اخبار

۱۳۹۸/۰۹/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۸۱۹۳

تعرفه جدید گمرکی واردات به کردستان عراق

اتاق بازرگانی ایران| سازمان توسعه تجارت با ارسال نامه‌ای به همه سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها و اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور اعلام کرد بر اساس سیاست‌های حمایتی دولت مرکزی عراق، همچنان واردات «گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی، خیار و سیب‌درختی» به این کشور ممنوع است و واردات این محصولات به اقلیم کردستان عراق نیز با احتساب تعرفه‌های گمرکی انجام می‌پذیرد. سرپرست دفتر عربی آفریقایی سازمان توسعه تجارت اعلام کرد: بر اساس اطلاعیه وزارت کشاورزی عراق، همچنان واردات گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی، خیار و سیب‌درختی از مرزهای دولت مرکزی عراق به دلیل حمایت از تولیدات داخلی ممنوع است. در این نامه با اشاره به اینکه ورود این محصولات به اقلیم کردستان عراق با احتساب تعرفه‌های گمرکی انجام می‌شود، آمده است: بر اساس ضوابط جدید ابلاغی وزارت کشاورزی اقلیم، تعرفه پایه گمرکی برای واردات سیب‌درختی به ازای هر تن 15 دلار به‌اضافه حداقل مالیات محاسبه می‌شود و برای هر تن گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی و خیار نیز به ازای هر تن 12.5 دلار تعرفه و حداقل مالیات محاسبه خواهد شد. همچنین در این نامه از حذف هزینه مازاد بر تعرفه پایه گمرکی برای سبزیجات به ازای هر تن 250 هزار دینار و برای صیفی‌جات برای هر تن 350 هزار دینار خبر داده است.

عمان کشوری امن برای سرمایه‌گذاری

سازمان توسعه تجارت| رایزن بازرگانی سابق ایران در عمان با اشاره به سطح امنیت و ثبات اقتصادی روابط خوب سیاسی عمان با کشورمان و وجود اشتراکات تاریخی، دینی و فرهنگی، این کشور را در شرایط حال حاضر، به منظور سرمایه‌گذاری مشترک و دسترسی به بازارهای جهانی مناسب دانست.عباس عبدالخانی اظهار کرد: عمان با وجود سه منطقه آزاد صحار، صلاله و دقم با مالکیت صد در صد و معاف از مالیات عوارض گمرکی، بستر مناسبی برای حضور سرمایه‌گذاران ایرانی به شمار می‌رود تا تولیدات خود را به کشورهای ثالث از جمله کشورهای حاشیه خلیج فارس، یمن و آفریقا صادر نمایند. او افزود: چنانچه کالایی ۳۰ درصد ارزش افزوده در مناطق مذکور را داشته باشد، از امتیاز ساخت عمان برخوردار خواهد شد و به همین دلیل مناطق آزاد عمان بهترین مکان برای مونتاژ، تجمیع، بسته‌بندی و صادرات مجدد کالاهای ایرانی به بازارهای جهانی قلمداد می‌شود.

بازار و قیمت‌ها دستوربردار نیستند

ایلنا| رییس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم الکتریک تهران گفت: در حوزه واردات نیز بانک‌ها در تخصیص ارز دچار مشکل شده‌اند به خصوص در چین که بازار اصلی تامین اقلام وارداتی ما است با فاصله زمانی زیاد ارز را تامین می‌کنند و همین امر باعث شده که در تامین بازار دچار مشکل شویم. حسین درودیان درباره اثرگذاری قیمت بنزین روی محصولات و خدمات این اتحادیه گفت: هنوز در بازار این صنف تغییر قیمتی رخ نداده و قیمت‌ها مانند قبل است اما واضح است که افزایش قیمت اجتناب‌ناپذیر است. او ادامه داد: در صنف ما بیشترین اثرگذاری در هنگام توزیع خواهد بود اما مشکل این است که هیچ قاعده و قانونی وجود ندارد که در اثر سه برابر شدن قیمت سوخت، مقدار قیمت‌ها نیز مثلا این مقدار افزایش پیدا خواهد کرد. در نتیجه باید منتظر ماند و دید واکنش بازار چگونه خواهد بود اما آنچه مسلم است این است که بازار و قیمت‌ها دستوربردار نیست و صرف اینکه فلان وزیر یا وکیل گفته قیمت‌ها نباید افزایش یابد بازار نیز نمی‌تواند واکنش خنثی داشته باشد. درودیان درباره صادرات گفت: به دلیل نوسانات اخیر اعم از درگیری‌های عراق و نوسان قیمت ارز، صادرات کاهش پیدا کرده است. اما در صورت واقعی شدن قیمت ارز، اعضای صنف ما نشان داده‌اند که صادرکنندگان خوبی هستند. در حوزه واردات نیز بانک‌ها در تخصیص ارز دچار مشکل شدند به خصوص در چین که بازار اصلی تامین اقلام وارداتی ما است با فاصله زمانی زیاد ارز را تامین می‌کنند و همین امر باعث شده که در تامین بازار دچار مشکل شویم.

صادرات قارچ به ۲۰ تن در روز رسید

ایلنا| رییس هیات‌مدیره انجمن پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی ایران با تاکید بر اینکه ظرفیت صادرات سالانه 60 هزار تن قارچ در کشور وجود دارد، گفت: شاهد بهبود وضعیت صادرات قارچ خوراکی از کشور هستیم به نحوی که اکنون روزانه 20 تن از این محصول از کشور صادر می‌شود. محمدحسن افشار با بیان اینکه به تازگی صادرات قارچ به کشور عراق از سر گرفته شده است، اظهار کرد: صادرات قارچ علاوه بر کشور عراق به کشورهای حوزه خلیج فارس نیز انجام می‌شود. او میزان تولید روزانه قارچ در کشور را 450 تا 500 تن عنوان کرد. به گفته او؛ هر چند میزان تولید این محصول در کشور مناسب است، اما واحدهای پرورش قارچ با نصف ظرفیت تولیدی خود کار می‌کنند. افشار با تاکید بر اینکه که در صورت رفع موانع صادرات، ظرفیت صادرات 60 هزارتنی قارچ از کشور وجود دارد، افزود: نیازمند تشکیل کارگروهی متشکل از نمایندگان تمام دستگاه‌های دخیل در صادرات از وزارت صمت، جهادکشاورزی و دستگاه‌های مسوول در حوزه حمل و نقل و گمرک هستیم. او علاوه بر موانع صادراتی قیمت نامناسب در بازار داخلی را از جمله موانع توسعه تولید قارچ در کشور دانست.

 

ارسال نظر