70 شرکت خارجی غلات و دانه‌های روغنی در راه ایران

۱۳۹۸/۰۹/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۸۱۸۹
70 شرکت خارجی غلات و دانه‌های روغنی در راه ایران

رییس اتاق مشترک ایران و سوییس در نشست اولین کنفرانس بین‌المللی «ایران‌گرِین» در زمینه غلات و دانه‌های روغنی، گفت: کنفرانس ایران گرین بزرگ‌ترین گردهمایی جامعه جهانی غلات و دانه‌های روغنی علاقه‌مند به بازار ایران است که در روزهای یازدهم و دوازدهم آذرماه در هتل اسپیناس پلاس برگزار خواهد شد.

به گزارش اتاق بازرگانی ایران، شریف نظام‌مافی عنوان کرد: تمرکز «ایران‌گرین» بر بازار استراتژیک ایران خواهد بود و سعی خواهد کرد تا مهره‌های اصلی و فعالان بخش خصوصی و دولتی را به مدت دو روز، گرد هم آورد. او درباره اهداف این کنفرانس گفت: هدف از کنفرانس «ایران‌گرین» گرد هم آمدن تمامی مدیران جهانی و منطقه‌ای فعال در حوزه غلات و دانه‌های روغنی است که دانش تجاری‌شان را به اشتراک گذاشته و ارتباطاتی فعال در این حوزه ایجاد کنند. به گفته نظام‌مافی تمام حلقه‌های زنجیره غلات از تولید، فناوری، صادرات، واردات، بازارهای منطقه و آینده غلات در کنفرانس بررسی خواهد شد. در این کنفرانس سعی شده که بیشتر بر پنل‌های تخصصی تاکید شود. او یکی از اهداف این کنفرانس را بازاریابی می‌داند: به دلیل حضور دولتی‌ها و بخش خصوصی در کنار هم می‌توانیم انتظار داشته باشیم که راحت‌تر به هدف خود در معرفی پتانسیل‌ها برسیم. نظام‌مافی بخش دیگر این کنفرانس را آشنایی با تکنولوژی‌های نوین صنایع غذایی، غلات و نهادهای دامی معرفی می‌کند: به دلیل تغییرات آب و هوایی دنیا امروز به تکنولوژی‌های نوین برای تامین نیاز غذا احتیاج داریم. تغییرات اقلیمی باعث تغییر الگوی کشت ومصرف ما خواهد بود و ما باید بتوانیم از این فرصت بهره بگیریم. به گفته او، تاکنون 450 نفر برای حضور در این کنفرانس ثبت نام کرده‌اند که 70 نفر آنها از شرکت‌ها و تشکل‌های حوزه غلات و دانه‌های روغنی خارجی هستند. شرکت‌کننده‌ها از کشورهای «سوییس، فرانسه، دانمارک، روسیه، ترکیه، آذربایجان، قزاقستان، امارات متحده عربی و غیره » خواهد بود.

همچنین در این مراسم حسین یزدجردی، رییس هیات‌مدیره کانون انجمن‌های صنفی صنایع آرد ایران تاکید کرد: ما قبلا جزو کشورهای واردکننده غلات بودیم و هنوز هم یکی از کشورهای مصرف‌کننده هستیم. البته اخیرا در زمینه تولید گندم خودکفا شده‌ایم. البته این خودکفایی در زمینه کمی است. ما باید نقش و جایگاه خود را در زمینه کیفیت محصولات هم پیدا کنیم. در زمینه نهاده‌های دامی و دانه‌های روغنی ما یکی از واردکننده‌های بزرگ هستیم. اما این واردکنندگی از اهمیت ما در زمینه تولید غلات کم نمی‌کند. بخشی از جذابیت این کنفرانس در کنار صادرات و تولید، واردات نهاده‌های دامی است. او عنوان کرد: محصولات آردی ما محصولات باکیفیت و خوبی است و ظرفیت صادرات بالایی دارد. اگر آرد ما کیفیت خوبی داشته باشد، در هزینه تولید غذایی، شیرینیجات توان گسترش ظرفیت داریم. در واقع کنفرانس به دلیل این تعادل در بخش صادرات و واردات و شرکت‌های حاضر در این حوزه جالب خواهد بود. یزدجردی درباره کیفیت آرد ایران هم گفت که آرد تنها زنجیره تولید غلات است که رعایت استاندارد آن اجباری است و باید آرد به لحاظ کیفیت و بهداشت استاندارد  مطلوب داشته باشد. به گفته او، 40 درصد گندم ایران کیفیت خوبی دارد؛ 30 درصد با کیفیت متوسط و 30 درصد گندم تولید شده کیفیت پایین دارد که برای خوراک دام مصرف می‌شود. ما نباید تعصب داشته باشیم که بتوانیم گندم وارد کنیم؛ ما باید از گندم با کیفیت دیگر کشورهای دنیا استفاده کنیم.

 از سوی دیگر، کاوه زرگران، دبیر کانون انجمن‌های صنایع غذایی کشور هم در این نشست گفت: ایران به عنوان کشوری که حدود 20 میلیون تن کالای اساسی وارد می‌کند، جایگاه بزرگی در بازار کالای اساسی دنیا دارد. اگرچه ایران سعی می‌کند ضریب خوداتکایی خود را بالاببرد ولی بخشی از نیاز خود را مجبور هستیم از دیگر کشورها تأمین کنیم. این تأمین می‌تواند از طریق کشت فراسرزمینی تولید شود. زرگران گفت: باید تجار و کارخانه‌دارها درباره این حوزه‌ها اطلاعات به‌روزی داشته باشند و یکی از راه‌های تأمین اطلاعات همین کنفرانس‌ها است. در ایران به عنوان قطب بازار غلات جایگاه کنفرانس‌های تخصصی خالی است و ما سعی می‌کنیم که از این فرصت برای رفع کمبودها استفاده کنیم. باید بتوانیم از این نشست‌های علمی برای شناخت فرصت‌های دانش‌محور، تکنولوژی‌های روز و تأمین مواد مورد نیاز بهره بگیریم. به گفته او، البته ما در حوزه صنایع غذایی به لحاظ تکنولوژی و کیفیت محصول رتبه خیلی خوبی داریم ولی باید در حوزه غلات به واقعیت‌ها توجه داشته باشیم. سید محمدرضا مرتضوی، رییس کانون انجمن‌های صنایع غذایی، هم در ادامه این کنفرانس را یکی از مهم‌ترین رویدادهای حوزه غلات و فرآورده‌های دامی و دانه‌های روغنی خواند و گفت: ما در حوزه غلات و کشت غلات، واردات و صادرات آن مشکلات زیادی داریم. به گفته او، ما در زمینه غلات امکانات نامحدودی نداریم. الان هم از برداشت مازاد سفره‌های زیرزمینی صحبت می‌شود. به نظر می‌رسد که بازار تأمین غلات چشم‌انداز 10 ساله‌ای دارد اما اگر این بازار درست مدیریت نشود، به مشکلات جدی برمی‌خوریم. باید از موقعیت جغرافیایی و منطقه‌ای خود بهره مناسب ببریم. الان در کشورهای مستقل مشترک‌المنافع (C.I.S) حدود 16-15 میلیون تن غلات تولید می‌شود و ما باید از این ظرفیت‌ها بهره ببریم. به‌گفته مرتضوی، باید راه‌های پایدار تامین نیاز غلات را به بحث بگذاریم و در این کنفرانس به ایجاد ارتباط پایدار، میسر و رابطه بین بخش تولید و تأمین کالا تاکید می‌شود. درست خریدن، درست حمل کردن و بالا بردن ضریب مبارزه با فساد در خریدهای بزرگ و به قیمت خریدن غلات و دانه‌های روغنی از موضوع‌های بسیار مهمی است که باید مورد بحث باشد. او تاکید کرد: باید اطلاعات کافی و بروز در این حوزه داشته باشیم. من معتقد هستم که در سال گذشته نهاده‌های دامی و غلات را با قیمت بالا خریدند در حالی که اگر برنامه‌ریزی درست و منسجمی داشتیم چنین اتفاقی رخ نمی‌داد.

 به گفته مرتضوی ما باید در این حوزه برنامه‌ریزی براساس واقعیت‌های جغرافیایی و علمی داشته باشیم. براساس داده‌های علمی می‌توانیم برای 20 سال آینده برای امنیت غذایی خود برنامه داشته باشیم. مثلا ما با کشوری مثل روسیه که رابطه پایدار سیاسی داریم نمی‌توانیم جو بخریم؛ روسیه جو خود را به عربستان صادر می‌کند و بازار ما نمی‌تواند این نیاز را از آنجا تأمین کند؛ ما سال گذشته غلات و دانه‌های روغنی و جو را حدود 30 -40 درصد گران‌تر خریدیم. مرتضوی تاکید کرد: ما اطلاعات درستی از بازار نداریم؛ خیلی‌ها نمی‌دانند یا توجه ندارند که با انحصار فساد ایجاد می‌شود. باید با برنامه‌ریزی درست برای آینده غلات چشم‌انداز روشنی تصویر کنیم. باید همه و دولتی‌ها به این توجه کنند که از دانش روز در حوزه سیاست‌گذاری بهره بگیرند. امیدوارم دولتی‌ها با حضور در این کنفرانس با بخشی از دانش حوزه غلات و دانه‌های روغنی آشنا شوند تا آن را در آینده سیاستگذاری و برنامه‌ریزی خود به کار بگیرند.

 

 

ارسال نظر