اخبار

۱۳۹۸/۰۹/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۸۲۸۰

پیگیری گران‌فروشی و تخلف در لوازم یدکی

ایلنا| رییس اتاق اصناف تهران از آغاز بررسی تخلف و گران‌فروشی در لوازم و تجهیزات یدکی خودرو از روز گذشته خبر داد. قاسم نوده فراهانی درباره بازار لوازم یدکی خودرو و اضافه شدن قیمت‌ها در این صنف و چگونگی نظارت اتاق اصناف بر گرانی اظهار داشت: ما یک نظارت، بازرسی مستقل و یک گشت مشترک بین اصناف، سازمان صمت و سازمان تعزیرات داریم. اینکه گفته می‌شود قیمت‌ها تغییر کرده است، درست نیست و کسی نمی‌تواند قیمت را خودسرانه تغییر دهد. اینکه بنزین گران شده است و این موضوع روی هر صنفی تاثیر بگذارد، قابل قبول نیست. او ادامه داد: اکثر جابه‌جایی‌ها با گازوئیل است که با کامیون و وسایل بین شهری جابه‌جا می‌شوند. خیلی کم پیش می‌آید جابه‌جایی با وانت بار انجام شود. بعضی از وانت بارها اعتراضی که در روزهای اول داشتند بحق بود و سهمیه بنزین‌شان نیز روز چهارشنبه اضافه شد. نوده فراهانی ادامه داد: اگر فردی با وانت، بارش را به مقصد می‌فرستد، نباید بگوید به خاطر گرانی بنزین، اجناس هم گران شده است، مردم این حرف‌ها را می‌پذیرند. مردم ما می‌دانند که بنزین گران شده است و اینگونه دلایل غیرقابل قبول برای گران کردن اجناس درست نیست و به دور از انصاف و وجدان است. او با بیان اینکه باید قبول کنیم که در هر صنفی تعداد محدودی متخلف وجود دارد و اصناف هم از این قاعده مستثنی نیست، افزود: از روز گذشته برای لوازم یدکی بازرسی گذاشته‌ایم تا تخلفات را به ما گزارش دهند و برخورد خواهیم کرد. رییس اتاق اصناف تاکید کرد: هر کسی دلایل افزایش قیمت صنف خودش را به ما ارایه کرد و درخواست گران کردن اجناسش را داشت، در کمیته اتاق بررسی می‌کنیم و اگر بحق باشد عمل خواهیم کرد.

کاهش قیمت گوجه‌فرنگی ظرف ۱۰ روز آینده

باشگاه خبرنگاران جوان|رییس اتحادیه میوه و سبزی تهران درباره آخرین تحولات بازار میوه و صیفی اظهار کرد: هم‌اکنون تمامی محصولات میوه و تره بار جز پیاز و گوجه‌فرنگی از تعادل نسبی در بازار برخودار است. اسداله کارگر افزود: با توجه به پایان فصل برداشت گوجه‌فرنگی دوره شهری و جابه‌جایی فصلی به مناطق گرمسیری، قیمت محصول با نوساناتی در بازار روبرو شده است که ظرف ۱۰ روز آینده با عرضه گوجه‌فرنگی بوشهر، قیمت به حداقل نسبی می‌رسد.

 او با اشاره به اینکه عمده گوجه‌فرنگی تهران از ورامین و کرج تامین می‌شد، افزود: این در حالی است که در فصل سرما، میزان تولید گوجه‌فرنگی به قدر چشمگیری کاهش یافته است که جوابگوی نیاز داخل نیست. رییس اتحادیه میوه و سبزی ادامه داد: با وجود آنکه تامین‌کننده اصلی گوجه‌فرنگی استان فارس است، از این رو طی روزهای آتی با توزیع محصول از این استان دیگر کمبودی در عرضه نخواهیم داشت. او با اشاره به اینکه در ماه‌های اخیر قیمت گوجه‌فرنگی جوابگوی هزینه تولیدکنندگان نبود، بیان کرد: در ماه‌های اخیر به سبب ازدیاد عرضه در برابر تقاضا، قیمت به قدری کاهش یافت که دولت برای جلوگیری از ضرر و زیان تولیدکنندگان اقدام به خرید توافقی محصول کرد که طبق روال همه ساله، قیمت محصولات صیفی همزمان با جابه‌جایی فصلی با نوساناتی روبرو می‌شود که این امر طبیعی است.

دستور ستاد تنظیم بازار  به استاندارد

ستاد تنظیم بازار در مصوبه اخیر خود در راستای جلوگیری از خود تحریمی نسبت به سازمان استاندارد تاکید کرده، اجرای استاندارد ۱۲۷ برنج به تعویق بیفتد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، ستاد تنظیم بازار در اوایل آذر ماه سال جاری تشکیل جلسه داده و در این جلسه مصوبات بسیاری مهمی به دستگاه‌های مختلف ابلاغ شده است. بر اساس بند 23 مصوبه اخیر ستاد تنظیم بازار دستور مشخص به سازمان استاندارد برای جلوگیری از خودتحریمی داده شده است.

در این مصوبه آمده است با عنایت به شرایط جنگ اقتصادی کشور و لزوم تامین مستمر کالاهای اساسی و تکالیف محوله به همه دستگاه‌های مسوول با محوریت کارگروه تنظیم بازار مبنی بر خودداری از هر گونه تغییر ضوابط و فرآیندهایی که منجر به خود تحریمی یا بروز مشکلات تأمین کالاها می‌گردد، با عنایت به مصوبات جلسات کارگروه تنظیم بازار در خصوص به تعویق افتادن اجرای استاندارد 127 برنج در بخش مشخصات فیزیکی از جمله تعداد دانه شکسته، دانه آسیب‌دیده در اثر گرما و دانه قهوه‌ای، مقرر گردید تا زمان انجام اقدامات لازم در جهت اصلاح موارد مذکور در کمیته ملی استاندارد، اجرای استاندارد اجباری بخش فیزیکی تا پایان سال 99 به تعویق افتد.

هنوز سازمان استاندارد جزییات استاندارد 127 برنج را اعلام نکرده است، بر این اساس لازم است تا این سازمان در خصوص مشخصات این استاندارد شفاف‌سازی کرده تا بتوان به صورت مشخص در خصوص تاثیرات مثبت و منفی مصوبه ستاد تنظیم بازار اظهارنظر کرد.

 

ارسال نظر