور و نقش انجمن ملی خرما در رسیدگی به این مساله اظهار داشت: از آنجایی که خرما با سایر محصولات کشاورزی متفاوت است و به صورت تازه‌خوری مصرف می‌شود، در تولید آن حتما باید از سم و کود مجاز استفاده شود، یعنی سمّی که از طرف جهاد کشاورزی مهر تایید داشته ‌باشد.

وی افزود: متاسفانه با توجه به محبوبیت بیشتر سموم برندهای ممتاز بین‌المللی یا در مواردی ممنوعیت ورود برخی از آنها به کشور، ورود برخی از سموم فاقد کیفیت به صورت قاچاق را نمی‌توان نادیده گرفت که البته با اهتمام مسوولان ذی‌ربط و نظارتی که با جدیت در این حوزه اعمال می‌شود، این سموم در بازار رواج قابل توجهی ندارد، اما همین مقدار نیز باید به صفر برسد.

رییس انجمن خرما با بیان اینکه سموم و کود با کیفیت تولید شده مبتنی بر دانش جهانی، انگیزه کشاورزان را برای تولید بیشتر تقویت می‌کند، ادامه داد: در راستای تولید محصولات کشاورزی باکیفیت و صادراتی به ویژه خرما باید به کیفیت و رعایت استانداردها در فرآیند تولید توجه داشت که خوشبختانه موضوع نظارت بر سموم و کود تا حد قابل قبولی انجام شده است.

رشید فرخی با اشاره به برگزاری ۵۶ کلاس آموزشی برای کشاورزان توسط انجمن خرمای ایران، افزود: با تکیه بر این آموزش‌ها کشاورزان به استفاده از سموم و کودهای مورد تایید و حرکت در جهت تولید محصول ارگانیک به ویژه خرما ترغیب شده‌اند. وی نخلستان‌های متراکم و سنتی را یکی از ضعف‌های تولید خرما در کشور دانست و گفت: سنتی بودن کشت و تولید در نخلستان‌ها به دلیل کشاورزی خرده مالکی است، ما به دنبال تغییر مسیر باغات از قالب سنتی به نوین و ارتقای فناوری و بالا بردن حجم تولید و کیفیت محصول هستیم. رییس انجمن ملی خرما تصریح کرد: در این راستا و به منظور حرکت به سمت باغداری نوین جلسات متعددی با معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی برگزار کردیم و تفاهم نامه‌های خوبی هم با این معاونت امضا شده که تسهیلاتی برای بهسازی نخلستان‌ها در اختیار نخل‌داران قرار گیرد و آنها را در اصلاح نخلستان‌ها تشویق کند. رشید فرخی از نظارت و پیگیری‌های نهادهای مربوطه در خصوص افزایش آفات خرما به نخلستان‌ها و نخل‌داران کشور خبر داد و تاکید کرد: این بحث‌ها صرفا مربوط به حوزه باغبانی است و ربطی به مصرف‌کننده ندارد، اما از آنجایی که این موضوع به نگرانی تولیدکننده منجر شده، باید گزارشی در خصوص آن به معاونت میوه‌های گرمسیری داد و این موضوع مورد پیگیری انجمن ملی خرما است. رشید فرخی در پایان با بیان اینکه خوشبختانه برخی از اختیارات وزارتخانه در حوزه محصول خرما به انجمن ملی خرما تفویض شده است، اظهار داشت: انجمن ملی خرما در بحث‌هایی مثل آموزش به نخل‌داران در رویدادهای نمایشگاهی ورود پیدا کرده و امید است با تلاشهای صورت گرفته توسط این انجمن، هم قیمت تمام شده و هم کیفیت محصول خرما چه در بخش تولید، چه صادرات و چه صنایع تولیدی افزایش یابد.

کل تولید زعفران ایران تا  ۳ سال آینده به گلخانه می‌رود

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی گفت: بر اساس تحقیات علمی که در حال انجام است کل تولید زعفران ایران تا سه سال آینده به فضای گلخانه انتقال می‌یابد. حسین زینلی مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با تسنیم اظهار کرد: ایران نیز مانند چین به دنبال تولید گلخانه‌ای زعفران است و برآورد‌ها نشان می‌دهد که ایران نیز در سال‌های آینده تولید زعفران خود را به گلخانه می‌برد تا هم کیفیت زعفران افزایش یابد و هم از خسارت احتمالی ابتدای فصل سرما زدگی و بارش باران درامان باشد. وی با بیان اینکه ایران در حال انجام تحقیقات لازم برای انتقال تولید زعفران به گلخانه است، گفت: بر این اساس تمام سیستم تولید زعفران به صورت مکانیزه و به صورت تولید همزمان در مزرعه و گلخانه انجام می‌شود .این مقام مسوول اظهار داشت: در صورتی که تحقیقات در حال انجام به نتیجه برسد پیش بینی می‌شود که ایران نیز ظرف 3 تا 4 سال آینده مانند چین تولید زعفران را به گلخانه انتقال دهد. وی خاطرنشان کرد که ایران نیز باید از دانش روز دنیا برای تولید زعفران بهره گیرد. بنابراین گزارش تولید زعفران ایران در سال جاری 96 تن افزایش یافته و به 500 تن رسیده، این رقم در سال گذشته 402 تن بوده است.ایران همچنین در شش ماه نخست سال جاری 87 تن زعفران به ارزش 92 میلیون دلار صادر کرده است.

اسپانیا سالانه حدود 1.5 تن زعفران برداشت می‌کند اما میزان صادرات این کشور حدود 90 تن است؛ این امر به معنی صادرات زعفران ایرانی با مارک اسپانیا  است. در سال گذشته 122 هزار هکتارزمین در دنیا زیرکشت زعفران رفت که 115 هزار هکتار آن مربوط به ایران بود.

 

ارسال نظر