اخبار

۱۳۹۸/۰۹/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۸۵۳۱

ادامه نظارت بر بازار تا پایان نوروز ۹۹

ایسنا| رییس اتاق اصناف استان تهران از تداوم نظارت بر بازار تا بعد از تعطیلات عید نوروز ۹۹ خبر داد. قاسم نوده‌فراهانی به تشدید نظارت‌ها بر بازار درپی اصلاح قیمت بنزین اشاره کرد و گفت: با توجه به نیاز بازار به کنترل و نظارت در ایام شب عید، بازرسی بازار تا بعد از تعطیلات نوروز ۹۹ ادامه خواهد داشت. به گفته او، آمار بازرسی‌های روزانه از اصناف حاکی از شش تا هفت درصد تخلف است که تغییری نسبت به قبل از افزایش نرخ بنزین نداشته است.

گردش مالی ۲ میلیارد دلاری در حوزه موبایل

باشگاه خبرنگاران جوان| رییس انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی گفت: بیش از ۲ میلیارد دلار در حوزه موبایل گردش مالی رخ می‌دهد. از ۲ سال گذشته طرح رجیستری شروع شد و حساسیت‌های زیادی به وجود آمد که در این زمان شرکت‌ها با توان بیشتری وارد بازار شدند. حسین غروی رام ادامه داد: به دلیل اجرای طرح رجیستری، تنها صنفی هستیم که قابلیت شفاف‌سازی از ابتدای چرخه واردات کالا تا عمده فروشی و خرده فروشی را داریم و انتظار می‌رود قانون گذار برای احقاق حقوق شرکت‌های واردکننده، سر و سامان دادن به بازار توزیع و همچنین ضایع نشدن حق خود، در خصوص این موضوع چاره‌ای بیندیشد. او افزود: در جای دیگر، قانون گذار، واردات موبایل را از طریق خریداری ارز از صادرکننده محدود کرده است، اما سازوکار مدونی برای انجام عملیات مناسب و اطمینان‌سازی برای هر ۲ معامله ایجاد نکرده است. غروی افزود: اکنون وارد‌کننده، برای استفاده از ارز حاصل از صادرات، در ابتدا باید دنبال یک صادرکننده قابل اطمینان باشد و همین مورد، به دلیل جدایی صنف واردکنندگان و صادرکنندگان اصلا کار راحتی نیست. برند‌ها و تصمیم‌گیران دولتی می‌توانند بازار موبایل را کنترل کنند که اکنون برند‌ها نقشی ندارند و تصمیم‌گیران دولتی نقش اصلی را در کنترل بازار موبایل دارند. او افزود: تصمیم‌گیری درستی در حوزه قیمت موبایل انجام شده است. باید زیرساخت مناسب برای عملکرد کسب و کار‌ها فراهم شود که در نظر داریم تا ۱۰ سال آینده این زیرساخت فراهم شود. این مقام صنفی درباره طرح مالیات 14دهم درصد پسماند، بیان کرد: مالیات ۱۴ دهم درصد پسماند به واردکنندگان فشار وارد می‌کند، اما در تلاش هستیم باعث بالا رفتن قیمت موبایل نشود. بالا رفتن قیمت بنزین ربطی به افزایش قیمت موبایل ندارد، اما بالا رفتن قیمت ارز در افزایش قیمت موبایل تاثیرگذار است. او افزود: قیمت‌ها اکنون در سطح پایینی به بازار عرضه می‌شود. در سه ماه گذشته تمام شرکت‌هایی که فعال بودند ضرر کردند و سودی دریافت نکردند.

تولید روزانه ۲۸۰۰ تا ۲۹۰۰ تن تخم‌مرغ

باشگاه خبرنگاران جوان| رییس هیات‌مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران گفت: روزانه ۲۸۰۰ تا ۲۹۰۰ تن تخم‌مرغ در کشور تولید می‌شود که به دلیل ازدیاد تقاضا، این میزان در کشور مورد‌استفاده قرار می‌گیرد. ناصر نبی پور درباره آخرین تحولات بازار تخم‌مرغ اظهار کرد: هم‌اکنون متوسط نرخ هر کیلو تخم‌مرغ درب مرغداری ۷ هزار و ۶۰۰ تا ۷ هزار و ۸۰۰ تومان معادل شانه‌ای ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان است. او نرخ مصوب هر کیلو تخم‌مرغ را ۷ هزار و ۷۴۰ تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به ازدیاد تقاضا و نوسان قیمت تخم‌مرغ، تشکل‌ها اعلام آمادگی کردند که اگر سازمان میادین غرفه‌هایی را در اختیارمان بگذارد، این امکان وجود دارد تا تخم‌مرغ را به صورت مستقیم به مردم عرضه کنیم.نبی پور با اشاره به اینکه گرانی قیمت تخم‌مرغ در خرده فروشی ارتباطی به تولیدکنندگان ندارد، بیان کرد: سازمان حمایت قیمت مصوب هر کیلو تخم‌مرغ درب مرغداری را ۸ هزار و ۹۰۰ تومان معادل شانه‌ای ۱۷ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام کرده و همواره مسوولان ذی ربط باید نظارت کافی بر بازار داشته باشند تا سودجویان نتوانند اقدام به گران‌فروشی در بازار کنند.

وجود 700 کارت بازرگانی تمدید نشده

باشگاه خبرنگاران جوان| عضو اتاق بازرگانی تهران گفت: بیش از ۷۰۰ کارت بازرگانی از سال گذشته هنوز تمدید نشده است. رضا پدیدار درباره کارت‌های بازرگانی اظهار کرد: استفاده از کارت‌های بازرگانی می‌تواند برای بازرگانان سودمند باشد چراکه می‌توانند از طریق سامانه بازرگانی، به مبادله کالا اقدام کنند. او با اشاره به اینکه بیش از ۷۰۰ کارت بازرگانی از سال گذشته هنوز تمدید نشده است، اظهار کرد: شناسایی فعالان اقتصادی برعهده اتاق بازرگانی بوده و مجریان پارلمان بخش خصوصی عموما افراد موجهی هستند. پیشنهاد می‌شود تا تمام مراحل اعطای کارت بازرگانی به این بخش واگذار شود. پدیدار از مزیت‌های کارت‌های بازرگانی گفت: استفاده از این کارت‌ها، می‌تواند تخلفات بازرگانی را کاهش دهد، اما متاسفانه هستند افرادی که از این کارت‌ها سوءاستفاده می‌کنند. عضو اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه استفاده از کارت‌های بازرگانی می‌تواند به شفافیت کمک کند، گفت: داشتن یا نداشتن کارت بازرگانی به خودی خود مزیت محسوب نمی‌شود بلکه کارت بازرگانی به معنای گواهینامه‌ای است که با آن می‌توان تجارت فرامرزی کرد چه در حوزه صادرات و چه در واردات. کسی که با این کارت‌ها تجارت کند می‌تواند از مزایا و مضرات این تجارت برخوردار شود چراکه تجارت همیشه سودآور نیست و زیان هم دارد.

 

ارسال نظر